یکی از سبک‌های فردوسی استفاده از نام خداوند در سرایش شاهنامه است
کد خبر: 4202296
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳

یکی از سبک‌های فردوسی استفاده از نام خداوند در سرایش شاهنامه است

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: فردوسی سبک‌های زیادی در ادبیات فارسی داشته که یکی از این سبک‌ها، استفاده از نام خداوند در سرایش شاهنامه است.

فردوسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید جلیل بامشکی، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، امروز هشتم اسفند در کارگروه رسانه و مطبوعات رویداد کودک و شاهنامه اظهار کرد: فردوسی سبک‌های زیادی در ادبیات فارسی داشته که یکی از این سبک‌ها، استفاده از نام خداوند در سرایش شاهنامه است.

وی افزود: یکی از افتخارات ما وجود آرامگاه فردوسی در این شهر و قله‌ای برای معرفی شهر مشهد، مفاخر و مشاهیر است. تلاش ما این است که از زوایای مختلف به شاهنامه فردوسی بپردازیم و یکی از مأموریت‌های ویژه معاونت گردشگری و زیارت شهرداری مشهد، توجه به موضوع فردوسی و ادبیات فارسی و رسالت فرهنگسرای بهشت هویت شهر مشهد است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: شاهنامه اثری کودکانه نیست، اما از پیر و جوان، کودک و نوجوان همه پای اشعار و قصه‌های شاهنامه می‌نشینند و این یکی از ظرفیت‌های بزرگ فردوسی است. شاهنامه اثری حماسی است، اما باید از روش‌های خلاقانه و جذاب برای معرفی آثار استفاده کنیم تا مفاهیم اخلاقی برای نوجوانان نهادینه شود.

ابراهیم زره‌ساز، مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان رضوی نیز در ادامه برنامه گفت: بازیابی هویت غنی تاریخی و دینی برای نسل امروز با استفاده از ابزار جدید، هنر و فرهنگ که بتواند به صورت مبادله‌ای و فرایندی در حوزه کودک و نوجوان اثر گذار باشد، دغدغه‌ای است که از ابتدا در کانون مطرح بوده است.

وی افزود: یکی از اهداف عالی در کانون، توجه به هنر حماسی با توجه به کارکردهای آن برای کودک و نوجوان است و در این راستا مذاکراتی با شهرداری و آموزش و پرورش با هدف‌گذاری رسیدن به فضای هویتی کودکان صورت گرفت.

مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان رضوی بیان کرد: چندین رویداد طراحی شده که مواردی همچون تاریخ شاهنامه، حس وطن دوستی، هویت ملی، ایثارگری، فرهنگ پهلوانی و قهرمانی در قالب بازی و سرگرمی، غرفه‌های هنری، ادبیات، هوش فضایی و دنیای دیجیتال را در بر می‌گیرد و درصدد هستیم از دل تاریخ و قصه‌های شاهنامه به اتفاقات و دنیای امروز برسیم.

زره ساز گفت: امروزه در تمام کشورهای درحال توسعه پارک‌های موضوعی ایجاد شده و جای خالی آن در شهر مشهد باتوجه به وجود مضجع منور رضوی و آرامگاه فردوسی بسیار خالی و هدف کلان ما ایجاد فضای فرایندی و آموزشی برای رسیدن به هویت امروزی، تاریخی، انقلابی، دینی، هنری و حماسی است.

در بخش دیگری از این جلسه سلمان آل حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: در پروژه سیمرغ یک، عروسک شخصیت‌های شاهنامه ساخته شد و همکاری‌هایی با شبکه کودک برای پخش انیمیشن‌های کوتاه و بلند در حال انجام است، همچنین پادکست و داستان صوتی برای مخاطب کودک و تئاتر خیابانی، پرده‌خوانی و نقالی توسط نسل جدید اجرا می‌شود.

وی افزود: هدف‌گذاری طرح کودک و شاهنامه در مقاطع چهارم، پنجم و ششم دبستان است و امیدواریم شروع خوبی باشد، زیرا می‌خواهیم رویداد کودک و شاهنامه ماندگار و همیشگی در پهنه جغرافیایی شهر مشهد باشد.

در پایان نیز محبوبه بزم‌آرا، معاون امور فرهنگی کانون پرورش فکری خراسان رضوی گفت: شاهنامه گنجینه‌ای سرشار از اندیشه و خرد و منبع خوبی برای انتقال مفاهیم و یکی از رسالت‌های ما در کانون، مناسب‌سازی محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان است و نقطه قوت شاهنامه این است که علاوه بر داستان‌پردازی جذاب و درون مایه هنرمندانه فردوسی، حاوی مضامین اخلاقی و نکات تربیتی در موضوع خرد، عدالت، یزدان‌پرستی، قهرمانی، پهلوانی، تقویت حس وطن‌دوستی و بازیابی هویت ملی برای کودک و نوجوان است.

وی ادامه داد: کانون سعی داشته با فعالیت متناسب با گروه‌های سنی، این پل را میان کودکان نسل امروز و گنجینه کهن گذشته ایجاد کند و ماندگاری این اتفاق با داستان‌های شاهنامه صدچندان می شود.

معاون امور فرهنگی کانون پرورش فکری خراسان رضوی گفت: رویداد کودک و شاهنامه در دو شیف صبح و عصر پذیرای 300 تا 400 دانش‌آموز است، در شیفت صبح از ساعت 8:30 تا ۱۲ و در شیفت عصر از ساعت 13 تا 16 پذیرای دانش‌آموزان در سالن شهدای تاکسیرانی در توس ۳۹ هستیم.

انتهای پیام
captcha