نگاهی به قدمت عزاداری در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند
کد خبر: 4157244
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

نگاهی به قدمت عزاداری در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند گفت: حسینیه شوکتیه بیرجند در طول زمان، کاربری‌های توأمان آموزشی و مذهبی داشته است، اما فضای کالبدی آن همچنان که ایده اولیه بنا گواهی می‌دهد برای برگزاری مراسم مذهبی و آیینی تعزیه مناسبت دارد و اکنون نیز پس از یک قرن در آن مراسم عزاداری جریان دارد.

حجت الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجندحجت الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد قدمت حسینیه شوکتیه برای پرداختن به مراسم عزاداری گفت: از جمله حسینیه‌های مشهور خراسان‌جنوبی حسینیه امام رضا(ع) است که این حسینیه در داخل بافت تاریخی بیرجند قرار دارد و قدمت ساخت آن به سال ۱۳۰۳ هجری قمری می‌رسد.

وی افزود: این مدرسه از وقفیات امیر اسماعیل‌خان محسوب می‌شود که به شوکت‌الملک در بین عموم مردم معروف است. این شخص همراه محمدابراهیم‌خان شروع به ساختن این مدرسه کردند و در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخت این مدرسه را به اتمام رساندند. کاربرد این بنا در ابتدا تحت عنوان حسینیه شوکتیه بود که  توسط محمد‌ابراهیم‌خان علم ساخته شد و در سال ۱۲۸۲ هجری شمسی به مدرسه شوکتیه تبدیل شده‌ است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با بیان اینکه در جنوب خراسان، به تبع شرایط اجتماعی، سیاسی و مذهبی حاکم در ادوار مختلف، حسینیه‌های متعددی برای عزاداری ایجاد شده است، ادامه داد: مهم‌ترین آن‌ها حسینیه شوکتیه نو بوده است، گرچه حسینیه شوکتیه در طول زمان، کاربری‌های توآمان آموزشی و مذهبی داشته است، اما فضای کالبدی آن همچنان که ایده اولیه بنا گواهی می‌دهد برای برگزاری مراسم مذهبی و آیینی تعزیه مناسبت دارد.

خدایی با بیان اینکه هنوز هم این حسینیه مأمن عزاداری‌هاست، تصریح کرد: این بنای تک ایوانی با صحن وسیع، رواق‌ها، طاق نماهای پیرامونی و سکوی مستطیل شکل میان صحن سال‌هاست در زمینه برگزاری مراسم تعزیه، شبیه‌خوانی و سایر مراسم ملی و مذهبی فعال بوده و تا پایان صفر مراسم عزاداری در آن ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای ساخت این بنا با هدف ایجاد حسینیه طراحی و ساخته شد تا پاسخگوی تجمع و عزاداری هیئت‌های بزرگ مذهبی باشد، اظهار کرد: سال‌هاست با همکاری هیئت عاشقان اهل بیت(ع) مراسم تعزیه‌خوانی از شب اول ماه محرم به مدت پنج شب در محل حسینیه برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند تصریح کرد: واقفان از گذشته‌های دور تاکنون برای تأمین مالی مراسم عزاداری و اجرای نیات خود در این حسینیه، تعدادی از اراضی را وقف آن کردند تا از درآمد آن بتوان مراسم را برگزار کرد. اداره اوقاف سعی کرده تا اجرای امینانه وقف را در هز زمان پی گرفته و به مرور زمان این امر از بین نرود. در واقع سنت حسنه وقف در این حسینیه باعث شد تا قرن‌ها عزاداری در این ساختمان و بنا باقی و ماندگار بماند. امری که بدون وقف، تحقق و استمرار این عزاداری تا عصر حاضر امکان‌پذیر نبود.

انتهای پیام
captcha