حماسه‌سازی و قهرمان‌پروری شاهنامه نیاز به الگوسازی دارد
کد خبر: 4056372
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶

حماسه‌سازی و قهرمان‌پروری شاهنامه نیاز به الگوسازی دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حماسه‌سازی و قهرمان‌پروری که شاهنامه رقم زده نیاز به الگوسازی دارد و قهرمانان شاهنامه باید به واسطه بازی و پویانمایی به جوانان و نوجوانان معرفی شوند.

محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در نشست خبری ستاد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که امروز، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون به نحوی که باید نتوانسته‌ایم مقام شاعر پرآوازه و بزرگ حماسه‌سرای شیعی کشور، ابوالقاسم فردوسی را پاس بداریم و در شان آن برنامه‌ای برگزار کنیم. هرچند که امسال برنامه‌های خوبی را تدارک دیده و کارهای عمیقی در این راستا انجام خواهیم داد. فردوسی شاعر ملی ماست و اثر او نقش بین‌المللی داشته است، اما هنوز بسیاری از حوزه‌های مغفول در رابطه با او وجود دارد که باید در راستای بهبود آن‌ها فعالیت کنیم.

وی افزود: قهرمانانی که فردوسی در شاهنامه رقم زده، در طول سالیان سال نقش و اثر خود را در دل و جان مردم ایجاد کرده است. فردوسی آنقدر بر زندگی ایرانیان تاثیرگذار بوده که شعرهای او به شکل‌های مختلف توانسته به زندگی روزمره مردم ورود پیدا کند و بسیاری از موضوعات شاهنامه به عنوان ضرب‌المثل در زندگی مردم استفاده می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به نوشدارو بعد از مرگ سهراب اشاره کرد. حماسه‌سازی و قهرمان‌پروری که شاهنامه رقم زده نیاز به الگوسازی دارد و قهرمانان شاهنامه باید به واسطه بازی و پویانمایی به جوانان و نوجوانان معرفی شوند

فردوسی تلاش کرده مفاهیم ادبیات دینی را در قالب ابیات شاهنامه نهادینه کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه باوجود فعالیت‌های صورت گرفته برای فردوسی، اما هنوز در حوزه پژوهشی عقب هستیم، تصریح کرد: فردوسی با خلق اسفندیار، رستم و سهراب، روحیه عزت، حماسه، استقلال و ایستادن در برابر ظلم را در روح انسان‌ها تقویت کرده و به عنوان یک شاعر شیعی تلاش کرده تا مفاهیم ادبیات دینی را در قالب ابیات شاهنامه نهادینه کند. بسیاری از علما و بزرگان کشور نیز اشاره‌های مختلفی به این داشته‌اند که بسیاری از ابیات شاهنامه از مفاهیم قرآنی آمده است.

حسین‌زاده بیان کرد: آثار فردوسی حرف‌های زیادی برای ما و آیندگان دارد. حماسه‌سازی و قهرمان پروری که شاهنامه رقم زده نیاز به الگوسازی دارد. رستم قرار است برای جوان و نوجوان امروز ما نقش ایستادگی در برابر ظلم را ایفا کند. بنابراین باید در رویکردهای جدید کشور به این امر توجه شود و قهرمانان شاهنامه را با ادبیات جوانان، به واسطه بازی و پویانمایی به آن‌ها معرفی کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه نوجوان امروز ما به واسطه رسانه‌های پررنگی که وجود دارد، قهرمانان فانتزی و عاری از ارتباط معنوی با خالق را بیشتر می‌شناسد، در حالی‌که قهرمانان شاهنامه در برابر حضرت حق زانو می‌زنند و برای ایستادگی در برابر دشمن از او مدد می‌خواهند. بنابراین باید در این حوزه سرمایه‌گذاری و کارهای بسیار انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به حکمت فردوسی صراحت دارند و گفته‌اند که این حکیم بزرگ شعری که سروده است مبتنی بر حکمت اسلامی و شیعه است. همچنین حضرت آیت‌الله علامه جوادی گفته‌ است که فردوسی با حماسه‌سرایی کار بزرگی انجام داده است و اشاره دارد که فردوسی امروز ما کجاست.

حاج قاسم سلیمانی بر قله حماسه ایران ایستاده است

وی اضافه کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی بر قله حماسه ایران ایستاده است. او داعشی را زمین‌گیر کرد که بسیاری از کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی به واسطه او تلاش کردند تا دور تا دور ایران را ناامن کنند. امروز این قهرمان نیاز به فردوسی دارد که با زبان هنر این حماسه‌سرایی را بیان کند. در همین راستا تلاش داریم تا روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم.

حسین‌زاده با اشاره به سلسله برنامه‌های بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی در مشهد تصریح کرد: این برنامه‌ها از ۲۴ اردیبهشت‌ماه لغایت ۳ خردادماه که سالروز فتح خرمشهر است، در مشهد برگزار خواهد شد. برنامه‌های این بزرگداشت شامل اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی به هنرمندان برگزیده، همایش علمی و پژوهشی پایندگی زبان فارسی، ویژه برنامه‌های نقالی و مرشدخوانی در آرامگاه حکیم توس، شب شعر از طوس تا نیشابور، اختتامیه جایزه داستان حماسی، رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه، نشست‌های هم‌اندیشی هنر حماسی، مسابقه دانش‌آموزی، نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی، نمایشگاه کتاب، رونمایی از شاهنامه‌های موجود در گنجینه رضوی، ویژه برنامه دیار حماسی در مساجد و مدارس به همت پایگاه‌های بسیج تئاتر افسانه ماردوش، ویژه برنامه ورزش‌های زورخانه‌ای و آیین‌نامه‌های پهلوانی و همچنین مراسم شاهنامه‌خوانی در مشهد و سیستان‌ و بلوچستان نیز خواهد بود.

سید جواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: الحمدالله برای نخستین‌بار با مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، هم‌افزایی میان بیش از ۲۰ دستگاه شکل گرفته که برنامه‌های یکنواختی را در سطح استان، به خصوص در آرامگاه و دانشگاه فردوسی برگزار خواهند کرد. ما نیز آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم و در آرامگاه فردوسی میزبان تمام فرهیختگان، دانش‌پژوهان و مردم سراسر کشور خواهیم بود.

وی افزود: در روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰ برای برگزاری برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی درخدمت هستیم و نقالی و شاهنامه‌خوانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha