پیمان‌نامه‌ای با سیدالشهدا(ع) داشته باشیم
کد خبر: 4164949
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
آداب پیاده‌روی اربعین/ ۲

پیمان‌نامه‌ای با سیدالشهدا(ع) داشته باشیم

به عنوان زائر امام حسین(ع)‌ و کسی که در مسیر پیاده‌روی اربعین گام بر می‌دارد، باید پیمان‌نامه‌ای داشته باشیم که بهترین پیمان‌نامه با سیدالشهدا(ع) «اَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ» است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، در ادامه بیان آداب پیاده‌روی اربعین گفت: پیاده‌روی در مراسم اربعین حسینی توفیقی عظیم و وصف‌ناپذیر است که برای بهره‌وری بیشتر از این سفر معنوی لازم است تا زائران آدابی را رعایت کنند.

مدرسی ادامه داد: باید به عنوان زائر اباعبدالله الحسین(ع) و کسی که دوست داریم پیاده‌روی را در مسیر زیارت سیدالشهدا(ع) از هر طریقی ممکن است، انجام دهیم، پیمان‌نامه‌ای با سیدالشهدا داشته باشیم و لذا بهترین پیمان‌نامه با سیدالشهدا عبارت «اَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ، تابع امر شما هستم و آماده یاری کردن شما» است.


بیشتر بخوانید: 


استاد حوزه علمیه یزد با اشاره به توصیه‌های امام صادق(ع) برای زائران اظهار کرد: امام صادق(ع) در رابطه با آداب پیاده‌روی جهت انجام عبادت، از جمله آداب پیاده‌روی برای جریان اربعین نکاتی را در قالب عناوین مختلف بیان کردند که به آن اشاره می‌شود.  

مدرسی افزود: اولین نکته‌ای که امام به آن اشاره می‌کنند، رفتار نیکو با همراهان است، «حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ یَصْحَبُک» یعنی با همراهان رفتار نیکو داشته باشید. بنابراین باید به همسفر خویش به دید زائر امام نگاه کند و هنگامی که همسفر خود را زائر امام حسین(ع) دانست، اگر با بُدخلقی او مواجه شد، با سعه‌صدر و مدارا آن را مدیریت می‌کند.

وی کم‌گویی را دومین نکته‌ای بیان کرد که امام صادق(ع) در مسیر پیاده‌روی اربعین بر آن تأکید دارند و اضافه کرد: امام فرمودند: «قِلَّةُ الْکَلَامِ إِلَّا بِخَیْر، کم‌گویى، جز به نیکى.» در مسیر باید کم‌گو باشیم و از سخنان لغو و بیهوده پرهیز کنیم، بویژه در هنگام استراحت که افراد در موکب حاضر می‌شوند و سخن گفتن با یکدیگر و ایجاد مزاحمت برای دیگران شایسته و درست نیست. معمولاً انسان‌هایی که پُرگو و پُرحرف هستند، لغزش‌های زیادی هم دارند و پُرحرفی آفتی است که ناخودآگاه انسان را در ورطه هلاکت و سقوط می‌افکند و باعث می‌شود انسان به گناهانی مانند دروغ، غیبت، تهمت، سخن چینی و... مبتلا شود، لذا شایسته است که به مقدار ضرورت سخن گفته شود تا از مفاسد پُرحرفی در امان بود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد، فراوان به یاد خدا بودن را از دیگر آداب مورد تأکید امام صادق(ع)‌ در مسیر پیاده‌روی اربعین بیان کرد و افزود: امام فرمودند: «کَثْرَةُ ذِکْرِ الله، بسیاری یاد خدا.» تنها موردی که هیچ محدودیتی ندارد ذکر خداست. پیشنهاد می‌شود افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، تسبیح با خود داشته و در مسیر به نیت شهدا، علما و بزرگان، بزرگانی که در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند، والدین و یا جاماندگان ذکر گفته و صلوات بفرستند و اذکار فراوانی را در این سفر انجام دهند.

وی پاکیزگی لباس را از دیگر موارد برشمرد و گفت: با توجه به اینکه حالت روحی و جسمی، ظاهر و باطن در یکدیگر تأثیر متقابل دارند، و لباس تمیز به نشاط معنوی انسان جلا می‌دهد، این نکته حائز اهمیت است. همچنین حرمت حرم امام حسین(ع) را حفظ می‌کند و البته حرمت زائر امام حسین(ع) نیز حفظ شده است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: نکته دیگر غسل پیش از آمدن به مرقد امام حسین(ع) است که امام صادق(ع) سفارش می‌کند: «الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِیَ الْحَائِر؛ غسل قبل از آن‌که وارد حائر شوی.» طهارت روحی شرط ارتباط با اولیای الهی و حضور در اماکن مقدس است، لذا یکی از آداب این سفر، که قبل از ورود به حرم توصیه می‌شود، غسل زیارت است.

مدرسی بر بسیار نماز خواندن در این مسیر تأکید کرد و گفت: امام صادق(ع)‌ فرمودند: «کَثْرَةُ الصَّلَاة»؛ بسیار نمازگزاردن». چون سیدالشهدا خود مظهر اقامه نماز هستند. چنان که در زیارت‌نامه ایشان آمده است: «أَشْهَدُ أَنَّکَ‏ قَدْ أَقَمْتَ‏ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ؛ گواهى مى‌دهم که تو برپادارنده نماز و دهنده زکات هستى.» لذا یکی از شاخصه‌های شیعه واقعی و کسی که فنای در راه سیدالهشدا(ع) است، توجه به نمازهای یومیه است به‌ویژه در اول وقت. مبادا به عنوان زائر سیدالشهدا(ع) در یک فرجه‌ای از نماز اول وقت غفلت کنیم و خدای نکرده نماز از ما فوت شود.

وی بیان کرد: ما در منزل یک عراقی به عنوان میزبان، مهمان هستیم که با شوق زیاد ما را در منزل خود مهمان کرده و پذیرفته و باید نسبت به نماز اول وقت اهمیت داده و از آن لذت ببریم، مبادا نسبت به نماز بی‌توجه باشیم و نماز صبح قضا شود در حالی که او ما را صدا زده است. همچنین می‌توانیم در همین مسیری که حرکت می‌کنیم با وضو باشیم و نمازهای مستحبی و نوافل را انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha