آمارهایی از حوزه چاپ و نشر قرآن طی 3 سال اخیر
کد خبر: 4178939
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

آمارهایی از حوزه چاپ و نشر قرآن طی 3 سال اخیر

مرکز نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن آمارهایی را از حوزه چاپ و نشر قرآن ارائه کرد که براساس آن از اواخر بهمن‌ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی، تعداد ۱۳۵ ناشر حوزه چاپ و نشر قرآن در کشور، اقدام به چاپ مصحف شریف با تنوع در خط، ترجمه، قطع، صفحه‌آرایی و … کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، براساس اعلام سازمان دارالقرآن از اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی، تعداد ۱۳۵ ناشر حوزه چاپ و نشر قرآن کریم، در کشور، اقدام به چاپ مصحف شریف قرآن کریم با تنوع در خط، ترجمه، قطع، صفحه‌آرایی و… بوده‌اند.

در همین راستا و طبق گزارشات اعلام شده از سوی سازمان دارالقرآن، در بازه زمانی یاد شده، ناشرانی ازجمله انتشارات آیین دانش، پیام عدالت و اسوه از لحاظ شمارگان چاپ، بیشترین آمار مربوطه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه، به نشر، اسلامی، اَجوَد، تلاوت، خواجه عبدالله انصاری و نسیم حیات را می‌توان از دیگر فعالان این حوزه برشمرد.

همچنین نشر پیام عدالت با ۶۷ عنوان، نشر اُسوه با ۳۹ عنوان، نشر آیین دانش با ۱۵ عنوان، انتشارات نسیم حیات و نشر احسان با ۱۴ عنوان، نشر اجود با ۱۱ عنوان، انتشارات به‌نشر و نشر آراز بیکران با ۹ عنوان، نشر اسلامی با ۸ عنوان، نشر آبراه و انتشارات مشهور با ۶ عنوان و نشر خواجه عبدالله انصاری، مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن کریم و انتشارات قلم بصیر با چاپ ۵ عنوان در مبحث چاپ قرآن کریم در انواع قطع‌ها، خطوط، ترجمه و ویژگی‌های مختلفی همچون مصحف التجوید، لفظ جلاله رنگی و … از نظر تنوع در چاپ پیشتاز هستند.

در طول سه سال گذشته ناشران قرآن کریم از ۳۴ ترجمه در چاپ قرآن‌ها استفاده کرده‌اند که بیشترین آمار آن با ۱۲۸ مجوز مربوط به ترجمه استاد شیخ حسین انصاریان در شمارگان ۹۶۰ هزار نسخه، ۵۷ مجوز با ترجمه استاد مهدی الهی قمشه‌ای در شمارگان ۴۸۰ هزار نسخه و ۹ مجوز با ترجمه آیت الله ناصر مکارم شیرازی در شمارگان ۱۱۷ هزار نسخه است. در این مدت ۱۷۱ مجوز چاپ قرآن کریم بدون ترجمه به شمارگان ۱.۵۸۹.۹۰۰ نسخه نیز صادر شده است.

ناشران طی این بازه زمانی، مجوز چاپ قرآن کریم را با قلم‌های رایانه‌ای برگرفته از خطوط عثمان طه، نیریزی، مرکز طبع و نشر قرآن کریم، گام الکترونیک، قلم برتر، واضح و امیر و کتابت خوشنویسانی همچون عثمان طه، سیدعبدالمهدی حسن‌زاده، مصطفی اشرفی‌زنجانی، احمد نیریزی، محمدحسین یزدی، محسن عبادی، علی عبدالحسین‌زاده، منوچهر نوح‌سرشت و غلامرضا صفامهدوی، دریافت کرده‌اند که ۳۳۵ مجوز برای شمارگان ۲۴۷ هزار نسخه به خط عثمان طه، ۴۰ مجوز برای شمارگان ۲۰۷ هزار نسخه با قلم رایانه‌ای و ۲۱ مجوز برای شمارگان ۹۴ هزار نسخه به خط استاد سیدعبدالمهدی حسن‌زاده صادر شده است.

انتهای پیام
captcha