انعکاس رسانه‌ای اجتماع اربعین مورد توجه زائران باشد
کد خبر: 4163652
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم:

انعکاس رسانه‌ای اجتماع اربعین مورد توجه زائران باشد

مهدی توکلیان گفت: هر زائری در پیاده‌روی اربعین در راستای انعکاس این حماسه عظیم، می‌تواند در نقش رسانه ظاهر شود و رسالت خبرنگاری را ایفا و به این رویداد، هنرمندانه نگاه کند.

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در کارگاه «تجربیات عکاسی اربعین» که عصر روز گذشته، 28 مردادماه از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و تحت عنوان به وقت اربعین در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: هر زائری که به زیارت کربلا مشرف می‌شود می‌تواند در نقش خبرنگار ظاهر شود و امروز از این طریق می‌توان در برابر تبلیغات منفی دشمنان و بایکوت خبری در قبال حماسه عظیم اربعین مقابله کرد.

وی ادامه داد: عکاسان، خبرنگاران، مستندسازان و همه کسانی که این توانمندی را دارند که گوشه‌ای از عظمت پدیده بی‌نظیر اربعین را منعکس کنند، باید در این صحنه وارد عمل شوند و در صفحات شخصی خود محتوای اربعینی را انتشار دهند.

توکلیان با بیان اینکه زیارت اربعین نباید عادت شود، بلکه باید به آن به دید عبادت نگریست و با این انگیزه در این مسیر قدم گذاشت، افزود: هنرمندان و کسانی که می‌خواهند در پیاده‌روی اربعین، خلق اثر کنند باید به به این موضوع توجه داشته باشند که داشتن تجهیزات و تکنیک تنها ابزار کار است و مهم‌تر از آن‌ها، کسب معرفت و شناخت درست از عظمت اربعین ضرورت و اولویت دارد.

این استاد عکاسی بیان کرد: نباید این انتظار را داشت که در اربعین حتماً مجوز عکاسی از حرم‌های مطهر را داشته باشیم و از این اماکن عکاسی کنیم، چراکه اساساً فضای پیاده‌روی اربعین کیلومترها فاصله قبل از رسیدن به کربلا شکل می‌گیرد که نباید از جلوه‌های بسیار زیبای این مسیرها غافل شد.

توکلیان با بیان اینکه خبرنگاران و عکاسان نباید تنها به منویات رسانه خود بپردازند، افزود: در این مسیر باید تلاش کرد تا بهترین اثر را خلق و به مخاطبان عرضه کرد.

وی ادامه داد: هر سال در روز ۲۵ محرم اهالی رأس‌البیشه در جنوبی‌ترین نقطه عراق با شعار «من البحر الی النحر» یعنی از دریا تا محل شهادت امام حسین(ع)، حرکت پیاده‌روی خود را آغاز می‌کنند و باید به این نکته توجه داشت که تمامی مسیر پیاده‌روی اربعین، مسیر نجف به کربلا نیست بلکه مسیرهای بسیاری برای رسیدن به کربلا وجود دارد که لازم است انعکاس رسانه‌ای داده شود.

توکلیان با اشاره به معنای موکب در فرهنگ عراق گفت: لغت موکب در حقیقت به گروهی که همراه پادشاهان بودند و وظیفه پذیرایی از آنان را بر عهده داشتند گفته می‌شود و به همین دلیل است که عراقی‌ها شأن زائر سیدالشهدا(ع) را آن‌قدر بالا می‌بینند که با برپایی موکب‌ تمام تلاش خود را برای پذیرایی شایسته زائران انجام می‌دهند.

این روزنامه نگار تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی فلسفه دارد و در این مسیر باید آداب حضور در این مراسم بی‌نظیر شیعه را بیاموزیم و به الزامات آن عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تأثیر کار رسانه‌ای در دنیای امروز قابل کتمان نیست، افزود: باید از ظرفیت رسانه در انعکاس عظمت این مسیر، حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم و اربعین مصداق بارز بروز همه خصلت‌های انسانی و نیکی‌هاست.

توکلیان با بیان اینکه زنان نقش بسیار مهمی در اربعین دارند، اظهار کرد: فلسفه و ماهیت برپایی موکب‌های اربعین در عراق خانوادگی است که در پشت صحنه موکب‌ها، زنان زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند و در راستای خدمت به زائران تمام تلاش خود را به کار می‌بندند.

وی گفت: نباید تصور کرد که این وظیفه عراقی‌هاست که به زائر خدمت کنند، بلکه آنان با عشق و علاقه خود، این کار را انجام می‌دهند و باید در رفتارهای خود در قبال خدمت‌گذاران عراقی نهایت دقت را داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم یادآور شد: هر زائر، خود می‌تواند به‌عنوان یک خبرنگار نگاه رسانه‌ای داشته باشد و باید به اربعین نگاه جامعی داشت و به این رویداد، هنرمندانه نگاه کنیم.

انتهای پیام
captcha