رویدادهای قرآنی مهم که تا پایان سال اجرا می‌شوند
کد خبر: 4209206
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷

رویدادهای قرآنی مهم که تا پایان سال اجرا می‌شوند

برپایی مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن ایران، اجرای نمایشگاه بین‌المللی و جشنواره‌های دانش‌آموزی و دانشجویی از جمله رویدادهای قرآنی سال 1403 خواهد بود که طبق تقویم فعالیت‌های قرآنی کشور تا پایان سال منتظر اجرایی شدن آنها خواهیم بود.

رویدادهای قرآنی مهم که تا پایان سال اجرا می‌شوندبه گزارش ایکنا، سال 1403 رویدادهای قرآنی مهمی به حول و قوه الهی در جریان خواهد بود که بخش مهم آن مربوط به برگزاری مسابقات قرآن کریم است. در کنار مسابقات قرآن باید به برپایی دوره دیگری از نمایشگاه قرآن و دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری اشاره کرد که تا پایان سال 1403 باید در انتظار برگزاری آنها باشیم. 

زمان برپایی نمایشگاه قرآن

اولین رویداد مهمی که امسال شاهد برگزاری آن بودیم، برپایی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همزمان با رمضان 1445 ه‌ق بود، این رویداد در اولین روز سال 1403 شروع به کار کرد و 14 روز به طول انجامید.

با توجه به شروع ماه مبارک رمضان 1446 ه‌ق در روزهای پایانی سال 1403 ه‌ش دوره سی و دوم نمایشگاه قرآن نیز در روزهای پایانی این سال برگزار خواهد شد. 

اختتامیه جشنواره تلاوت‌های تقلیدی

رویدادی دیگری که در دومین ماه سال باید منتظر برگزاری آن باشیم، مرحله نهایی و نیز اختتامیه اولین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی است. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، این رویداد روز 30 اردیبهشت ماه و در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار خواهد شد.

جشنواره‌های قرآن دانشجویی

اردیبهشت‌‌ماه همچنین شاهد برگزاری مرحله کشوری جشنواره‌های قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی خواهیم بود. در این ماه دستگاه‌هایی همچون وزارت علوم، وزارت بهداشت و ... مرحله کشوری جشنواره داخلی را برگزار می‌کنند تا برگزیدگان خود را برای حضور در سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور معرفی کنند.

جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان رویداد مهم دیگری است که هر ساله به میزبانی یکی از دستگاه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود و طی آن برترین قاریان و حافظان و هنرمندان قرآنی در بخش دانشجویی معرفی و تجلیل می‌شوند. دوره سی و هشتم این جشنواره به میزبانی وزارت بهداشت اواخر تیر تا اوایل مردادماه در جریان خواهد بود. (این زمان البته هنوز به تصویب نهایی مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها نرسیده است). 

مسابقات قرآن دانش‌آموزی

رویداد مهم دیگری که نوجوانان و جوانان فعال در امور قرآنی پیگیر اخبار آن هستند، مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزی است. این مسابقات که تقویم آن بر اساس سال تحصیلی آموزشی برنامه‌ریزی شده است، هر سال از مرحله آموزشگاهی(مدرسه) آغاز می‌شود و تا مراحل منطقه‌ای، استانی، کشوری(سالانه) و در نهایت بین‌المللی (دوسالانه) ادامه خواهد داشت. 

بر همین اساس مرحله کشوری چهل و یکمین دوره این مسابقات تیر و مردادماه امسال برگزار خواهد شد. با توجه به برگزاری مسابقات بین‌‌المللی دانش‌آموزی در سال 1402 امسال این مسابقات مرحله بین‌المللی ندارد. در نیمه دوم سال نیز باید شاهد آغاز فرایند اجرایی دوره چهل و دوم این مسابقات باشیم. 

مرحله آموزشگاهی این مسابقات هر ساله در هفته قرآن و عترت در آذرماه، مرحله منطقه‌ای در بهمن‌ماه و مرحله استانی نیز با توجه به شرایط آب و هوایی استان‌ها در اسفند و فروردین برگزار می‌شود. 

مسابقات سراسری قرآن اوقاف

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال، مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم است که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود. امسال شاهد برگزاری چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خواهیم بود. مرحله نهایی یا کشوری این مسابقات در دهمین ماه سال به میزبانی یکی از استان‌های کشور که هنوز اعلام نشده، برگزار می‌شود. 

سال گذشته زمان ثبت‌نام برای حضور در این مسابقات از نیمه‌های اردیبهشت‌ماه شروع شد و امسال نیز وضعیت به همین صورت خواهد بود. بر اساس اعلام برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن، سال گذشته میزان ثبت‌نام در مسابقات با ثبت حدود 60هزار نفر ثبت‌نام‌کننده، منجر به ثبت یک رکورد جدید در تاریخ مسابقات شد. 

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و مالزی

در بخش بین‌المللی نیز برگزاری مسابقات قرآن از جمله مهم‌ترین رویدادهایی است که علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی پیگیر اخبار آن هستند و در صدر این رویدادها باید به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و مالزی اشاره کرد. 

چهل و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که قله مسابقات قرآن در کشور بوده و هر ساله با درخشش نمایندگان کشورمان نیز همراه است، حدود نیمه‌های بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد. 

شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با توجه به اینکه سال گذشته در بازه زمانی اواخر مرداد و اوایل شهریورماه برگزار شد، پیش‌بینی می‌شود، امسال نیز در همین بازه زمانی برگزار شود. مرحله مقدماتی این مسابقات که به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود نیز اردیبهشت‌ماه(ماه مِی در تقویم میلادی) خواهد بود. هنوز نماینده کشورمان برای حضور در این مسابقات معرفی نشده است و احتمال حضور حافظ کل قرآن از کشورمان در کنار قاری وجود دارد.

نشست تخصصی قاریان و حافظان قرآن

نوزدهمین نشست تخصصی و سالانه قاریان، حافظان و اساتید قرآن کریم نیز در بازه زمانی آذر و دی‌ماه برگزار می‌شود. این نشست هر ساله به همت شورای عالی قرآن برگزار می‌شود و دوره گذشته آن اوایل دی‌ماه 1402 و با موضوع «اثرگذاری تلاوت بر مخاطب» برگزار شد.

دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری

امسال نیز همچون سال گذشته به فاصله کمتر از یک ماه جامعه قرآنی دو دیدار با مقام معظم رهبری خواهد داشت، دیدار اول با شرکت‌کنندگان و عوامل اجرایی چهل و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خواهد بود که اواسط بهمن‌ماه صورت می‌گیرد و دیدار دوم نیز در طلیعه ماه مبارک رمضان در روز 12 اسفندماه 1403 خواهد بود. بیانات مقام معظم رهبری در این دیدارها مبنا و اساس برنامه‌ریزی دستگاه‌های قرآنی و بخش مردمی این حوزه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha