عاشورا به واسطه چند کتاب و فیلم بازنمایی نمی‌شود
کد خبر: 4162168
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
عرفانی در نشست خبری ده:

عاشورا به واسطه چند کتاب و فیلم بازنمایی نمی‌شود

سارا عرفانی گفت: بازنمایی آنچه در عاشورا گذشته به واسطه چند کتاب و فیلم محقق نمی‌شود چرا که اقیانوس کربلا به‌اندازه‌ای وسیع است که سال‌ها می‌توان درباره آن فیلم و کتاب تولید کرد.

بازنمایی عاشورا عاشورا به واسطه چند کتاب و فیلم محقق نمی‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا نشست خبری سومین سوگواره عاشورایی داستان (ده) با حضور سارا عرفانی مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ، مولود توکلی دبیر علمی سوگواره عاشورایی(ده) و مریم محمودی دبیر اجرایی سوگواره امروز 22 مرداد، در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

عرفانی در ابتدای این جلسه بیان کرد: شش سال از شروع فعالیت باشگاه ادبی بانوی فرهنگ می‌گذرد. هدف از پیدایش این باشگاه خلق آثار داستانی با محوریت عاشوراست چون معتقدیم در این حوزه کارهای بسیار زیادی می‌توان خلق کرد. همچنین تلاش کردیم به واسطه کلاس‌ها و دوره‌های مختلف سطح کیفی نوشته‌های ادبی در این عرصه را بالاتر بریم.

وی افزود: تا امروز چند کتاب هم در این رابطه از سوی باشگاه ادبی بانوی فرهنگ منتشر شده است و همچنین نگارش کتاب‌هایی دیگر نیز ادامه دارد. البته هنوز کارهای انجام نشده بسیاری وجود دارد که با همکاری عاشقان اهل بیت(ع) محقق خواهد شد.

توکلی دبیر علمی سوگواره نیز بیان کرد: بازنمایی آنچه در عاشورا گذشته به واسطه چند کتاب و فیلم محقق نمی‌شود چرا که در اقیانوس کربلا به‌اندازه‌ای وسیع است که سال‌ها می‌توان درباره آن فیلم و کتاب تولید کرد. نگارش کتاب با محوریت عاشورا یک مزیت ویژه و بزرگ دارد و آن هم اینکه این آثار می‌توانند چراغ راهی برای همه آزادگان جهان باشد. در این راستا باشگاه ادبی بانوی فرهنگ سوگواره عاشورایی (ده) را راه‌اندازی کرد تا آثاری که خلق می‌شود در معرض داوری و نقد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در دوره اول سوگواره که سال 99 برگزار شد 430 اثر به دبیرخانه رسید و تمامی آثار در قالب کتابی به تألیف درآمد. دومین سوگواره در سال 1400 اجرا شد و پذیرایی 600 اثر بود. داستان‌های این دوره نیز در قالب کتابی منتشر شد.در دوره سوم تعداد آثار بعد از پایان فراخوان مشخص خواهد شد و مطمئناً کتابی نیز با محوریت داستان‌های ارسالی به چاپ خواهد رسید.

توکلی اعلام کرد: علاقه‌مندان تا 15 شهریور مصادف با اربعین حسینی فرصت دارند تا کارهایشان را ارسال کنند. در دوره سوم تلاشمان این است که علاوه بر ارائه داستان‌هایی جدید به آسیب‌شناسی کارهای دو دوره قبل هم بپردازیم.

محوری دبیر اجرایی سوگواره نیز در این جلسه بیان کرد: این سوگواره در سه بخش داستان کوچک، طرح رمان و داستان کودک برگزار می‌شود همچنین در بخش ویژه این رویداد به نقاشی‌خط پرداخته خواهد شد.همچنین در این سوگواره دو اثر نقاشی‌خط استاد سید عبدالله حاجی سید حسن به نمایش در خواهد آمد البته در این مراسم افتتاحیه شاهد رونمایی از این دو اثر فاخر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در عرصه داستان کوتاه حداکثر کلمات باید 500 کاراکتر باشد و در رمان و داستان کودک نیز هزار کلمه مشخص شده است.البته داستان‌ها نباید در سوگواره یا جشنواره‌ای در گذشته شرکت کرده باشند.

دبیر اجرایی سوگواره تأکید کرد: در بخش جنبی سوگواره آثار دوره‌های قبل به صورت آفلاین به نمایش در خواهد آمد و همچنین نقد و بررسی آثار این دوره نیز برگزار خواهد شد. عنوان (ده) که برای سوگواره انتخاب شده برگرفته از دهمین روز ماه محرم است.

انتهای پیام
captcha