بررسی نقش قرائات نافع و حمزه در تلاوت اثربخش
کد خبر: 4190365
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

بررسی نقش قرائات نافع و حمزه در تلاوت اثربخش

حسن احمدی‌زاده در مقاله «نقش قرائات مختلف (نافع، حمزه و...) در تلاوت اثربخش» گفت: در این مقاله تلاش شده تا از یک سو به اثربخشی آواگرایانه یا تنغیمی قرائات توجه شود و از سوی دیگر، اثربخشی معنا‌گرایانه قرائات در تلاوت قرآن مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم عصر امروز چهارشنبه، ششم دی ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

در اولین مقاله‌ای که در روز اول این نشست ارائه شد، حسن احمدی‌زاده، قاری و فعال قرآنی کشور مقاله خود با موضوع «نقش قرائات مختلف (نافع، حمزه و...) در تلاوت اثربخش» را ارائه کرد؛ وی با اشاره به نقش قرائات مختلف ازجمله نافع و حمزه در تلاوت اثربخش، گفت: علت انتخاب بنده برای این دو قرائات تأکید رهبر معظم انقلاب بر این بود. ایشان تأکید داشتند که اگر قاریان ما می‌‎خواهند از قاریان مصری بهره ببرند، بهتر است از قرائات نافع و حمزه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بهره‌بردن از قرائات مختلف در تلاوت قرآن، می‌تواند با انگیزه‌های گوناگونی انجام شود، گفت: این انگیزه‌ها ممکن است صرفاً آوامحور یا تنغیمی باشند و ممکن است علاوه بر این، معنامحور و تدبّرگرایانه نیز باشند؛ اما پیش از هر چیز، قاریانی که قصد دارند از قرائات مختلف در تلاوت خود استفاده کنند، لازم است بر اصول و ضوابط و فرش‌الحروف قرائات تسلط کافی داشته تا اگر مستمع، درباره نحوه تلاوت متفاوت آیه‌ای از آن‌ها پرسش نمود، به‌خوبی بتوانند پاسخ‌گو باشند.

این قاری قرآن با بیان اینکه اثربخشی قرائات در تلاوت قرآن را از زوایای مختلفی می‌توان مورد بحث و بررسی قرار داد، گفت: در این مقاله تلاش شده تا از یک سو به اثربخشی آواگرایانه یا تنغیمی قرائات توجه شود و از سوی دیگر اثربخشی معنا‌گرایانه قرائات در تلاوت قرآن مطرح شده است.

احمدی‌زاده با بیان اینکه اثربخشی تنغیمی یا آوایی، زمانی اتفاق می‌افتد که قاری از قرائت‌هایی مانند نافع در روایت ورش و حمزه کوفی استفاده کند، گفت: در این قرائت‌ها می‌توان با استفاده از ضوابط آوایی، مانند مدود متصل و بدل، برخی سکت‌ها و ادغامات، اثربخشی و جذابیت تنغیمی بیشتری در تلاوت ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه اثربخشی تدبری یا معنا‌گرایانه، زمانی رخ می‌دهد که قاری، آیاتی را تلاوت کند که در آن‌ها بر اساس قرائتی غیر از قرائت حفص، معنای خاصی به مخاطب القا شود، اظهار کرد: البته این موضوع متضاد با معنای آن آیه بر اساس قرائت حفص از عاصم نیست لذا اثربخشی معنا‌گرایانه را می‌توان به اقسام مختلفی تقسیم کرد که در متن مقاله همراه با ذکر نمونه‌هایی از تلاوت قراء بزرگ جهان اسلام بیان شده است.

بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

تشریح برنامه‌‌های هجدهمین نشست شورای عالی قرآن + عنوان مقالات

انتهای پیام
captcha