قرآن بر دستان عزاداران حسینی در مسکو
کد خبر: 4158751
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
روایتی از حضور مداح تبریزی در روسیه

قرآن بر دستان عزاداران حسینی در مسکو

امیرحسین کبیرخو، مداح تبریزی که طی سال‌های قبل توفیق حضور در مراسم دهه محرم و ماه رمضان در میان شیعیان ترکیه را داشت، امسال با دعوت سفارت ایران در روسیه به مرکز اسلامی مسکو دعوت شده تا در برنامه‌های مختلف دهه محرم به مداحی بپردازد.

مرکز اسلامی مسکو، عزاداری ماه محرم

امیرحسین کبیرخو، مداح تبریزی که طی سال‌های قبل توفیق حضور در مراسم دهه محرم و ماه مبارک رمضان در میان شیعیان ترکیه را داشت، امسال با دعوت سفارت ایران در روسیه به مرکز اسلامی مسکو دعوت شده تا در برنامه‌های مختلف دهه محرم به مداحی بپردازد. این مداح تبریزی در مراسم سوگواری حسینی در مرکز اسلامی مسکو در حرکتی نمادین در کنار همه عزاداران قرآن به دست گرفته و با شعار «لبیک یا حسین(ع)» اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را محکوم کرد. مداح تبریزی در این اجتماع بزرگ تأکید کرد: جهانیان بدانند که قیام اباعبدالله الحسین(ع) برای زنده نگاه داشتن اسلام و قرآن بوده و عاشقان مکتب امام حسین(ع) اجازه نمی‌دهند به کلام الله مجید توهین شود.

امیرحسین کبیرخو، مداح تبریزی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی در این رابطه گفت: بعد از صدور بیانیه حضرت آقا در محکومیت اهانت به قرآن کریم، ما نیز بر خود فرض دیدیم در حرکتی نمادین اهانت به ساحت مقدس قرآن را محکوم کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در مرکز اسلامی مسکو در طول ایام محرم، گفت: آذربایجانی‌ها بخش عظیمی از عزاداران حسینی در مرکز اسلامی مسکو را تشکیل می‌دهند که طی دهه محرم تا سومین روز شهادت سیدالشهدا و همچنین برای روز هفتم، برنامه و عزاداری دارند. آذربایجانی‌های حاضر در اینجا همگی ولایی بوده و به شدت پایبند انقلاب هستند و الحمدالله فرصتی ایجاد شده تا در کنار این عزیزان به مداحی و عزاداری بپردازیم.

کبیرخو با تأکید بر اینکه عزاداری‌های حسینی در چند نقطه از روسیه برگزار می‌شود، اما بیشترین تجمع در مرکز اسلامی روسیه و همچنین اجتماع فاطمیه آذری‌ها است، ادامه داد: امسال ابوالفضل اروج‌زاده، مداح اهل بیت(ع) در اجتماع فاطمیه آذری‌ها حضور یافته و برنامه‌ها به زیبایی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها قبل از نماز مغرب شروع شده و ختم به نماز جماعت مغرب و عشا می‌شود و هر شب نیز سفره‌های احسان برپاست، اظهار کرد: در حیاط مرکز اسلامی فضایی موکب مانند فراهم شده و از عزاداران و مهمانان پذیرایی می‌شود.

کبیرخو، با بیان اینکه عزاداری‌ها هر روز با قرائت قرآن کریم شروع شده و در ادامه زیارت عاشورا قرائت می‌شود، افزود: سخنرانی‌هایی نیز در دو بخش انجام می‌شود که اولین سخنرانی به زبان روسی و سخنرانی اصلی طی نیمه دوم دهه محرم توسط آیت‌الله قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی ایراد می‌شود. میان سخنرانی‌ها نیز مداحی توسط آذربایجانی‌ها اجرا شده و بعد از سخنرانی‌ها نیز بنده توفیق مداحی‌های مراسم را دارم.

مداح تبریزی در ادامه از زحمات سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و همچنین رئیس مرکز اسلامی روسیه، حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور قدردانی کرد.

مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی سپاه عاشورا با بیان اینکه برای مداحان آذری زبان مسکو و یک سری از روحانیون در زمینه مباحث مرتبط با روضه‌خوانی دوره‌های فشرده‌ آموزشی مداحی برپا می‌شود، گفت: این دوره‌ها بعد از سومین روز شهادت سیدالشهدا(ع) همانند دوره‌های آموزشی سازمان بسیج مداحان سپاه عاشورا، به‌صورت فشرده در مرکز اسلامی مسکو برگزار خواهد شد.

عزاداری دهه اول محرم در مرکز اسلامی مسکو
انتهای پیام
captcha