جهادگران همدانی سوگوار اباعبدالله(ع) شدند
کد خبر: 4158161
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

جهادگران همدانی سوگوار اباعبدالله(ع) شدند

مجلس عزای امام حسین(ع) امروز، چهارم مردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام قاسم مقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت معلم تهران در جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد.

حجت‌الاسلام قاسم مقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت معلم تهرانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام قاسم مقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت معلم تهران، امروز، چهارم مردادماه، در مجلس عزای امام حسین(ع) که در جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، اظهار کرد: مورد قبول واقع شدن زیارت سه شاخصه دارد؛ اولین آن «عارف به حق بودن» یعنی شناخت و معرفت نسبت به امام معصوم است.

وی افزود: امام معصوم واجب‌الاطاعت است، اطاعت امام حسین(ع) بر ما واجب است، همان تکالیفی که بر مردم زمان حیات امام حسین(ع) واجب بوده امروز بر ما واجب است. دومین شرط قبولی زیارت این است که بدانیم امام بر ما شاهد است، مطمئن باشیم سلام ما را جواب می‌دهند و به ما توجه دارند.

مقدم با اشاره به شاخصه دیگر گفت: اینکه بدانیم امام غریب است، از عصمت و علم امام می‌توانیم صحبت کنیم، اما هرچه از اینها بگوییم بدانیم که به اصل آن دست پیدا نکرده‌ایم. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان بیان می‌کند که بسیاری از مباحث دینی ما مبتنی بر عقل است اما آنها را درک نمی‌کنیم، برخی موارد چون مربوط به عالم ملکوت است در بیان به‌گونه‌ای بوده است که شاید در ابتدا خیلی عقلانی نرسد، اما همه موارد از منظر عقلی قابل برررسی است.

وی با اشاره به روضه حضرت علی‌اکبر(ع) و محبت بسیار امام حسین(ع) به این فرزندش اظهار کرد: طبق حدیثی از پیامبر که می‎فرماید من و علی پدران امت هستیم، امام حسین(ع) شیعیانش را همچون فرزند خود علی‌اکبر دوست دارد؛ نگاه ائمه و محبتشان به شیعیان پدرانه است همچون حضرت زهرا(س) که به‌عنوان مادر همه ما هستند.

مقدم با بیان اینکه روضه و رفیق خوب دل آدم را نرم می‌کند، به خاصیت اشک بر امام حسین(ع) و تلطیف قلب آدمی اشاره کرد و گفت: اعراب جاهلیت افرادی خشن بودند، طوری که در صدر اسلام وقتی از پیامبر(ص) سؤال داشتند عبای ایشان را جوری می‌کشیدند که گردن پیامبر(ص) زخم می‌شد؛ حضرت عباس(ع) در این منطقه بزرگ شد اما در نهایت مهربانی.

انتهای پیام
captcha