اذان‌گوی ظهر عاشورا + فیلم
کد خبر: 4156873
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲

اذان‌گوی ظهر عاشورا + فیلم

وقتی جوانی اذان می‌گوید خداوند فرشتگان را صدا می‌زند که بیایید تماشا، چه قدر دیدنی است اذان گفتن یک جوان؛ بیاییم شباهتی با حضرت علی اکبر(ع) پیدا کنیم و منادی حق باشیم.

اذان گوی ظهر عاشورا + فیلمسازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مباحثی را مطرح می‌کند.

در قسمت چهارم این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن به ارائه نکاتی پیرامون «اذان‌گوی ظهر عاشورا» پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

سلام بر حسین(ع) پیشوای انسان‌ها؛ کار مهمی که امام حسین(ع) می‌خواهند انجام دهند این است که مخلوق را به خالق پیوند بزند. «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ؛ چه سخنی خوش‌تر از دعوت به خدا»(آیه 33 سوره قصلت). امام حسین(ع) با سخنانش، با عزیزانش، با جانش ملت‌ها را به خدا دعوت کرد.

اسلام که آمد مدتی که گذشت مسلمانان تقاضایی از پیامبر داشتند و گفتند مسیحیان نمادی برای فراخوان دارند که ناقوص است، یهودیان نمادی دارند که طبل است، زرتشتیان نمادی دارند که آتش است؛ ما مسلمانان هم نیازمند نمادی هستیم. پیامبر(ص) فرمودند: صبر کنید تا از خداوند دستور برسد، که دستور اذان رسید.

سرودی که شیطان‌ها از آن بیزارند و آسمانی‌ها از آن استقبال می‌کنند. آنقدر پیامبر اکرم(ص) در فضیلت اذان‌گویی سخن گفت که امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: در آینده‌ها بر سر اذان گفتن دعوا خواهد شد. سالار شهیدان همین که از مکه به راه افتاد یکی از یارانش را مسئول گفتن اذان کرد، حجاج بن مسروق؛ او با صدای خوش کاروانیان را به نماز دعوت می‌کرد. حی علی الصلاه.

حدیث داریم از هر کسی اذان گفتن خوشایند است اما وقتی جوانی اذان می‌گوید خداوند فرشتگان را صدا می‌زند که بیایید تماشا، چه قدر دیدنی است اذان گفتن یک جوان. روز عاشورا که رسید اذان نماز صبح را حضرت علی اکبر(ع) گفتند. اذان نماز ظهر هم قسمت حجاج بن مسروق نشد چراکه زودتر به شهادت رسید. نماز ظهر عاشورا آن منظره دیدنی که نقاشان آسمانی باید به تصویر بکشند را حضرت علی اکبر(ع) گفته است.

حضرت علی اکبر(ع) فرزند بانویی است به نام لیلا؛ اسم پدر بزرگ لیلا عروه بن مسعود است که سفیر پیامبر به شهر طائف شد و در آنجا در حالی که اذان می‌گفت او را تیرباران کردند و حنجره او را شکستند. در جوانی اذان گفتن مزه دیگری دارد؛ بیاییم شباهتی با حضرت علی اکبر(ع) پیدا کنیم و منادی حق باشیم.

 

انتهای پیام
captcha