صحیفه سجادیه روح کمال‌خواهی را در امت اسلام برانگیخت
کد خبر: 4159120
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا:

صحیفه سجادیه روح کمال‌خواهی را در امت اسلام برانگیخت

حجت‌الاسلام یوسفعلی با اشاره به روش‌های مبارزاتی امام سجاد(ع) گفت: در عصر خفقان و ظلم که ذکر احادیث اهل بیت(ع) ممنوع و حق در انزوا بوده است، امام سجاد(ع) با صحیفه سجادیه توانستند روح ایمان، معنویت، خداجویی و کمال‌خواهی را در امت ایجاد کنند.

شهادت امام سجاد(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین صادق یوسفعلی، مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد(ع) گفت: کربلا سه مرحله دارد. یک مرحله بیدارگری است که توسط امام حسین(ع) در مدتی که در مدینه بودند و مخصوصاً بعد از اینکه به مکه رفتند و در خود کربلا و میانه راه، شروع شد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) طی این مدت با فرستادن نامه در جلسات یک هزار نفری با حضور علما، بزرگان و اکابر دلایل قیام خودشان را تبیین کردند، افزود: مرحله دوم قیام سیدالشهدا(ع) است که به شکل کاملاً حساب شده و دقیق حضرت جانبازی کردند که بالاتر از این ایثار و جانبازی تصور نمی‌شود.

یوسفعلی با تصریح اینکه مرحله سوم قیام و نهضت این بود که پیام کربلا رسانده شود که توسط دو شخصیت بزرگ امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) این کار به بهترین شکل ممکن انجام شد، گفت: امام سجاد(ع) به عنوان حجت خدا نقش مهمی در تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) داشتند و این کار چه با خطبه‌ای که در کوفه خواندند و چه خطبه‌ای که در شام خواندند به بهترین شکل انجام دادند.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله پیشوا شیراز با تأکید بر اینکه امام سجاد(ع) در کاخ یزید بن معاویه، پیام عاشورا را به جهانیان رساندند، گفت: امام با این کار به جهانیان نشان دادند که یزید و امثال آن که در مقابل حق، پاکی و طهارت ایستاده‌اند، محکوم به شکست هستند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) نقش عظیمی در بیدارگری حادثه عاشورا و قیام کربلا داشتند، رهبری آن امام همام را نسبت به بازماندگان عاشورا یادآور شد و گفت: در کربلا 84 زن و کودک حضور داشتند و تنها امام سجاد(ع) بود که می‌توانست رهبری و راهبردی آنان را که اسیر بودند داشته باشد و این کار با همراهی حضرت زینب(س) به خوبی انجام شد.

یوسفعلی با بیان اینکه امام سجاد(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) در قالب دعا به مبارزه خود علیه ظلم بنی‌امیه ادامه دادند، گفت: به نهج‌‌البلاغه امام علی(ع) اخ‌القرآن و به صحیفه سجادیه، اخت‌القرآن و همچنین زبور آل محمد(ص) به دلیل جایگاه رفیعی که در توحید و عرفان دارد، می‌گویند.

این مدرس حوزه‌های علمیه ادامه داد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه، در قالب ادعیه، نهضت عرفانی، خداشناسی، توحیدی و اتصال به عالم ملکوت و بالا را تبیین کردند که بسیاری از دانشمندانی که یک نسخه از صحیفه سجادیه به دست آنان رسیده است، بعداً متوجه شدند که امام سجاد(ع) نقش بی‌بدیلی در رشد فرهنگ و معارف اسلام داشته است. حتی پاپ در یک برهه به کلیساها بخشنامه می‌کند بهترین کتاب برای اینکه انسان ارتباط با حق داشته باشد، صحیفه سجادیه است.

وی بیان کرد: در عصر خفقان و ظلم که ذکر احادیث اهل بیت(ع) ممنوع و حق در انزوا بوده است، امام سجاد(ع) با صحیفه سجادیه توانستند روح ایمان، معنویت، خداجویی و کمال‌خواهی را در امت ایجاد کنند.

یوسفعلی در پایان به نقش امام سجاد(ع) در بیدارگری عاشورا اشاره کرد و گفت: قصه کربلا وصف شدنی نیست و بسیار بزرگ است و امام سجاد(ع) در بیداری و ادامه احساسات و عواطف پاکی که در اثر شهادت مظلومانه امام حسین(ع) ایجاد شده بود، نقش بی‌بدیلی داشتند.

انتهای پیام
captcha