پشت پرده سرگرمی‌های مجازی فقط سرگرمی نیست
کد خبر: 3829652
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

پشت پرده سرگرمی‌های مجازی فقط سرگرمی نیست

گروه اجتماعی ــ یک کارشناس کودک و فضای مجازی گفت: در پشت پرده ‌سرگرمی‌های مجازی فقط سرگرمی حاکم نیست و بدترین نوع نگاه به این فضای رسانه‌ای نگاه سرگرم‌مآبانه است و امروز دلیل بسیاری از پرخاشگری‌ها، ناسازگاری‌ها تعارض دو فرهنگ با یکدیگر است.

پشت پرده سرگرمی‌های مجازی تنها سرگرمی نیستحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، کارشناس کودک و فضای مجازی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: از سال ۹۳ وارد مطالعه در حوزه کودک و نوجوان شده و به پژوهش در مناطق شمال و جنوب شهر بیرجند مشغول شدم.

وی افزود: آنچه در دو سالی که به صورت متمرکز در این منطقه کار می‌کردیم مشهود بود، اینکه در مسائل تربیتی حضور خانواده‌ها در کنار کودکان نسبتاً خوب بود، اما در مقابل در جنوب شهر بیرجند بیشتر کودکان غرق در فضای مجازی بودند.

آسیب‌های اجتماعی‌ تأثیرگذار در حوزه تربیت کودک و نوجوان
این کارشناس کودک و فضای مجازی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد، تأثیرگذار در حوزه تربیت کودک و نوجوان است.

فلسفی ادامه داد: فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدهایی دارد که اگر مراقب نباشیم تهدیدهای آن به مراتب بیشتر است، چراکه انسان‌هایی که از فرصت‌ها بهره می‌برند به مراتب کمتر از افرادی هستند که در معرض تهدید قرار دارند.

وی افزود: بیشترین سرمایه‌گذاری تهیه‌کنندگان برنامه‌های فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان است، چرا که کار در این حوزه، در حقیقت برنامه‌ریزی برای آینده است و دوم اینکه کودکان قدرت تحلیل نداشته و همه چیز را باور می‌کنند.

این کارشناس کودک و فضای مجازی ادامه داد: ۱۶ انیمیشن پرکاربرد جهان و ۱۴ بازی رایانه‌ای را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها به دنبال تأثیرگذاری بر روی نسل کودک و نوجوان به عنوان آیند‌ه‌سازان کشور هستند.

فلسفی تصریح کرد: دلیل اول این است که کار کردن در حوزه کودک و نوجوان تأثیر آن ثابت شده و در واقع کار بروی تفکر کودکان برای سال‌های آینده است.

وی افزود: در پشت پرده همه این سرگرمی‌های مجازی فقط سرگرمی حاکم نیست و بدترین نوع نگاه به این فضای رسانه‌ای نگاه سرگرم مآبانه است.

این کارشناس کودک و فضای مجازی بیان کرد: باید نگاه خود را به سمت افرادی ببریم که این رسانه‌ها را ایجاد کرده‌اند و به این فکر کنیم که چه تأثیری بر کودک می‌گذارد و این پیام چه پیام‌هایی را قرار است به کودک یاد دهد و چه چیزهایی را قرار است از او بگیرد؟

فلسفی با بیان اینکه آن یادگیری مؤثر است که دیداری و شنیداری باشد، اظهار کرد: باید شیوه‌های آموزشی ما نوین شده و در گذشته نمانیم.

وی افزود: قدرت تحلیل کودکان و نوجوانان پایین بوده و آنان هنوز قدرت انتزاعی و قدرت تحلیل و درک مبتنی بر تفکر و تحلیل ندارند و سریعا تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این کارشناس کودک و فضای مجازی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد بازی‌های موجود در بازار مربوط به کمپانی‌های انگلیس و آمریکا است و حال سؤال اینجاست که آیا فضای فرهنگی و اجتماعی آمریکا که این بازی در آن ایجاد شده با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما مطابقت دارد؟

فلسفی ادامه داد: امروز دلیل بسیاری از پرخاشگری‌ها، ناسازگاری‌ها و لجبازی‌ها همین تعارض دو فرهنگ با هم است چراکه این بازی‌ها به جامعه فرهنگی ما خشونت را منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه حفظ قانون عین فرهنگ و دینداری ما است، اظهار کرد: این قانون در بازی‌های رایانه‌ای زیر پا گذاشته شده و با همین دلیل در ذهن کودک تعارض فرهنگی ایجاد می‌شود.

شکاف بین والدگری و فرزندگری‌
این کارشناس کودک و فضای مجازی بیان کرد: آسیب اول فضای مجازی، شکاف بین والدگری و فرزندگری است، وقتی یک شکاف عاطفی و ارتباطی بین فرزند و والدین ایجاد می‌شود باید با عوامل دیگری آن را پر کرد.

فلسفی ادامه داد: ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده‌ها را دچار اختلال کرده است.

وی اظهار کرد: در مباحث آسیب‌شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب­‌هاى ناشى از تحولات خانواده است.

این کارشناس کودک و فضای مجازی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد، گفت: بی‌تردید، یکی از موثرترین روش‌ها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.

فلسفی یادآور شد: کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدام‌های ضروری برای مقابله با آنها را فرا بگیرند.

انتهای پیام

captcha