«صفحه آخر» روایتی جدید از تعزیه است + فیلم
کد خبر: 4157055
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

«صفحه آخر» روایتی جدید از تعزیه است + فیلم

در مستند «صفحه آخر» ساخته محمد قاسم‌پور شاهد روایتی جدیدی از تعزیه‌ هستیم؛ تعزیه‌ای که در پایان آن مردم نیز حضور پیدا می‌کنند.

محمد قاسم‌پور، کارگردان مستند «صفحه آخر» در گفت‌وگو با ایکنا درباره کار جدید خود گفت: این فیلم درباره تعزیه‌ای قدیمی در شهر اهواز است که سال‌هاست برگزار شده اما هیچگاه از میزان مخاطبانش کاسته نشده است. این کار تلاش می‌کند به بحث مواجهه مردم با تعزیه و حضوری که مردم در انتهای این آیین به صورت ناخودآگاه دارند، بپردازد.

وی افزود: این تعزیه به دو زبان فارسی و عربی برگزار می‌شود و گاهی اوقات مخاطبان این تعزیه به 10 هزار نفر هم می‌رسد. دلیلم برای توجه به موضوع مورد نظر این مستند بکر و تازه بودن آن است چون تعزیه‌ای که در حصیر‌آباد اهواز اجرا می‌شود متفاوت با دیگر تعزیه‌ها بوده و مردم در آن حضور پیدا می‌کنند.

این کارگردان ادامه داد: در این کار بحث آسیب‌شناسی مطرح نمی‌شود بلکه صرفاً رویدادی بیان می‌شود که تا به حال نمونه آن بازگو نشده است.  فیلم با شخصیتی که نقش شمر را بازی می‌کند همراه می‌شود و به حواشی اجرای این تعزیه پرداخته و در انتها، احساس او را بیان می‌کند. فیلم از همان دقایق نخستین به دلیل اتفاق متفاوتی که انتخاب کرده برای بیننده جذاب شده و تفاوتش را با دیگر آثاری که درباره تعزیه و واقعه عاشورا ساخته شده، نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این فیلم چهل دقیقه است. فیلمساز در این زمان اندک هم موضوع را روشن کرده و هم شخصیت‌های پرشمارش را معرفی می‌کند. در کنار این اتفاق، واقعه‌ای تاریخی که بیست سال در یک منطقه تکرار شده ثبت سندی می‌کند از سویی دیگر، «صحنه آخر» بدون این که شعار بدهد، احساسات و عواطف مردم ایران به امام حسین(ع) را نشان می‌دهد و در بسیاری از صحنه‌ها از این جهت، تاثیرگذار است و احساس تماشاگرش را درک می‌کند.

قاسم‌پور در خاتمه تاکید کرد: در تیتراژ نام‌هایی ثبت شده که هر یک می‌توانند به تنهایی به ساخت فیلمی به یادماندنی کمک کنند. مرتضی پایه‌شناس مشاور کارگردان و حسین ابراهیمی صداگذار پروژه هستند. تدوین بهروز داوری قابل توجه است. «صحنه آخر» فیلمی ساده و جمع و جور درباره عواطف انسانی است.

انتهای پیام
captcha