تفکری در عزاداری واقعی
کد خبر: 4158609
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
محرم؛ ماه قیام و پیام/ 10

تفکری در عزاداری واقعی

یک مدرس حوزه علمیه در خراسان‌جنوبی گفت: سید بن طاووس در لهوف نقل می‌کند که وقتی اهل بیت(ع) به کوفه رسیدند، اهل شهر به پهنای صورت اشک می‌ریختند ولی مورد عتاب و نفرین حضرت زینب(س) قرار گرفتند پس اشک به تنهایی نشانه ولایت نیست.

حجت الاسلام سیدرضا هاشمی، مدرس حوزه علمیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، مدرس حوزه علمیه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: درباره رویداد عاشورا بسیار گفته و نوشته‌اند، اما باز هم جای گفتن و نوشتن باقی است، چراکه این رویداد از چنان ابعاد بزرگ و گسترده‌ای برخوردار است که هرچه بیشتر به تحلیل و بررسی آن پرداخته شود زوایای تازه‌تری از آن آشکار خواهد شد.

وی افزود: قیام عاشورا از سال 61 هجری تا امروز همچون چشمه‌ای جوشان و خروشان از آب زلال و گوارای خود تشنگان معرفت و حقیقت را سیراب کرده، و الهام‌بخش بسیاری از نهضت‌های حق علیه باطل بوده است. انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمینی(ره) از عاشورا الهام گرفت. ماندگاری و پایایی آن نیز در گرو بهره‌گیری از درس‌ها و عبرت‌های آن است.


بیشتر بخوانید:


هاشمی ادامه داد: درس‌های عاشورا در گستره زمان و زمین همچنان ادامه دارد، چرا که در ادبیات عاشورا آمده است: «كُلُّ يَومٍ عاشوراءُ وكُلُّ أَرضٍ كَربَلاءُ» یعنی درگیری حق‌جویان و عدالت‌خواهان با باطل و ستمگران همیشگی است. رویداد عاشورا در تاریخ همواره قابل تکرار است. از این روی، عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دینداران به‌ویژه آگاهان جامعه نهاده و همگان پس از شناخت ابعاد آن موظف‌اند خود و جامعه خود را با آن مقایسه و از آن درس و عبرت بیاموزند، چراکه زنده بودن تاریخ به ترسیم و تصویب آن و سنجش ما با آن است. 

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه درس‌های عاشورا همواره بحثی زنده، حیات‌بخش و حرکت‌آفرین است، تصریح کرد: هر چند این رویداد در مکان و زمان محدودی به وقوع پیوست، اما درس‌های آن ویژه زمان و مکان خاصی نیست. عدالت‌خواهی و ستم‌ستیزی، عزت، پاسداری از اسلام و ارزش‌های اسلامی، شهادت در راه خدا، جمع میان سیاست و معنویت، امر به معروف و نهی از منکر از جمله درس‌های مهم در عرصه رفتار سیاسی رویداد عاشوراست.

هاشمی بیان کرد: حادثه عاشورا بیانگر بیداری جامعه در عصر خاموشی ارزش‌ها و عدم توجه به اسلام و انسانیت است و به همین دلیل است که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود؛ این عدم کهنگی و لزوم تازگی را باید در رفتارهای عزاداران دید.

وی افزود: به خودمان رجوع کنیم ببینیم ثمره اشک را چه دانستیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر به اشک و ندبه است معاویه هم اهل مدح و مرثیه بر امیرالمؤمنین(ع) بود. سید بن طاووس در لهوف نقل می‌کند که وقتی اهل بیت(ع) به کوفه رسیدند، اهل شهر به پهنای صورت اشک می‌ریختند ولی مورد عتاب و نفرین حضرت زینب(س) قرار گرفتند پس اشک به تنهایی نشانه ولایت نیست.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: تبعیت از ولایت است که باعث شده این اشک یگانه کیمیای عالم شود، اما برخی تلاش می‌کنند، هزینه کرده و کار و فعالیت دیندارانه هم دارند، اما کار امام زمان را پیش نمی‌برند. مثل اینکه امام در کربلا باشد و ما در مدینه اهل مجلس علم و خدمت رسانی به نیازمندان و سفره انعام باشیم.

هاشمی تصریح کرد: وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایب هستیم و در معیت ولایت، طاغوت زمان خود را نفی و تکفیر نمی‌کنیم این گریه و بکاء برای ما ذره‌ای تقرب الی الله ندارد؛ پس بنگیریم چگونه عزاداری می‌کنیم. قبل از عزیمت به مراسم عزاداری با خود بگوییم چه اندازه پس از این مراسم به خداوند نزدیک شده‌ام. این تفکر ما را به عزاداری اصولی و کارساز هدایت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha