نوای یاحسین در این حسینیه 200 ساله + فیلم
کد خبر: 4158111
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

نوای یاحسین در این حسینیه 200 ساله + فیلم

حسینیه محبان‌الزهرا(س) مربوط به دوره قاجار(1175) در بیرجند، شرق محله چهاردرخت واقع شده که از دیرباز مهد عزاداری بیرجندی‌ها بوده و هنوز پس از 200 سال میزبان عزاداری سنتی است.

حسینیه محبان الزهرای قدیم بیرجندکوچه‌های قدیمی پر از آرامش بیرجند را که قدم می‌زنی پس از گذشتن از آب‌انبار کهن و حسینیه‌ها و مساجد تاریخی به حسینیه‌ای می‌رسی که به هیئت محبان‌الزهرا(س) مشهور است. پله‌ها را که پایین می‌روی با درب قدیمی مواجه می‌شوی که قدمتی بیش از 200 سال دارد.
 
نوای حسین حسین از دیوارهای این حسینیه به گوش می‌رسد. نزدیک که می‌شوی صدای بانوانی را می‌شنوی که همراه کودکان خود در این محفل حضور یافته‌اند. بانویی که با پسر کوچکش نشسته است می‌گوید: برای من که کودک دارم، برگزاری مجالس محله‌ای بسیار خوب است. 
 
وی با بیان اینکه دوست دارم در عزاداری‌ها شرکت کنم، اما به خاطر مسافت زیاد و برنامه خواب پسرم، ترجیح می‌دهم به همین محفل بانوان بسنده کنم، تصریح کرد: سال‌هاست در این حسینیه شرکت کرده و عزاداری سنتی را برای پسرم مشق می‌کنم.
 
این بانو که از کوچه‌های دورتر به این مکان آمده از استقبال خوب بانوان از این مراسم می‌گوید: همه عزادار حسین‌اند و گاهی حتی از محله‌های دورتر برای استفاده از آرامش این فضا به این حسینیه می‌آیند. به مجلس عزاداری می‌آیم، چراکه آن اندازه بی‌ریا و به دور از تکلف است که تو را به سمت مفاهیم کربلا سوق می‌دهد. دوست دارم فرزندم همراهم باشد تا این شکوه را ببیند. روضه‌های سنتی و عزاداری به شیوه چند صد سال پیش هنوز هم آن آرامش را به همراه دارد.
 
حسینیه محبان الزهرای قدیم بیرجند

رسمی از مردم برای مردم 

زهرا آزاد که سال هاست از بانیان این مجالس عزاداری است در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی گفت: چراغ این مجالس عزاداری سال‌هاست در کالبد این حسینیه تاریخی خاموش نشده و سعی کرده‌ایم با اثرگذاری بر بانوان بتوانیم عزاداری همراه با درک و شعور را از طریق مهم‌ترین عنصر خانواده یعنی مادر پیگیری کنیم.
 
وی افزود: تمام هزینه‌های برگزاری مراسم توسط همین بانوان و خیران تأمین شده و سال‌هاست بدون هیچ‌گونه تعطیلی در ایام محرم و صفر میزبان مردم محل هستیم. درواقع باید گفت شور زنان در عزاداری محرم تداعی‌کننده اعتقاداتی است که محور اصلی فکری آنان را تشکیل داده و از گذشته، برپایی و شرکت در این رسوم را لازمه عمل به آن می‌دانستند. 
 
آزاد ادامه داد: زنان مانند بقیه افراد جامعه نیاز دارند تا روح خود را در چشمه مراسم مذهبی به‌خصوص در ایام محرم شستشو بدهند. این پاکی روح نیازمند حضور در فضای آرامش‌بخش عزاداری است. از طرف دیگر مادران به‌عنوان متولیان اولیه تربیت فرزندان در انتقال تجربیات ماه محرم و مفهوم عزاداری بر سیدالشهدا(ع) به فرزندان خود نقش مهمی دارند.
 
قدمت حسینیه محبان‌الزهرا(س) مربوط به دوره قاجار بوده که در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گزارش تصویری را اینجا ببینید 
انتهای پیام
captcha