نوآوری، جذابیت‌های قرآن را به جامعه معرفی می‌کند
کد خبر: 4205371
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی:

نوآوری، جذابیت‌های قرآن را به جامعه معرفی می‌کند

سعید خدیوی گفت: یکی از کلیدهای گمشده در فرهنگ، نوآوری است؛ این نوآوری نیازمند این است که چشمهای خود را بشوییم و با نگاه جدیدی به این کلام الهی بپردازیم.

سعید خدیوی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضویسعید خدیوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، اظهار کرد: کتاب قرآن نسبت به سایر کتب الهی ویژگی منحصر به فردی دارد، که آن ویژگی همین فرهنگ چندمعنایی است، زیرا از هر آیه قرآن چند معنای مختلف تعبیر می‌شود و فهم جدیدی را به مخاطبان ارائه نماید. این ظرفیت قرآن باعث می‌شود که در هر عصری بتوانیم با نگاه جدیدی به قرآن رجوع کنیم و مسائل خود را از درون آن پیدا نماییم. 

وی ادامه داد: یکی از کلیدهای گمشده در فرهنگ، نوآوری است. این نوآوری نیازمند این است که چشم‌های خود را بشوییم و نگاه جدیدی به کلام الهی داشته باشیم. نوآوری‌های جدید به این معناست که ما بتوانیم فهم‌ جدیدی نسبت به نیازهای امروز خود از ادبیات قرآنی استخراج کنیم، زیرا این کلام الهی، هیچگاه پایانی ندارد و در تمامی جوامع متناسب با آن جامعه پاسخ‌های جدیدی را ارائه می‌کند. 

خدیوی بیان کرد: امروزه در فرهنگ جامعه دچار تشتت‌های بسیاری شده‌ایم که اگر تمدن مظاهر بیرونی جامعه باشد، فرهنگ، مظاهر درونی جامعه است که از نظام اخلاق‌ها، ارزش‌ها و باورها نشئت گرفته می‌شود. این نظام درونی به دلیل هجوم غرب، جهانی شدن و... در دوران مدرن درگیر سردرگمی شده است و از مظاهر درونی به مظاهر بیرونی هم سرایت کرده است. یعنی این ناآگاهی فرهنگی که در درون جامعه بوده است در مظاهر عینی و بیرونی هم نمایان شده است. به عنوان مثال این سردرگمی در همین نمایشگاه قرآن و عترت هم نمایانگر است، زیرا وقتی از بیرون به بخش‌های مختلف نمایشگاه می‌پردازیم، متوجه می‌شویم که هماهنگی نسبی میان آن‌ها وجود ندارد. 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که ادیان برای کمک‌رسانی به مردم و حل مشکلات فرهنگی از جانب خداوند نازل شده‌اند، لذا دین اسلام که آخرین و کامل‌ترین دین محسوب می‌شود نیز برای رفع و حل مشکلات فرهنگی به پیامبر(ص) نازل شده است. وقتی به مشکلات و معضلات جامعه توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که دو مسئله اجتماعی و فردی باعث پدید آمدن چنین ناآگاهی شده‌اند. مشکلات اجتماعی همان جداافتادگی تفکرات و قطبی‌شدن جامعه محسوب می‌شود، اما قرآن که نسخه‌ای شفابخش برای همه انسان‌ها است، در خود راه‌حل‌هایی بیان کرده است که انسان‌ها را نجات دهد. 

وی گفت: خداوند در آیه 103 سوره «آل‌ عمران» فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُون؛ و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید.» این آیه به خوبی راه‌حل را برای مشکلات اجتماعی در جامعه بیان کرده است، ریسمان الهی هم که به گفته پیامبراکرم(ص) قرآن و اهل بیت هستند. 

خدیوی افزود: تمامی انسان‌ها حق دارند که قرائت و درک مخصوص خود را از قرآن داشته باشند، اما در قسمت‌هایی که دچار مشکل شده‌ایم، باید به کلام الله رجوع کرده و مشکل خود را با نظر الهی حل نماییم. این امر تنها برای جامعه ما صدق نمی‌کند، بلکه برای همه مسلمانان است. به عنوان مثال این جنایاتی که روزانه در غزه اتفاق می‌افتد و ظلم عیانی که درحال شکل‌گیری به مردم سرزمین فلسطین است، به دلیل شکاف بین مسلمانان رخ داده است.

انتهای پیام
captcha