افتتاح معبد هندو بر ویرانه‌های مسجد بابری
کد خبر: 4195020
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

افتتاح معبد هندو بر ویرانه‌های مسجد بابری

در حالی که مسلمانان هند در حال آماده شدن برای ساختن یک مسجد جدید در شهر آیودیا در سال جاری هستند هندوها برای افتتاح معبدی عظیم در این شهر هند آماده می‌شوند.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی، ساخت این مسجد در کنار افتتاح معبد هندو بر ویرانه‌های مسجد بابری در حالی صورت می‌گیرد که شهر آیودیا در ایالت اوتارپرادش در تلاش است تا از پیامدهای یک درگیری خونین رها شود که چندین دهه بین هندوها و مسلمانان در این کشور ادامه داشت. در این درگیری‌ها بود که متعصبان هندو مسجد تاریخی بابری را با این ادعا که روی ویرانه‌های یک معبد هندو برپا شده است، تخریب کردند.

حاج عرفات شیخ، رئیس کمیته توسعه بنیاد فرهنگی هندو اسلامی که بر پروژه ساخت مسجد نظارت دارد، گفت که کار ساخت‌وساز در ماه مه(اردیبهشت سال آینده) آغاز خواهد شد.

شیخ توضیح داد که ساخت این مسجد پس از ماه رمضان آغاز می‌شود و تکمیل آن سه تا چهار سال به طول می‌انجامد.

به گفته برخی مسلمانان این شهر برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و شروع کار در محل ساخت مسجد با مشکل مواجه هستند و در این زمینه، حاج عرفات شیخ خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در هفته‌های آینده یک وب‌سایت برای جمع‌آوری کمک‌ها راه‌اندازی شود.

افتتاح معبد هندو بر ویرانه‌های مسجد بابری

در سال 1992 هندوهای متعصب مسجد بابری متعلق به قرن شانزدهم را در شهر آیودیا در شمال هند تخریب و ادعا کردند که این مسجد بر روی یک معبد باستانی در محلی ساخته شده است که زادگاه شاه رام است که هندوها او را می‌پرستند.

این درگیری باعث شد روابط بین دو مسلمانان و هندوها برای چندین دهه بدتر شود، از سویی تخریب مسجد باعث درگیری‌های گسترده‌ای در سراسر هند و کشته شدن 2000 نفر شد که بیشتر آنها مسلمان بودند.

دادگاه عالی هند در سال 2019 اعلام کرد که تخریب مسجد غیرقانونی است، اما حکم داد که شواهد نشان می‌دهد بنایی غیر اسلامی در زیر مسجد وجود داشته است.

دادگاه سپس دستور داد که این مکان در اختیار گروه‌های هندو قرار گیرد تا معبدی بسازند و به رهبران جامعه اسلامی قطعه زمینی در جای دیگری از شهر برای ساختن مسجدی در فاصله 25 کیلومتری اعطا شد.

معبد بنا شده بر روی این ویرانه‌ها با هزینه 180 میلیون دلار ساخته شده و قرار است فاز اول آن فردا دوشنبه افتتاح شود.

هزینه ساخت این معبد با راه‌اندازی کمپین‌های مالی از سوی گروه‌های افراط‌گرای هندو صورت گرفته است که با حزب بهاراتیا جاناتا متحد هستند و گفته می‌شود بیش از 40 میلیون هندی، نزدیک به 30 میلیارد روپیه یا حدود 360 میلیون دلار به این کمپین کمک کرده‌اند.

درحالی‌که مسلمانان برای جمع‌آوری پول برای ساخت مسجد تلاش می‌کنند، ظفر احمد فاروقی، رئیس بنیاد فرهنگی اسلامی هند، می‌گوید: تاکنون هیچ فعالیت عمومی برای تأمین مالی مسجد صورت نگرفته است.

انتهای پیام
captcha