سهمیه‌بندی پست‌های مدیریتی؛ بیشترین ظلم به بانوان / شهر را برای زنان امن کنیم
کد خبر: 3951767
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
در ویژه‌ برنامه «جان زندگی» مطرح شد؛

سهمیه‌بندی پست‌های مدیریتی؛ بیشترین ظلم به بانوان / شهر را برای زنان امن کنیم

شهردار تهران در ویژه‌برنامه «جان زندگی» که به مناسبت گرامیداشت مقام والای زن برگزار شد، سهمیه‌بندی پست‌های مدیریتی را بیشترین ظلم به بانوان دانست.

سهمیه‌بندی پست‌های مدیریتی؛ بیشترین ظلم به بانوانبه گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت ایام میلاد باسعادت حضرت زهرای مرضیه(س) و روز زن، ویژه‌برنامه «جان زندگی» ویژه گرامیداشت مقام والای زن امروز، 15 بهمن‌ماه با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و دیگر مدیران ارشد شهرداری برگزار شد.
زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن اظهار کرد: امسال برای دومین بار است که پویش جان زندگی را برگزار می‌کنیم و امیدوار هستیم تا بتوانیم جایگاه زنان و مادران را در شهر خود و در دو سطح کارکنان و شهروندان گرامی بداریم.

وی ادامه داد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا مادران زیادی را از دست دادیم و چراغ‌های زیادی نسبت به گذشته در خانه‌های شهر خاموش شد. امیدوار هستیم تا این مراسم فضایی باشد که بتوانیم در آن یاد و خاطره این عزیزان را روشن و زنده نگه داریم و ضمن آروزی علو درجات برای این عزیزان، جای خالی آن‌ها را نیز پر کنیم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بیان کرد: جای تمامی عزیزانی که علاقه داشتیم تا امروز در کنار آن‌ها باشیم، بسیار خالی است و امیدواریم تا این جمع طی سال آینده در مجموعه 12 هزار نفری آزادی کنار هم بوده و این روز را گرامی بداریم.

در ادامه، ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و روز مادر با طرح این سؤال که جایگاه زنان ما در طراحی، مدیریت و معماری سیمای شهری کجاست؟ گفت: امروز تعداد زنانی که طراحی شهر را انجام می‌دهند، بسیار انگشت‌شمار است و مطالعات نشان می‌دهد که اغلب سمینارها و کنگره‌های مربوط به طراحی شهری را مردان اداره می‌کنند و حتی کتب طراحی معماری را نیز مردان نگاشته‌اند. البته این مسئله به خودی خود ایرادی ندارد ولی نشان می‌دهد که مشکل اصلی ما ساختاری است.

وی افزود: باید به جایی برسیم که جنسیت کمترین تأثیر را در احراز یک کرسی داشته باشد. امروز باید موضوع شایسته‌سالاری در نظر گرفته شود و در شرایطی که شهر به یک فکر و خلاقیت نیاز دارد، از تخصص‌های مختلف استفاده کرد اما نباید در احراز پست تخصصی، تبعیض جنسیتی قائل شد.

خداکرمی تصریح کرد: امروز مصائب زیادی در حوزه بانوان وجود دارد اما به دنبال این نیستیم که به دلیل اینکه زن هستیم، عنوان و یا امتیازی بگیریم. به همه مدیران لایق مرد توصیه می‌کنم که وقتی می‌خواهید تصمیمی بگیرید، همه را ببینید. این نگاه جنسیتی که در کشور ما بیش از پیش ریشه دوانده، آزار دهنده است. البته زنان ایرانی پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و اجازه ندادند عاطفه مادری آن‌ها مانع از رفتن فرزندان به جبهه‌ها شود و یا خدایی ناکرده حقی را ضایع کنند و مانع انجام وظیفه شوند.

زن در قرنی که گذشت و قرنی که می‌آید

وی با بیان اینکه مسائل عاطفی، احساسی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند در مسیر بانوان ایران اسلامی ذره‌ای خلل وارد کند، گفت: امروز در شورای اسلامی شهر تهران هیچ تفاوتی بین آقایان و بانوان احساس نمی‌شود. به همین دلیل از اداره‌کل امور بانوان شهرداری تهران تقاضا می‌کنم تا در راستای رویداد تهران 1400 نسبت به طراحی همایشی با عنوان «زن در قرنی که گذشت و قرنی که می‌آید» اقدام کنند تا بتوانیم در این همایش حرکتی که بانوان کشور آغاز کرده‌اند را تبیین کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اگر سیاست‌گذاران ما نخواهند از این ظرفیت عظیم بانوان خلاق و شایسته استفاده کنند، حتما در برنامه‌های خود شکست خواهیم خورد. امروز 60 درصد ورودی‌ دانشگاه‌های کشور بانوان هستند و بیشترین متخصصان در حوزه پزشکی را بانوان تشکیل می‌دهند اما متأسفانه فقط دو نفر از رؤسای دانشگاه‌ها از بانوان هستند.

در ادامه، محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، نیز در سخنانی با بیان اینکه شعار اصلی شهرداری تهران، «تهران شهری برای همه» است، اظهار کرد: باید به حضور بانوان در امور مدیریتی از لحاظ ساختاری پرداخته شده و به موضوع مدیریت شهری نیز از منظر زنانه نگاه شود، اما موضوع مهم پیش‌شرط حضور زنان، مسئله امنیت است. طبق تحقیقاتی که تاکنون موجود نبوده و در سال اخیر انجام شده، تقریباً نیمی از زنان حداقل یک بار تجربه صور خفیف آزار جنسی را داشته‌اند.

شهر را برای زنان امن کنیم 

وی افزود: اگر قرار باشد که زنان در جامعه و در سطوح مختلف حضور داشته و کار کنند، باید شهر برای آن‌ها امن باشد. مسئله اصلاح کالبدی شهر به گونه‌ای که برای زنان امن باشد، مسئله‌ای بوده است که از سوی شهرداری تهران و طی یک سال گذشته آغاز شده است. در این زمینه فعالیت مقدماتی را در منطقه 10 شهرداری تهران انجام دادیم که طبق آن از خود فعالان بانوی منطقه 10 تقاضا کردیم تا نقاط ناامن را مشخص کرده و همه مواردی که احساس ناامنی دارند را ارائه کنند. در این زمینه فهرستی از اشکال مختلف ناامنی احصا و سعی بر اصلاح آن‌ها شد.

جوادی‌یگانه بیان کرد: با تأکیدی که شهردار تهران داشتند و نیز با همکاری سازمان بازرسی شهرداری، بخش ویژه‌ای در سامانه 137 تعبیه شد که فقط طی دی‌ماه امسال تعداد دو هزار و 288 تماس تلفنی مرتبط با موضوع امنیت داشتیم که این عدد نیز به نوبه خود بیانگر نکات مهمی است. بخشی از درخواست‌های مطرح شده، تاریک بودن فضای شهری، وجود فضاهای خالی و بی‌دفاع شهری، مسئله دسترس‌پذیری مکان‌های مختلف شهری و کمبود نظارت اجتماعی بود.

وی ادامه داد: اینکه شهرداری تهران به سمت اصلاح کالبدی شهر برود و شهر برای زنان امن شود، مقدمه مشارکت زنان است. امیدوار هستیم که تمامی شهروندان تهرانی و البته بانوان با مشارکت در این ایده و بیان نقاطی که احساس ناامنی دارند، به شهرداری تهران کمک کنند تا شهرداری شهر تهران را شهری امن‌تر، ‌فعال‌تر و شاداب‌تر برای همه مردم به ویژه بانوان قرار دهد.

همچنین، در ادامه، پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در سخنانی با بیان اینکه از دوران باستان تفاوت جدی در امور بانوان میان شرق و غرب عالم وجود داشته و دارد، اظهار کرد: اوج تمدن ایران در پیش از میلاد در پرسپولیس و تخت جمشید بوده است که در این بنای باشکوه حتی یک تصویر از بانوان وجود ندارد. البته این مسئله به دلیل بی‌احترامی به بانوان نبوده است؛ چراکه طبق اسناد موجود، در آن دوران حتی مدیران زن نیز بر مسند امور بوده‌اند، اما به طور کلی شیوه برخورد با زنان در شرق متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: نقش ویژه بانوان در دوران مختلف پس از ظهور اسلام در ایران نیز موضوعی قابل بررسی است. برای مثال یکی از عوامل مؤثر در انقلاب مشروطیت، حضور بانوان و پشتیبانی ایشان از حرکات مردمی بوده است که می‌توان به فعالیت‌های بی‌بی مریم بختیاری و انیس‌الدوله اشاره کرد.

حناچی با اشاره به اینکه نقش بانوان در مبارزات سیاسی دوران پیش از انقلاب اسلامی نیز کمتر از آقایان نبود، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز بانوان عزیز ما با از جان‌گذشتگی وارد میدان شده و در حوزه‌های مختلف دوشادوش مردان نسبت به مقاومت و مبارزه با دشمن اقدام کردند. تحمل این دوران سخت برای بانوان که هم مسئولیت زندگی را به دوش داشتند و هم غربت فرزندان و همسران خود را تحمل می‌کردند، بسیار سخت بود و اگر این مقاومت بانوان نبود، اتفاقات خوب بعدی نیز رقم نمی‌خورد.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر و در دوران شیوع بیماری کرونا نیز نقطه عطف دیگری از حضور بانوان در صحنه را شاهد بودیم که در لباس خدمت در حوزه کادر درمانی و نیز مدیریت خانواده نقش بسیار تأثیرگذاری داشته و دارند. امروز 50 درصد از جمعیت شهری را بانوان تشکیل می‌دهند که نقطه ایده‌آل و مطلوب نیز این است که 50 درصد مدیریت‌ها نیز در اختیار ایشان باشد.

شهردار تهران بیان کرد: البته بانوان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی باید از خیلی چیزها گذشته و علاوه بر تحمل بار مدیریت، بار خانواده و تربیت فرزندان را نیز برعهده داشته باشند. بنابراین، بانویی که به مدیریت دست پیدا می‌کند، با موانعی چندین برابر از مردان روبه‌رو است که این مسئله خیلی باارزش است.

سهمیه‌بندی پست‌های مدیریتی؛ بیشترین ظلم به بانوان

حناچی اظهار کرد: امروز تعداد 700 پست مستقیم مدیریتی در شهرداری تهران وجود دارد که فقط 53 مورد از این پست‌ها در اختیار بانوان است که این تعداد بسیار اندک است. البته نباید در حوزه مدیریت بانوان پست‌ها را سهمیه‌بندی کنیم؛ چراکه سهمیه‌بندی کردن پست‌های مدیریتی بیشترین ظلم به بانوان است.

وی ادامه داد: نگاه شایسته‌سالاری و باز کردن عرصه تجربه برای شایسته‌سالاران بدون محدودیت بسیار مهم است و ما این کار را خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد که با توانمندسازی بانوان از رده‌های پایین مدیریتی، شرایط را برای حضور آن‌ها در رده‌های بالا فراهم کنیم. البته در این زمینه اولین عامل مؤثر، خود بانوان هستند. بانوان باید در عرصه‌های شایسته‌سالاری شرکت کنند و وظیفه ما نیز این است که در شرایط برابر و شایسته، بانوان را در اولویت قرار دهیم.

شهردار تهران در پایان سخنان خود با بیان اینکه موفقیت مردان ما در جامعه مرهون زحمات و ازخودگذشتگی بانوان است، تصریح کرد: امیدواریم تا در فرصتی که در اختیار ما قرار دارد، آن چیزی که در شأن بانوان و همکارانمان در شهرداری است را به جا آوریم.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و دیگر مدیران ارشد شهری از طرح آثار حجمی با موضوع 17 هزار زن شهید، جانباز و آزاده کشور رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha