توسعه شعائر حسینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: 4158386
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
سید حسن نصرالله بیان کرد:

توسعه شعائر حسینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی روند برگزاری شعائر حسینی تغییر کرد و روند صعودی گرفت. از برکت انقلاب اسلامی، مجالس و شعائر حسینی توسعه قابل توجهی یافت.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم گرامیداشت نهمین شب از ماه محرم در سخنانی در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: نبرد برای آگاهی از آغاز خلقت وجود داشته و تأثیر آن بر رفتار و کردار انسان دیده شده است. در این نبرد غلبه بر عقل ناشی از ضعف در فهم و دانش است و به همین دلیل ما باید پیوسته درک و فهم خود را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمان رسول خدا (ص) یک نفر دو روز پیاده‌روی می‌کرد تا از پیامبر (ص) یک یا دو سؤال بپرسد. بنابراین در هر شبهه‌ای که نسبت به یک موضوع عقیدتی یا سیاسی یا هر چیز دیگری وجود دارد، انسان باید سؤال کند و علما و نخبگان باید پاسخ دهند. انتظاری که از مؤمنان متعهد می‌رود نیز این است که اهل یقین و باور باشند و در موضع خود ثابت قدم باشند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تربیت فرزندان نیز گفت: فرزندان در خانه سؤالات زیادی دارند که والدین باید به آن‌ها پاسخ دهند، شفاف‌سازی کنند و به آن‌ها توضیح دهند و در قیامت در این باره از آن‌ها سؤال می‌شود.

وی درباره وضعیت وخیم خانواده‌ها در آمریکا گفت: در آمریکا به نقل از شهردار لس آنجلس 50 هزار خانواده بی خانمان در خیابان‌های شهر زندگی می‌کنند.

نصرالله افزود: امام موسی صدر زمانی که با دانشگاهیان می‌نشست به صورت دانشگاهی صحبت می‌کرد یا زمانی که با عموم مردم می‌نشست ساده صحبت می‌کرد، پس باید در فرایند متقاعدسازی دیگران روش «سهل ممتنع» را درپیش گیریم.

وی تأکید کرد: از جمله مسائل مربوط به آگاهی، کمک نکردن به شایعه، اخبار کذب و شبهات است؛ حتی اگر در قالب یک سؤال باشد. در این خصوص خرید و فروش کتاب‌های گمراه کننده برای کسانی که در برابر آن ایمن نیستند ممنوع است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تأکید کرد: لازم نیست در جنگ برای آگاهی به دفاع اکتفا کنیم، بلکه باید در موقعیت حمله نیز قرار گیریم. مثلاً در صورتی که در مورد ارزش زن در اسلام سوالی مطرح می‌شود، ما باید از نقش زنان در غرب سؤال بپرسیم.

وی در خصوص اهمیت احیای شعائر حسینی گفت: یکی از جلوه‌های شعائر حسینی، اظهار حزن، مجالس حسینی، زیارت امام حسین، پیاده روی برای زیارت امام حسین، اطعام مردم و... است و هدف از این امور زنده نگه داشتن آرمان امام حسین (ع) و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر است.

نصرالله افزود: اخیراً به ویژه از سال 1979 به بعد، یعنی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شعائر حسینی پیشرفت زیادی داشته است. روند برگزاری شعائر حسینی از سال 1922 تا 1979 کند بود و با پیروزی انقلاب اسلامی این خط تغییر کرد و روند صعودی گرفت. از برکت انقلاب اسلامی، مجالس و شعائر حسینی توسعه قابل توجهی یافت.

وی در خصوص افزایش شرکت‌کنندگان در مجالس مربوط به شعائر حسینی، به ویژه در سال های اخیر، گفت: در سه سال اخیر به وضوح ثبت شده است که تعداد حاضران در مجالس عاشورایی به نوعی در حال افزایش و افزایش است. این افزایش هزار یا دو هزار نفر نیست، بلکه 100 هزار نفر است و تعداد شرکت کنندگان در مراسم شب قبل از 540 هزار نفر گذشت. پیش‌بینی می‌شود در شب‌های آینده تعداد حاضران در مجالس افزایش یابد و این امری طبیعی است. علاوه بر بعد اخلاقی حاضران، یک پیام سیاسی جهادی نیز برای همه کسانی که به ضعف ما امید بسته بودند نیز وجود دارد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: یکی از پدیده‌هایی که در چند سال گذشته رشد کرده، پدیده اطعام و میزبانی است. آنچه اکنون شاهد آن هستیم، «تعداد زیاد میزبانان» است که با وجود شرایط سخت اقتصادی در لبنان، تازگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در اطعام نباید اسراف و تبذیر صورت گیرد و خوراکی که توزیع می‌شود باید متناسب با مناسبت باشد. همچنین در تهیه و توزیع مواد غذایی باید به شرایط بهداشتی توجه شود. تأکید می‌کنیم که مردم باید در داخل خانه‌ها غذا درست کرده و بین خانواده‌ها توزیع کنند.

نصرالله در مورد روز دهم محرم گفت که در خصوص رؤیت هلال مبانی فقهی مختلفی وجود دارد، به همین دلیل است که اختلاف‌هایی در این زمینه وجود دارد. ما و برادرانمان در جنبش امل، مجلس اسلامی و علماء المسلمین لبنان توافق کردیم که مراسم روز دهم محرم در روز شنبه انجام شود. در مورد روز دهم محرم نیز ما باید یک تصویری را به جهانیان مخابره کنیم که نشان دهنده تمدن و پیشرفت ما باشد.

انتهای پیام
captcha