چند آیه از قرآن در زندگی‌تان جریان دارد؟ + صوت
کد خبر: 4157977
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
حجت‌الاسلام علوی تهرانی:

چند آیه از قرآن در زندگی‌تان جریان دارد؟ + صوت

استاد حوزه علمیه ضمن محکوم کردن قرآن‌سوزی اخیر تصریح کرد: دشمنی آنها با قرآن، آتش زدن است ولی دشمنی ما با قرآن عمل نکردن به قرآن است؛ وقتی به خانه رفتی ببین چند تا از آیات قرآن در زندگی‌ات جریان دارد.

به گزارش ایکنا، شب هفتم از مراسم سوگواری ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی، در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.

ما در مقام بیان جایگاه اهل بیت پیامبر(ص) در نظام هستی به این مقطع رسیدیم که شان امام افضل از کتاب خدا است. هم حدیثش را خواندم و هم قطعه تاریخی صفین را بیان کردم که وقتی قرآن‌ها را به نیزه زدند حضرت فرمودند قرآن منم. این مقام یعنی اینکه ذوات مقدس ائمه دانای قرآن هستند قبل از نزولش و این مقامی است که هر کسی ندارد. جز امام به حق که دوازده امام معصوم ما هستند کسی این مقام را ندارد.

در آیه 31 سوره سبا می‌خوانیم: «و كسانى كه كافر شدند گفتند نه به اين قرآن و نه به آن [توراتى] كه پيش از آن است هرگز ايمان نخواهيم آورد». آتش زدن مقدسات امر مذمومی است ولی وقتی قرآن را آتش می‌زنند برای کسی که مومن است این آتش زدن جز تصدیق قرآن چیزی به همراه نمی‌آورد. بیان قرآن این است اگر تردید دارید این قرآن از ناحیه خدا است مثلش را بیاورید. 1400 سال از هجرت پیامبر(ص) گذشته است یک آیه مثل قرآن نتوانستند بیاورند این یعنی خدا درست فرمود قرآن از ناحیه من است. از آن سو این عمل عجز دشمن را نشان می‌دهد. در عین حال که این عمل را محکوم می‌کنیم باور ما باید مستحکم‌تر شود چون اگر می‌توانستند در قرآن خدشه کنند یک سوره مثل آن می‌آوردند ولی چون نتوانستند آتش می‌زنند. اگر حقوق بشر این است مبارکتان باشد!

دشمنی ما با قرآن چگونه است؟

تاکنون نشنیدیم کسی انجیل را آتش بزند، نشنیدیم تورات را آتش بزنند چون دشمن می‌داند از آنها هدایت برنمی‌آید. می‌داند این دو کتاب ساخته و پرداخته کیست ولی این را هم خوب می‌داند که هدایت از قرآن برمی‌آید و می‌داند قرآن نازل‌شده از سوی حضرت حق است و می‌داند اگر در کنار قرآن، اهل بیت(ع) باشد چه تاثیری دارد. آنها دشمن هستند و از آنها جز دشمنی نباید سراغ داشته باشیم مگر اینکه منصف باشند. آنچه به من و تو مربوط است این است که ما با قرآن دشمنی نکنیم. دشمنی آنها با قرآن آتش زدن است ولی دشمنی ما با قرآن عمل نکردن به قرآن است. وقتی به خانه رفتید ببینید چند تا از آیات قرآن در زندگی‌تان جریان دارد. آیا کاسبی‌تان بر اساس آیات قرآن است؟ بچه‌داری‌تان بر اساس آیات قرآن است؟ احترام به والدین‌تان بر اساس قرآن است؟

روز قیامت که قرآن را می‌آوردند قرآن شکایت می‌کند. می‌گوید من در خانه مسلمان‌ها بودم و به من عمل نکردم. با خودت حساب کن کارمندی‌ات بر اساس قرآن است؟ تعاملت با مردم بر اساس قرآن است؟ مسئولین با خودشان حساب کنند عملشان بر اساس قرآن است؟ این دشمنی با قرآن است که زندگی‌مان بر اساس قرآن نباشد ولی قرآن در جیب‌مان باشد. یک نوع دیگر دشمنی این است به بخشی از قرآن ایمان بیاوریم به بخشی ایمان نیاوریم. ما نماز می‌خوانیم ولی زکات را نمی‌پردازیم. روزه می‌گیریم ولی با دنیا دشمنی نمی‌کنیم.

قرآن می‌فرماید: «و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند». منظور چیست که امت، قرآن را رها کردند؟ امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند من همان قرآنی هستم که امت مرا رها کرد. آنها آتش می‌زنند دشمن هستند توقعی هم جز دشمنی نیست ولی ما مخالفت با قرآن نکنیم.

اهل بیت(ع) علت بقای نظام آفرینش

هشتمین و آخرین منقبتی که از معصومین بیان می‌کنم این است؛ همانطور که قبلا گفتم اگر اهل بیت(ع) نبودند آدم و حوا و بهشت و جهنم و آسمان و زمین خلق نمی‌شدند. همینطور که اهل بیت(ع) علت آفرینش نظام خلقت هستند علت بقای نظام آفرینش هم هستند. یعنی اگر ماسوای الله بقا دارد به واسطه وجود اهل بیت(ع) است. امام باقر(ع) فرمودند اگر یک لحظه امام را از زمین بردارند زمین اهلش را در هم فرو می‌برد یعنی از بین می‌رود. بقای زمین به وجود امام عصر(عج) است. لذا از زمان خلقت خدا همواره امامی را قرار داده است که به واسطه او بقای ماسوی الله را تضمین کند و تا روز قیامت که جناب اسرافیل در سور بدمد، چنین امامی وجود خواهد داشت.

از امام رضا(ع) سوال شد به ما گفتند اگر خدا غضب کند امام را از زمین می‌برد، حضرت در پاسخ فرمودند اگر امام نباشد همه چیز از بین می‌رود و محلی برای غضب الهی باقی نمی‌ماند. پس اینطور نیست امام که رفت عالم به قوت خودش باقی باشد. از پیامبر(ص) هم نقل شده است روی زمین از حجت خالی نخواهد شد چه حجت ظاهر چه حجت غایب مثل امام عصر(عج). اگر حجت نباشد عالمی هم نیست. امام سجاد(ع) فرمودند ما ائمه مسلمین و حجج خدا بر عالمین و پیشوای مومنین هستیم و ما عامل امنیت مردم در روی زمین هستیم کما اینکه نجوم امنیت آسمانیان است، به واسطه ما خدا آسمان را نگه داشته که بر زمین فرود نیاید.

یکی از دلایل غیبت امام زمان(عج) همین است که جان امام حفظ شود تا مردم آمادگی جهانی پیدا کنند. آمادگی جهانی یعنی وقتی امام زمان گفت می‌خواهم این کار را کنم پشتش را خالی نکنند و زمینه برای پیروزی ایشان در مبارزات وجود داشته باشد. پس حفظ جان امام از همه چیز مهمتر است. یکی از دلایل غیبت هم همین است. امام مجتبی(ع) راحت حکومت را واگذار می‌کند چون حفظ جانش مهم است. حضرت امیر(ع) از خلافت چشم می‌پوشد چون حفظ جانش مهم است. این هشت خصیصه بیان شد تا بدانیم که هیچ کس معادل این دوازده نفر نیست به علاوه پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س). هیچ کس معادل این چهارده نفر نیست و نخواهد بود.

بعد از پیامبر(ص) دو مکتب شکل گرفت مکتب اول اسلام اهل بیت(ع) که بر اساس جانشینی بلافصل امیرالمومنین(ع) و اولاد معصومش به نص شکل گرفت یعنی اگر حضرت امیر می‌رود منصوصا حضرت مجتبی(ع) جانشین ایشان است، اگر حضرت مجتبی(ع) می‌رود منصوصا امام حسین(ع) جایگزین ایشان می‌شود. پس بنای مکتب اسلام اهل بیت بر مبنای جانشینی بلافصل امیرالمومنین(ع) است. در این مکتب خلافت پیامبر حق مسلم ائمه دوازده نفری است که در هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست. در این مکتب دو محور اصلی وجود دارد؛ محور اول، پذیرش اهل بیت(ع) به عنوان جانشینان بلافصل پیامبر(ص) تحت عنوان تولی. دوم، بیزاری و دوری جستن از غیر اهل بیت(ع) برای جانشینی که اسمش تبری است. مکتب اسلام اهل بیت(ع) یعنی همین. در مقابل مکتب اسلام اهل بیت یک مکتب دیگری هم شکل گرفت به نام مکتب اسلام جماعت و اهل سنت. خصیصه آن چیست و چگونه تداوم پیدا کرده است بحث فردای ما است.

کد
انتهای پیام
captcha