امر به معروف و نهی از منکر مسئولان در راس امور معروف و منکر است
کد خبر: 4159496
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست:

امر به معروف و نهی از منکر مسئولان در راس امور معروف و منکر است

استاد درس خارج حوزه تاکید کرد: در راس امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است و مسئولان باید نصیحت ناصحان و علما و بزرگان را بشنوند.

ابوالقاسم علیدوستبه گزارش ایکنا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه قم در سخنانی به مناسبت محرم با  موضوع «امر به معروف و نهی از منکر » که امروز 9 مردادماه منتشر شده است، با بیان اینکه حجاب یکی از مسائل ضروری برای دین و موضوع به‌روز است، گفت: یک مرد و زن مسلمان هم باید حجاب و هم عفاف داشته باشند و اهل عفت و خودداری در برخورد با نامحرمان باشند. یک مرد مسلمان هر طور دلش بخواهد نمی‌تواند در معرض نامحرم قرار بگیرد و دیگران او را ببینند و به قدری که مفسده ندارد حجاب خود را مراعات کند و البته طبیعتاً مانند زن مسلمان نیست. 

وی افزود: اما در مورد بانوان محترمه، یک زن مسلمان چه وقتی که در نماز است و چه وقتی که با مرد نامحرم مواجه است دستان را باید تا مچ دست بپوشاند و اگر باز کسی به دست و انگشتان وی نگاه کرد، مسئولیتی متوجه او نیست. صورت را هم به مقداری که در وضو، شستن آن واجب است می‌تواند باز بگذارد یعنی از اول پیشانی تا پایین چانه و دوطرف هم به مقداری که دست او گنجایش دارد. 

آیت‌الله علیدوست بیان کرد: اگر دست‌ها از مچ به بالا و پا بدون جوراب و سینه و قسمتی از موها پیدا باشد حجاب اسلامی مراعات نشده است؛ بانوان بدانند گناه به خاطر رعایت‌نکردن جمعی از افراد از حالت گناه خارج نمی‌شود. الان تقریباً همه مردان جوراب می‌پوشند و بدون جوراب حالت اشمئزاز دارند ولی متأسفانه می‌بینیم بانوان زیادی با پای بدون جوراب در محیط اجتماع حاضر می‌شوند در حالی که پای زن مسلمان باید پوشیده باشد. 

وی ادامه داد: تا چند سال قبل وقتی بیرون می‌آمدیم اکثر قریب به اتفاق بانوان با پای پوشیده بیرون می‌آمدند ولی الان بانوانی که حتی متدین و مذهبی هم هستند متاسفانه این مسئله را کمتر رعایت می‌کنند یا نسبت به آن بی توجه هستند یا تصور می‌کنند حرام خدا حلال و واجب خدا مستحب شده است حتی برخی زنان برای نماز و یا زیارت آمده‌اند ولی با پای بدون جوراب می‌آیند. خواهران بدانید این کار گناه است و باعث گناه‌کردن مردان نامحرم هم می‌شود. 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه بنده قصد ندارم مانند برخی افراد جسارت کنم، تصریح کرد: من نمی‌گویم اینها متعلق به چه خانواده‌هایی هستند. ما این مدل حرف زدن را درست نمی‌دانیم و اهل آن هم نیستیم ولی ما مسلمان هستیم و یکتاپرست؛ بزرگ ما زینب کبری(س) است و حجاب برای شخصیت خود زنان تعیین شده است. 

وی افزود: برخی از مردم از حوادثی که الان در کشور می‌گذرد ناراحت هستند و دغدغه دارند و این‌گونه رفتارهای خشن را تأیید نمی‌کنند و می‌گویند با بگیر و ببند و خشونت کار درست نمی‌شود ولی از آن طرف زنان و مردان جامعه اسلامی هم باید مراعات کنند. بنده در فرودگاه یک کشور خارجی در صف ایرانیان بودم و با کمال تأسف دیدم که بدترین حجاب‌ها برای حجاب زنان ایرانی بود. البته برخی بانوان ایرانی هم حجاب محکمی داشتند ولی کسانی هم با وضعیتی در صف بودند که انسان نمی‌دانست اینها شیعه هستند یا بهایی و مسیحی و ... ولی به هر حال ایرانی بودند.

حیا و عفت زنان ایرانی در طول تاریخ

آیت‌الله علیدوست اظهار کرد: ایرانیان چه قبل از اسلام و بعد از آن همواره عفیف و با حیا و حجاب بودند و حتی نقاشی و مجسمه‌های باقیمانده از زنان در ایران باستان با عفت و پوشیده است یعنی حتی ما اگر نگاه اسلامی نداشته باشیم و فقط نگاه ملی‌گرایی هم داشته باشیم باز باید مراعات کنیم.

وی تأکید کرد: آقایان و مردان خانواده هم باید تذکر بدهند البته با آرامش و دلالت و هدایت و مطمئن باشیم اگر با بیان نرم و آرام، اهمیت حجاب را بیان کنیم بسیاری از خانم‌ها و دختران خود را خواهند پوشاند یعنی با حجاب و شریعت مطهر، دشمنی ندارند ولی متأسفانه یا بیان نشده است و یا فضای کثیف و خراب فضای مجازی وضعیت را طوری قرار داده است که انسان وقتی وارد خیابان می‌شود احساس نمی‌کند اینجا ایران و کشور اسلامی است و برای برقراری آن 300 هزار شهید داده شده است و افراد زیادی جانبازی و ایثار کرده‌اند.

شبهه حجاب درباره اهل بیت(ع) وجود ندارد

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: ما در ایام عزاداری امام حسین(ع) و محرم قرار داریم و مردان و زنان باید طوری در مراسم شرکت کنند که موازین شرعی رعایت شود؛ زینب کبری(س) در حادثه کربلا، دختران امام حسین(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) از کربلا به کوفه و از کوفه به شام و بعد مدینه رفتند و تازه نقل است که برای زیارت اربعین از شام به کربلا رفته‌اند و اهل بیت(ع) زیر نظر دشمنان و خبرنگاران بودند ولی یک نقطه ضعف که گفته شود فرزندان اهل بیت(ع) مو پریشان کرده و حجاب را رعایت نکردند یا آستین و چادرشان کنار رفت نداریم و فردای قیامت زینب کبری را خواهند آورد و بانویی هم که در خیابان با حالت خجالت‌آوری ظاهر شده است می‌آورند و مقایسه خواهند کرد. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه من نمی‌گویم همه تقصیرات متوجه بانوان و دختران و خانواده‌ها است، اظهار کرد: عوامل مختلفی سبب شده است تا وضعیت به اینجا بکشد ولی ما هرقدر بتوانیم باید با بیان مردم را هدایت کنیم؛ امر به معروف و نهی از منکر آنقدر مهم است که جزء مهمترین اهداف امام حسین(ع) در حادثه کربلا بوده و وظیفه همگانی است. 

امر به معروف وظیفه همگانی

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) یک جور و ما هم نوع دیگری باید امر به معروف کنیم، تصریح کرد: امام حسین(ع) باید در برابر کارگزاران نظام فاسد اموی و یزید بایستند و ما هم باید در حد خودمان این کار را بکنیم؛ در رأس امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است و مسئولان باید نصیحت ناصحان و علما و بزرگان را بشنوند و اگر مورد مخاطبه قرار گرفتند اصلاح کنند و امام حسین(ع) هم برای همین مسئله قیام کردند. 

وی افزود: یزید قصد داشت چیزی از اسلام باقی نگذارد و به همین دلیل امام(ع) در برابر او ایستاد و بیعت نکرد؛ ما هم موظفیم هر کسی منکری را دید با زبان آرام و بدون درگیری و دعوا و ناسزا و فحش تذکر دهد و البته مایه تعجب است چرا برخی رفتار خشنی در امر به معروف دارند البته حاکمیت هم در حد خود وظیفه دارد. 

استاد حوزه علمیه گفت: همه ما خواهر و دختر و فامیل داریم و اول هر کسی باید خودش مراعات کند و بعد به نزدیکان توصیه کند و اگر همه این کار را بکنند امور اصلاح خواهد شد. برخی خودشان بداخلاق و بدحجاب هستند و دنبال اصلاح دیگران می‌روند و طبیعتا چندان مؤثر نیست. 

انتهای پیام
captcha