پاسخ هوشمند ایران در عملیات «وعده صادق»؛ عقلایی ـ معنوی
کد خبر: 4210702
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
یادداشت وارده؛

پاسخ هوشمند ایران در عملیات «وعده صادق»؛ عقلایی ـ معنوی

عباسعلی رهبر در یادداشتی پیرامون اقدام تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل تأکید کرد: حرکت منطقی و قابل دفاع ایران در عملیات وعده صادق برآمده از الگوی رهبری هوشمند جمهوری اسلامی ایران و عقلایی ـ معنوی بوده است که مبتنی بر نگاه ابعادی و متناسب با مسئولیت ملی و فراسرزمینی خود بر اساس عزت و حکمت مؤثر بوده است.

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی که به ایکنا با عنوان «پاسخ هوشمند جمهوری اسلامی ایران در عملیات «وعده صادق»؛ عقلایی ـ معنوی» ارسال کرده است، به حرکت منطقی و قابل دفاع جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق برآمده از الگوی رهبری هوشمند، تأکید کرد که در ادامه می‌خوانیم:

حرکت منطقی و قابل دفاع جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق برآمده از الگوی رهبری هوشمند جمهوری اسلامی ایران بوده است که مبتنی بر نگاه ابعادی و متناسب با مسئولیت ملی و فراسرزمینی خود بر اساس عزت و حکمت مؤثر بوده است.

«سايدان مانالاكا» الگوی رهبری هوشمند را با مؤلفه‌های رهبری عقلايی، رهبری هيجانی و رهبری معنوی ارائه كرده و اظهار می‌دارد كه رهبری هوشمند پيروان را در سه بعد عقلايی، هيجانی و معنوی هدايت می‌كند. در بعد عقلايی مديريت بر مبنای هدف صورت گرفته و در بعد هيجانی بر مديريت عواطف و احساسات تأكيد شده (شفیعی: 1398 به نقل از مک‌كوئين و باتيس، 2013م، ص466) و در بعد معنوی كارها هدفمند و با معنا شده و به ارزش‌ها و باورهای اعتقادی بها داده می‌شود؛ اين ابعاد را می‌توان در بخش رهبری نرم جستجو كرد.

در عملیات «وعده صادق»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح ایران اسلامی، با پرتاب موشک و به پرواز درآوردن انواع پهپاد از داخل خاک ایران، به طور مستقیم مواضع رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که رهبری این حمله ابعاد سه‌گانه عقلایی، هیجانی و معنوی رهبری هوشمند را مد لحاظ داشته است.   

در بعد عقلایی بودن عملیات وعده صادق می‌توان دو اصل دفاع مشروع از کیان و سرزمین خود و تمسک به اصول موضوع حقوق بین‌الملل را در نظر داشت. ایران برای صلح، برای زیستن معمولی در جهان و برای مقابله با تروریسم دولتی صهیونیست‌ها، پس از صبری زیاد، دیگر راهی جز دفاع مسلحانه نداشت.

پیامد عقلایی دیگر این عملیات ایجاد وحدت و انسجام در گرایش‌های مختلف سیاسی بود. این وحدت و یکپارچگی پیام ویژه‌ای برای دشمنان ملت ایران دارد و نشان می‌دهد که مردم ایران در دفاع از هویت معنوی و سرزمینی خود با یکدیگر متحد بوده و از تفرقه پرهیز می‌کنند.

پیامد عقلایی دیگر عملیات وعده صادق متنبه کردن اولیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی است به گونه‌ای که روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص، به سرزنش دولت نتانیاهو پرداخت و نوشت: با حمله ایران، اسرائیل بهای اقداماتش را پرداخت. هاآرتص نوشت: با حمله ایران به اسرائیل، زمان پرداخت بهای اقدامات اخیر اسرائیل فرا رسید و این بار ممکن است هزینه غیرقابل‌ تحمل باشد.

در بعد هیجانی عملیات فوق می‌توان از انتظارات طبیعی مردم و جریان مقاومت در تنبیه متجاوز سخن گفت؛ در این میان شب آسایش مردم غزه در حین عملیات بسیار جالب و فرحناک بوده است. وعده صادق نه خیلی عجولانه و بلافاصله صورت گرفت و نه خیلی با تأخیر انجام شد. 

در بعد معنوی رهبری هوشمند عملیات وعده صادق می‌توان به سخن یکی از بنیانگذاران این پیشرفت در بعد صنعت موشکی یعنی  شهید حسن طهرانی مقدم گوش داد که در شرح عملیات والفجر مقدماتی توپخانه‌های به غنیمت گرفته شده را یادگار و ثمره خون شهدا می‌دانست. همچنین  در جریان ساخت و پرواز موشک به یارانش این آیه شریفه را قرائت می‌کرد که «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَی».

نا گفته نماند بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، امام بزرگوار که این همه تحولات را به وجود آورد و به معنای واقعی کلمه امام تحوّل بود اما اینها را از خدا می‌دانست؛ امام راحل اینها را به خودش نسبت نمی‌داد، اینها را از خدا می‌دانست. همین تحول روحی‌ را که در جوان‌ها به وجود آمده بود ـ که در همین صحیفه‌ امام منتشر شده- ملاحظه کنید، [ایشان] مکرر در بیاناتشان به آن توجه می‌کنند و اظهار تعجب می‌کنند، برای ایشان اعجاب‌آور است؛ خود امام(ره) این کار را کرده بود، دست خود او در این کار بود اما آن را از خدا می‌دانست؛ واقعیش هم همین است که از خدا است؛ لا حول و لا قوّة الّا بالله العلیّ العظیم، همه چیز و هر حول و قوه‌ای از خدا است و امام واقعاً این [آیه‌] «ما رَمَیتَ اِذ رَمَیت» را به معنای واقعی کلمه معتقد بود (14 /3/ 1399).

انتهای پیام
captcha