کسب معرفت الله مهمترین عمل در ماه رمضان است
کد خبر: 4205953
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
آیت‌الله علما:

کسب معرفت الله مهمترین عمل در ماه رمضان است

نماینده منتخب مردم کرمانشاه در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: بهترین عمل در ماه مبارک رمضان، کسب معرفت الله و شناخت خدا است، وگرنه چیزی نخوردن و نیاشامیدن که هنر نیست؛ مهم این است که ما بفهمیم که معرفت الله پیدا کنیم.

آیت‌الله مصطفی علمابه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله مصطفی علما، نماینده منتخب مردم استان کرمانشاه در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته، 26 اسفندماه طی سخنانی در دفتر مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم گفت: ماه مبارک رمضان یک ماه فوق‌العاده‌ای است که یکی از مهمترین و بهترین عبادت در ماه مبارک رمضان، کسب معرفت الله و شناخت خداست؛ کسی که با صحت و سلامت معرفت او را به دست بیاورد و با معرفت و با ارتباط با خدا زندگی کند اصلا به دنیا اهمیت نمی‌دهد و ارزشی برای دنیا قائل نیست.

وی ادامه داد: ماه رمضان ماه کسب بندگی، عبادت و معرفت است، وگرنه چیزی نخوردن و نیاشامیدن که هنر نیست؛ مهم این است که ما بفهمیم که معرفت الله پیدا کنیم. ماه رمضان، ماه اندوختن و جمع‌آوری توشه برای آخرت است.

امام جمعه سابق کرمانشاه با بیان اینکه ماه مبارک رمضان تنها ماهی است که اسم آن در قرآن است، اظهار کرد: قرآن در آیه ۱۸۵ سوره بقره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ؛ ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل» یکی از امتیازات مهم ماه مبارک رمضان این است که قرآن در آن نازل شده است و امتیاز دیگر ماه مبارک رمضان، هدایت انسان‌هاست که مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمودند: هدایت مخصوص خود خداوند است و هیچ‌کس حتی پیامبران و حضرات معصومین در هدایت مردم دخالت ندارند. بنابراین، هدایت سلیقه‌ای و برداشتی نیست و مخصوص خداوند است و خداوند خودش مسئله هدایت را مدیریت می‌کند و تمامی ندارد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله خوشوقت می‌فرمود آیات قرآن و احادیث مثل چاه می‌ماند که هر چه کنده شود انسان به زلالی بیشتر می‌رسد، بنابراین مسئله هدایت یک مسئله‌ای است که مخصوص خود خداست و ما هر روز در نماز دائماً این هدایت را از خدا درخواست می‌کنیم که ما را به صراط مستقیم خودش هدایت کند.

این استاد حوزوی به فرق بین سبیل و صراط اشاره و بیان کرد: صاحب تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی بین سبیل و صراط فرق می‌گذارد؛ ولی خیلی از مفسران فرق نمی‌گذارد، اما ایشان فرق می‌گذارند و می‌فرمایند صراط آن شاهراه و راه اصلی و اتوبان است ولی سبیل کوچه‌پس‌کوچه است.

وی ادامه داد: ما در سوره حمد از خدا می‌خواهیم که تا آخر عمر ما را در صراط مستقیم قرار دهد پس باید هدایتی درخواست کرد که هرگز از خدا جدا نشوید و هدایت الهی باشد. مرحوم آیت‌الله خوشوقت در قنوت نمازشان می‌خواندند: «اللَّهُمَّ اهْدِنِی مِنْ عِنْدِکَ؛ ای خدا مرا از نزد خود به خود راهنمایی فرما» حتی وقتی به مرحوم علامه طباطبایی می‌گفتند التماس دعا، می‌فرمود خدا از شما دستگیری کند. اگر خدا از انسان دستگیری کند دیگر انسان مشکلی ندارد، لذا هدایت یک هدایت الهی است.

علما با بیان اینکه یکی از مهمات این ماه شناخت ماه مبارک رمضان است، گفت: از نکات مهمی که مرحوم میرزا جوادآقا ملکی می‌فرمودند شناخت ماه مبارک رمضان بود که این از نکات مهم و مهمات ماه مبارک رمضان است. این قدر دعا و عبادت که برای تمام لحظات و ساعات و حالات و تمام شب‌های این ماه آمده است نشان از اهمیت و مهم بودن این ماه دارد، بنابراین می‌فرماید یکی از مهمات ماه مبارک رمضان شناخت خود ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: این شناخت ماه مبارک رمضان نیاز به معرفت دارد که باید در حق این منزل معرفت داشت، خیلی‌ها منتظر ماه مبارک رمضان بودند و در سیره آن‌ها نوشتند که سالشان را هم در ابتدای ماه مبارک رمضان قرار می‌دادند که نشان می‌دهد که این امر چقدر مهم است و نکته مهم اینکه تمام احکام و عبادات هم وابسته به ولایت و امامت است.

علما با طرح این سؤال که هدف از این همه عبادات چیست؟ گفت: از بزرگان شنیدم که تمام این همه عبادات برای این است که می‌خواهد مبدأ فکر ما را عوض کند؛ این نماز را که می‌گوید اگر در حال غرق‌شدن هستید یا در خط مقدم جبهه هستید باید بخوانید و آن را ترک نکنید و در سخت‌ترین شرایط نماز خوف بخوانید اما نماز را ترک نکنید؛ یعنی این ارتباط و رابطه با خدا نباید قطع شود. بنابراین، تمام عبادات می‌خواهد این مبدأ میل ما به دنیا را عوض کند و این باید همیشه در ذهن و فکر ما باشد که این همه عبادات برای چه چیست.

وی ادامه داد: با عبادات باید میل خود را به دنیا عوض کنیم. اصلاً بچه وقتی متولد می‌شود دنیا را می‌بیند و آخرت را نمی‌بیند از آن لحظه تولد تا پیری همه‌اش امور مادی را می‌بیند و عبادات برای این است که انسان با عبادت این میل دنیوی را عوض کند. بنابراین، این ماه رمضان‌ها و دعا و نمازها برای همین است که میل انسان آخرتی شود.

نماینده منتخب مردم کرمانشاه در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: بنابراین از مجموعه این دعاها و مناجات و توصیه‌ها این نتیجه به‌دست می‌آید که مبدأ میل انسان باید عوض شود و میل انسان آخرتی، فطرتی و الهی شود و باید به این نکته توجه کنیم.

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha