آیین «صلات کشیدن»؛ اقامه عزای 300 ساله مردم بشرویه
کد خبر: 4156252
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

آیین «صلات کشیدن»؛ اقامه عزای 300 ساله مردم بشرویه

مردم شهرستان بشرویه در روز اول محرم از گوشه و کنار شهر به حسینیه تاریخی شهرشان آمده و خود را ملزم به شرکت در مراسم عزاداری «صلات کشیدن» که به اقامه عزا در بشرویه معروف است و قدمتش به دوره افشاریه (1148 هجری قمری) برمی‌گردد، می‌کنند.

آیین «صلات کشیدن» در بشرویهبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، آیین عزاداری سنتی «صلات کشیدن» طی روز اول ماه محرم هر سال در حسینیه حاج علی‌ اشرف بشرویه برگزار می‌شود. در این مراسم جمعی از سادات شهر در پشت بام این حسینیه حاضر و  با خواندن اشعار محتشم کاشانی، فرارسیدن ماه محرم را به مردم خبر می‌دهند.

مردم در روز اول محرم از گوشه و کنار شهر به این حسینیه تاریخی آمده و خود را ملزم به شرکت در این مراسم عزاداری که به اقامه عزا در بشرویه معروف است و قدمتش به دوره افشاریه(1148 هجری قمری) برمی‌گردد، می‌کنند.

حاج علی اشرف در حسینیه‌ای كه بانی آن بود، آگاهانه و مفهومی رسوم محرم بشرویه را پایه‌ریزی كرده و سبک و سیاق عزاداری آن در ردیف یكی از مواریث ارزشمند معنوی كشور قرار می‌گیرد. طبق رسم دیرینه سادات، نقبا و خدمه حسینیه در حالی كه تعلیمی (چوبدستی مخصوص) را به دست دارند و از سایر افراد متمایزند به پشت بام حسینیه مراجعه كرده و با خواندن اشعار محتشم توسط چاوشی‌خوان و همراهی سایر مردم به سبكی كاملا سنتی با اعلام نمادین آغاز محرم، همگان را به سوگ و ماتم دعوت می‌كنند.

سبک خوانش اشعار محتشم و آهنگ موزون آن از دوره صفویه ـ افشاریه تا به امروز هیچ تغییری را به خود ندیده است و نقبای مسئول قرائت اعلامیه آغاز محرم به‌صورت موروثی این حركت نمادین را به نسل بعد از خود انتقال می‌دهند.

علی‌رغم سرعت دگرگونی فرهنگی و نفوذ ریتم‌ها و آهنگ‌های غیر مذهبی به دایره محرم و مداحان، در مراسم صلات با توجه به اینكه نقبا و خدمه حسینیه به‌صورت انحصاری و موروثی سعی در اجرای آن دارند. نفوذ كلام‌های مدرن و اجرای آن توسط نقبا به شدت نهی شده، بدعت تلقی می‌شود و همچنان با همان ریتم زیبای سنتی اجرا می‌شود.

قبل از مراسم صلات‌كشی، خدمه حسینیه حاج علی اشرف با آماده كردن فضای حسینیه، قدم اول را برای اجرای رسوم پایه‌گذاری شده بانی فراهم می‌كنند و با تجمع مردم داخل حسینیه یک یا دو نفر از سادات در حالی كه چاوشی می‌كنند برای چند مرتبه به دور حوض می‌چرخند و همراه با نوای زیبای چاووشی‌خوان‌ها حسینیه را به مقصد پشت بام ترک می‌كنند.

حسینیه حاج علی اشرف بشرویه بیش از 400 سال قدمت دارد و 300 سال است که ملجأ عزاداری عزاداران حسینی در قالب آیین‌های سنتی است. اکنون این آیین زیبا نسل به نسل و سینه به سینه و بدون تغییر از نیاکان و گذشتگان ما منتقل شده و هدف از صلات کشیدن یا همان ندای حزن و ماتم سادات در غم امام حسین(ع) این بوده که مردم خود را برای عزای حسینی آماده کنند.

انتهای پیام
captcha