استقبال جهانی از شیوه خاص آموزش قرآن در عمان
کد خبر: 4135570
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
مسئول وزارت اوقاف عمان بیان کرد:

استقبال جهانی از شیوه خاص آموزش قرآن در عمان

رئیس بخش استراتژی آموزش‌های قرآنی در اداره اوقاف و امور دینی عمان استقبال از فراگیری قرآن در این کشور را بسیار گسترده خواند و گفت: ما در 1700 مدرسه دینی در این کشور به آموزش قرآن و معارف دینی می‌پردازیم و در زمینه نگارش و روش‌های نوین آموزشی در این زمینه صاحب سبک خاص هستیم که با استقبال 15 کشور روبه‌رو شده است.

عُمان، کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیرهٔ عربستان و پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحدهٔ عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد. این کشور حدود 5.5 میلیون نفر جمعیت دارد. مردم عمان مسلمان هستند و پایبندی عمیقی به اصول و عقاید اسلامی دارند. آموزش قرآن کریم و علوم دینی از گذشته در این کشور با استقبال عموم مردم همراه بوده است.

ولید بن حمود بن صالح العامری، رئیس بخش استراتژی آموزش قرآن در اداره اوقاف و امور دینی سلطنت عمان در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های قرآنی این کشور گفت: مردم کشور عمان علاقه خاصی به کتاب خدا و خواندن و حفظ آیات الهی دارند.

فعالیت‌های گسترده قرآنی در عمان

وی ادامه داد: ما در عمان فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای داریم. استقبال از معارف قرآنی در عمان به حدی است که وزارت اوقاف بیش از 1700 مدرسه دارد که در آن علوم قرآنی و معارف دینی تدریس می‌شود.

اين مدیر قرآنی افزود: مدرسه وقفی قرآنی در منطقه عامرات در استان مسقط از جمله مدارس نمونه قرآنی است که روش خاصی برای تعلیم قرآن دارد و دوره‌های ویژه‌ای برای حفظ قرآن کریم در آن برگزار می‌شود.

العامری در ادامه گفت: ما دو مصحف خاص کشور عمان به نام‌های مصحف عمانی و مصحف المسلمین را داریم که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند و با اسلوب نگارشی خاصی کتابت شده‌اند.

وی استقبال از آموزش قرآن و فنون و هنرهای قرآنی در عمان را بسیار گسترده خواند وگفت: مردم عمان به‌ویژه پس از تأسیس مدارس وقفی قرآن اهتمام زیادی به حفظ کتاب خدا دارند و ما معلمان و شاگردان زیادی در این زمینه داریم و مدارس و مراکز قرآنی ما به تربیت مدرسین خبره می‌پردازند.

رئیس بخش استراتژی آموزش‌های قرآنی در اداره اوقاف و امور دینی عمان افزود: ما در دانشگاه سلطان قابوس دانشکده علوم شرعی داریم که به قرآن و علوم قرآنی توجه خاصی دارد. همچنین در زمینه فقه و اصول و قرائات قرآن کریم دوره‌های خاصی در عمان برگزار می‌شود.

روش خاص عمان در آموزش قرآن

العامری درباره متدولوژی خاص آموزش قرآن در عمان گفت: این روش که در ۱۵ کشور دنیا نیز پیاده شده روش آموزشی خاص عمانی است و بر اساس خط قرآنی عمانی آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این شیوه، برای آموزش از راه دور طراحی شده و برای کسانی که دسترسی نزدیک ندارند از این طریق قرآن به آنها آموزش داده می‌شود، توضیح داد: این مدل آموزش متعلق به فیصل علی‌العدوی، فعال قرآنی عمانی است.

این مسئول وزارت اوقاف عمان افزود: کشور عمان در زمینه آموزش از راه دور قرآن در سال 2018 در مسابقات برترین خدمت قرآنی در کویت، رتبه اول جهان را بدست آورد.

موزه مسقط؛ گنجینه کم‌نظیر آثار قرآنی

وی درباره گنجینه آثار قرآنی در عمان هم گفت: موزه مسقط گنجینه نسخه‌هایی فاخر از قرآن کریم به دست خوشنویسان عمانی است. نگارندگان این نسخه‌های خطی در تبحر و خلاقیت برای نگارش این قرآن‌ها با یکدیگر رقابت کرده و نهایت دقت و ظرافت را به‌ کار بسته‌اند. این مصاحف قرآنی با خطوط زیبا، تذهیب، صفحه‌آرایی و جلدهای فرید خود از یکدیگر متمایز هستند.

رئیس بخش استراتژی آموزش‌های قرآنی در اداره اوقاف و امور دینی عمان ادامه داد: سالن «عظمة السلام» در موزه مسقط مملو از آثار فاخری است که توجه هر بیننده را به خود جلب می‌کند. این موزه از میان آثاری که در خود جای داده، دربرگیرنده نسخه‌هایی فاخر از قرآن کریم به دست خوشنویسان عمانی است. نگارندگان این نسخه‌های خطی در تبحر و خلاقیت برای نگارش این قرآن‌ها با یکدیگر رقابت کرده و نهایت دقت و ظرافت را به‌کار بسته‌اند. این مصاحف قرآنی به خطوط زیبا، تذهیب، صفحه‌آرایی و جلدهای منحصر به فرد خود از یکدیگر متمایز هستند. در موزه نسخه‌های خطی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری عمان نیز بیش از ۲۰۰ مصحف ارزشمند وجود دارد.

این مسئول وزارت اوقاف عمان ادامه داد: مصحف دیجیتال عمان از نظر چاپ الکترونیک، دومین مصحف غیرچاپی و نخستین مصحف الکترونیک جهان است که متشکل از انواع خطوط نسخ برحسب رسم‌الخط عثمانی بوده تا بدین ترتیب گویای زیبایی‌های زبان عربی و خطوط این زبان و نیز زیبایی‌های رسم‌الخط عثمانی بوده و از دیگر سو فتح بابی باشد به روی محققان و پژوهشگران در حوزه نصوص قرآنی و خوشنویسی قرآنی برحسب رسم‌الخط عثمانی. نگارش این مصحف تحت نظارت و با مجوز رسمی کمیته بازنگری مصاحف قرآنی در مرکز اسلامی الازهر مصر صورت گرفته است.

تمجید از روابط مستحکم ایران و عمان

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک آموزش قرآن در وزارت اوقاف عمان با تمجید از رویکرد جمهوری اسلام در اتحاد جهان اسلام گفت: وحدت، موضوع مورد تأکید اسلام است و جمهوری اسلامی در این زمینه تلاش زیادی می‌کند که این امر قابل تقدیر است. روابط ایران و عمان از گذشته‌های دور گسترده و برادرانه بوده و الحمدلله اکنون هم این روابط، مستحکم و قوی است.

گفت‌وگو: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha