هدیه‌ای از جنس «حال خوب» برای شهروندان
کد خبر: 4211957
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
ایکنا از نمایشگاه سلامت شهر گزارش می‌دهد

هدیه‌ای از جنس «حال خوب» برای شهروندان

نمایشگاه سلامت‌شهر با شعار «حال خوب ساختنی است» با ارائه خدمات تخصصی حوزه سلامت، اجرای برنامه‌های مادرانه، مهارت‌های زندگی، رقابت‌های ورزشی، برپایی غرفه‌های جمعیت و فرزندآوری، کودکان، سالمندان و معلولان در پارک لاله برپا شده است.

نمایشگاه سلامت‌شهربه گزارش خبرنگار ایکنا، نمایشگاه سلامت‌شهر به همت اداره‌کل سلامت شهرداری تهران از یکم اردیبهشت‌ماه در محل بوستان لاله تهران برپا شده و تاهفتمین روز از این ماه به ارائه خدمات می‌پردازد. در این راستا ۱۹ تشکل در غرفه‌های نمایشگاه فعالیت می‌کنند که خدمات فراوانی را به شهروندان ارائه می‌دهند. برنامه‌های مادرانه و مهارت‌های زندگی، رقابت‌های ورزشی، غرفه‌های جمعیت و فرزندآوری و ... از جمله غرفه‌های ویژه نمایشگاه هستند. 

امسال ۱۲۳ ایستگاه سلامت نیز در سطح نواحی شهر تهران و مناطق پرتردد برپا شده و خدمات سلامت ارائه می‌کنند. همچنین، طرح‌های حال خوب زندگی با ۲۰ موضوع نیز در ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، پایانه‌های حمل و نقل، تره‌بار و فضای مجازی اجرا می‌شود.

فاطمه مرادی، معاون ارتباط سلامت اداره‌کل سلامت شهرداری تهران و مسئول اجرایی نمایشگاه سلامت‌شهر در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: هفته سلامت همه ساله از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و این هفته فرصت خوبی است تا بتوانیم توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و عموم شهروندان در گروه‌های مختلف جمعیتی را نسبت به مقوله سلامت جلب کرده و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه را انجام دهیم.

وی افزود: امسال همانند سال‌های گذشته اداره‌کل سلامت شهرداری تهران به عنوان دبیرخانه هفته ملی سلامت در مدیریت سلامت شهردای تعیین شده است. اداره‌کل سلامت ظرفیت‌های زیادی مانند خانه‌های سلامت (مراکز مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت‌های سلامت‌محور در محلات تهران)، مراکز فرآموز(مراکز آموزش مراتب رفتاری به کودکان و نوجوانان)، مراکز فرآهنگ(مراکز توانمندسازی سالمندان)، کانون‌های اجتماع‌محور، مربیان و مشاوران و ... در اختیار دارد که با وجود آن‌ها می‌توان برنامه‌های متنوعی را در سطح مناطق و محلات تهران پیش‌بینی کنیم.

مرادی ادامه داد: امسال نیز در هفته سلامت برنامه‌های زیادی را پیش‌بینی کرده‌ایم که مهمترین این برنامه‌ها راه‌اندازی نمایشگاه سلامت‌شهر است. این نمایشگاه همه روزه از ساعت 17 تا 22 در محل بوستان لاله به ارائه خدمات به شهروندان تهرانی می‌پردازد. در حال حاضر تعداد 65 غرفه در نمایشگاه برپا شده که بخش‌های مختلفی مانند انجمن‌های مختلف علمی، سازمان‌های مردم‌نهاد، مراکز علمی و دانشگاهی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط با امور سلامت همچون وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان انتقال خون، کمیته امداد، هلال احمر و ...، واحدهای مختلف شهردای همچون آتش‌نشانی، اورژانس، مدیریت بحران، مرکز امور زنان و خانواده شهرداری و ... را شامل می‌شود.

فعالیت 7 کانون اجتماع‌محور

وی تصریح کرد: در کنار این بخش‌ها ساختار اداره‌کل سلامت شهردای تهران نیز خدمات ویژه خود را به شهروندان ارائه می‌دهد. خانه سلامت این اداره‌کل نسبت به ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای اقدام می‌کند. همچنین، مراکز فرآموز نیز برنامه‌های مختلفی را در حوزه‌های هنر، نمایش عروسکی و آموزش برای شهروندان اجرا می‌کند. هفت کانون اجتماع‌محور اداره‌کل سلامت شامل کانون‌های سالمندی، معلولان، کانون مادرانه، کانون جوانان، پیشگیری از دخانیات، کانون پزشکان و کانون پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نیز در حال خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی هستند.


بیشتر ببینید: 

مسئول اجرای نمایشگاه سلامت‌شهر بیان کرد: در کنار خدماتی که پیش‌بینی شده، همه شب به مدت دو ساعت و نیم از ساعت 19 تا 21 برنامه استیج در محل بوستان لاله اجرا می‌شود که برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی، آموزشی، هنری با رویکرد سلامت اجرا می‌کند. این برنامه از جمله مهمترین بخش‌های نمایشگاه است که با استقبال فراوان شهروندان مواجه شده است. 

وی با بیان اینکه تمامی خدمات ارائه شده در این نمایشگاه به صورت رایگان است، گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در نمایشگاه رخ داده، حضور گروه‌های جهادی است که خدمات مختلفی را در حوزه‌های سلامت جسم، سلامت روان و سلامت اجتماعی ارائه می‌دهند. مشاوره روانشناسی در حوزه‌های بزرگسالان و کودکان، ارائه خدمات پزشکی از سوی پزشکان متخصص، ارائه خدمات دندان‌پزشکی به مردم با حضور متخصصان دندان‌پزشکی اطفال و بزرگسالان، مشاوره مامایی، مشاوره تغذیه، اسکن کف پا، معاینه و تست قلب از جمله این خدمات است.

شناسایی گروه‌های در معرض خطر

مرادی تصریح کرد: تلاش داریم تا بتوانیم گروه‌های در معرض خطر را علاوه بر سنجش و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای، در صورت امکان به مجموعه‌ها و مراکز درمانی رایگان و یا نیمه رایگان تهران معرفی و ارجاع دهیم. نمایشگاه سلامت‌شهر تا روز جمعه، هفتم اردیبهشت‌ماه برپاست و نسبت به خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی اقدام می‌کند.

از جانمایی نامناسب تا ارائه خدمات تخصصی ویژه

آزاده نوروزیان، مسئول گروه‌های جهادی نمایشگاه سلامت‌شهر نیز در رابطه با فعالیت‌های این بخش از نمایشگاه بیان کرد: گروه‌های جهادی در نمایشگاه سلامت‌شهر نسبت به ارائه خدمات سلامت‌محور به شهروندان اقدام می‌کنند و در این زمینه در حال همکاری با دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه‌های تهران، ایران و نیروهای جهادی برای خدمت‌رسانی رایگان به شهروندان هستیم. 

وی افزود: در حال حاضر متخصصان و پزشکانی در حوزه‌های قلب و عروق، پوست و مو، طب ایرانی، مشاور تغذیه، دندان‌پزشکی و پزشکان داخلی در مجموعه نمایشگاه مستقر بوده و خدمات فراوان دیگری همچون غربالگری فشار خون و قند خون، دندانپزشکی در دو گروه سیار و ثابت ویژه بزرگسالان و کودکان، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره سلامت کودکان و نوجوانان، مشاوره خانواده و ... را به مردم ارائه می‌کنند.

نوروزیان تصریح کرد: واحدهای آزمایشگاهی مانند تعیین گروه خونی، تست محرمانه ایدز و هپاتیت B، نوار مغز و ... نیز در مجموعه سلامت‌شهر حضور داشته و نسبت به خدمت‌رسانی رایگان اقدام می‌کنند. همچنین، برنامه‌های آموزشی در مورد احیای افراد، مشاوره در مورد پیشگیری از بیماری‌ها، مسمومیت در بلایا، خدمات آموزشی رو در رو، ارائه آموز‌ش‌های گروهی در سوله بحران نمایشگاه، خدمات پرستاری شامل سنجش نبض و فشار خون، خدمات مامایی با حضور متخصص و جراح زنان و زایمان همراه با ارائه مشاوره‌های بارداری و ... نیز از دیگر برنامه‌های نمایشگاه سلامت‌شهر است.   

حضور گروه‌های جهادی پزشکی

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی پزشکی از جمله گروه‌های داوطلب مردمی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند، بیان کرد: اغلب اعضای این گروه‌های جهادی از متخصصان حوزه‌های مختلف پزشکی هستند و خدمات خود را به صورت رایگان به مردم ارائه می‌دهند. خوشبختانه استقبال فراوانی از نمایشگاه شده و در روز بین هزار تا چهار هزار نفر از بخش خدمات پزشکی نمایشگاه بازدید کرده‌اند.

نوروزیان تصریح کرد: البته هماهنگی بین گروه‌های جهادی تاحدودی دشوار است؛ چراکه تمامی متخصصان پزشکی جهادی تمایل فراوانی دارند که در عین گمنامی به مردم خدمت‌رسانی کنند و انتخاب ایشان و هماهنگی برای ارائه خدمات در این زمینه تاحدودی دشوار می‌شود. همچنین، مکانی که در اختیار گروه‌های جهادی برای ارائه خدمات پزشکی قرار داده شده است، محدود است و این مسئله باعث می‌شود تا خدمت‌رسانی به مردم با سرعت کمتر و محدودیت بیشتری انجام شود.

از جانمایی نامناسب تا ارائه خدمات تخصصی ویژه

یکی از غرفه‌های پربازدید نکایشگاه سلامت‌شهر، غرفه ویژه کودکان و نوجوانان است. این غرفه با ارائه خدماتی همچون نمایش عروسکی و بازی‌های مختلف برای کودکان از جمله غرفه‌های شلوغ و پربازدید نمایشگاه است.

معصومه قدرتی، از مربیان مرکز فرآموز نفس پاک که زیر نظر مرکز مبارزه با استعمال دخانیات ایران فعالیت می‌کند، در رابطه با برنامه‌های ویژه این غرفه بیان کرد: غرفه کودک و نوجوانان برخی مهارت‌های اجتماعی در قالب نمایش عروسکی، پخش انیمیشن، دانستنی‌ها، قصه و ورزش را به صورت کارگاهی به کودکان 5 تا 12 سال ارائه می‌کند. 

اعطای کارت همیار سلامت

وی با بیان اینکه تمامی خدمات این غرفه رایگان است، گفت: کودکان و نوجوانان از مدارس، مهدهای کودک و خانه‌های سلامت به غرفه مراجعه کرده و ضمن دریافت خدمات ویژه، مورد پذیرایی مسئولان غرفه قرار می‌گیرند. در ادامه ضمن اعطای کارت همیار سلامت به کودکان و نوجوانان، ایشان عضو کانال‌ها و گروه‌های ویژه می‌شوند و تمامی برنامه‌های آموزشی در طول ایام سال و در سال‌های متمادی در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. 

قدرتی با اشاره به اینکه تمامی کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به غرفه تحت پوشش قرار گرفته و خدمات رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تاکنون استقبال بسیار فراوانی از گروه‌های جهادی صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات مهارتی و آموزشی به کودکان و نوجوانان زمینه را برای رشد و تعالی صحیح ایشان در زندگی فراهم کنیم.          

از جانمایی نامناسب تا ارائه خدمات تخصصی ویژه

به گزارش ایکنا، غرفه طب سنتی از دیگر غرفه‌هایی است که طرفداران زیادی در نمایشگاه سلامت‌شهر دارد و بسیاری از شهروندان به این غرفه مراجعه کرده و خدمات پزشکی سنتی را از مسئولان و برپاکنندگان غرفه دریافت می‌کنند.

حمیده رحمانی، دستیار سال دوم طب ایرانی و مسئول غرفه طب سنتی نمایشگاه سلامت‌شهر در رابطه با خدمات ارائه شده در این غرفه اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات حال حاضر در کشور که باید به صورت ویژه بدان پرداخت، مسئله پیشگیری از بیماری‌هاست. در این زمینه با برخی تمهیدات ساده، ارزان و ارائه آگاهی به مردم می‌توان از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری کرد.

رحمانی با بیان اینکه در این غرفه مشاروه رایگان طب ایرانی و آموزش سبک زندگی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، گفت: اگرچه مردم و شهروندان امروز اطلاعات اندکی در رابطه با طب سنتی و ایرانی دارند، اما باید زمینه را به صورتی فراهم کنیم تا ضمن ارائه اطلاعات بیشتر به مردم در زمینه طب سنتی، شاهد بهره‌گیری بیشتر شهروندان از خدمات طب سنتی و ایرانی باشیم.

وی با بیان اینکه طب سنتی، مکمل طب اصلی است، تصریح کرد: ما به هیچ وجه طب اصلی را نفی نمی‌کنیم و همواره تأکید داریم که طب سنتی طب مکمل بوده و باید از آن در جایگاه خود استفاده کرد. بهره‌گیری از طب سنتی تأثیر فراوانی در پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف دارد.    

دانشجویان رشته مامایی دانشگاه شهید بهشتی نیز از دیگر گروه‌های جهادی هستند که غرفه ویژه‌ای را در نمایشگاه سلامت‌شهر راه‌اندازی کرده‌اند. این غرفه که استقبال فراوان شهروندان را به همراه داشته است، خدمات فراوانی همچون مشاوره‌های فرزندآوری، مشاوره ازدواج، مشاوره‌های ویژه پیش از بارداری و سیر طبیعی بلوغ را به شهروندان ارائه می‌دهد. 

دانشجویان حاضر در این غرفه با ارائه خدمات مشاوره‌ای کمک می‌کنند تا بانوان دوران بارداری و زایمانی کاملاً ایمن داشته باشند. همچنین، مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج نیز از دیگر خدمات ارائه شده در این غرفه است که موجبات افزایش آگاهی مردم را فراهم می‌کند.

از جانمایی نامناسب تا ارائه خدمات تخصصی ویژه

غرفه ویژه سالمندان نیز از دیگر بخش‌های نمایشگاه است که مورد توجه ویژه شهروندان تهرانی به ویژه سالمندان واقع شده است. در این غرفه که با همکاری شهرداری تهران راه‌اندازی شده است، خدماتی همچون بازی‌های فکری، ورزش‌های جمعی، دورهمی شاد، آوازخوانی و برنامه‌های آموزشی ویژه سالمندان ارائه می‌شود.  

ایجاد سالمندی سالم و با نشاط 

منفک شدن از جامعه و به ویژه ورود به دوران بازنشستگی یکی از عوامل مهم در زمینه ایجاد افسردگی و انزوای سالمندان دارد. به همین جهت پاتوق سالمندان تهران که اقدام به برپایی غرفه در نمایشگاه سلامت‌شهر کرده برنامه‌های فراوانی را برای گردهم‌آوری سالمندان داشته و خدمات فراوانی را برای ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان سالمندان اجرا می‌کند. هدف مسئولان این غرفه ایجاد سالمندی سالم و با نشاط است. این مرکز به دنبال این است که نگاه سالمندان و شهروندان را به دوران سالمندی تغییر داده و بدانند که ایشان می‌توانند در دوران سالمندی نیز با نشاط و در سلامت کامل زندگی کنند. اجرای بازی‌های تمرکز حواس، ارائه جوایز‌ ویژه و ... از دیگر خدماتی است که در این غرفه به سالمندان ارئه می‌شود.  

بنابر این گزارش، در کنار استقبال فراوان مردم از نمایشگاه سلامت‌شهر نمی‌توان برخی از نقاط ضعف مشهود در نمایشگاه را نادیده گرفت. نارضایتی برخی بازدیدکنندگان از مکان نامناسب برگزاری نمایشگاه، فقدان پارکینگ برای بازدیدکنندگان، عدم آگاهی شهروندان از برپایی این نمایشگاه و ... از جمله نقاط ضعفی است که مسئولان برپایی نمایشگاه باید در جریان آن قرار گیرند. 

از جانمایی نامناسب تا ارائه خدمات تخصصی ویژه

یکی از شهروندان تهرانی در بازدید از نمایشگاه علاوه بر تقدیر و تمجید از خدمات ارائه شده در آن، به برخی از نقاط ضعف نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید بدان توجه شود، مکان نامناسب برای برپایی چنین نمایشگاهی است؛ چراکه پارک لاله محل مناسبی برای مخاطب چنین نمایشگاهی نیست. پارک لاله بیشتر محل نوجوانان و جوانانی است که همواره در این پارک حضور دارند و در واقع افراد خاصی وارد این پارک می‌شوند. لذا خانواده‌ها به شکلی که در محلاتی مانند بوستان ملت و ... حضور دارند، در این پارک حضور ندارند.

وی ادامه داد: بسیاری از بوستان‌ها مانند بوستان ملت، بوستان گفت‌و‌گو و ... دارای جایگاه‌هایی برای خانواده‌ها هستند اما مکانی مانند پارک لاله محل برگزاری همه مدل نمایشگاه نبوده و به ویژه محل مناسبی برای برپایی نمایشگاه سلامت‌شهر نیست. خانواده‌های تهرانی چنانچه بخواهند برای بوستان‌گردی اقدام کنند، به بوستان‌هایی مانند ملت و گفت‌و‌گو مراجعه می‌کنند. بوستانی مانند ملت زیرساخت مناسب داشته و قابل دسترس است و مردم بیشتر بدانجا مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: محدودیت‌های طرح ترافیک اجازه حضور مردم و خانواده‌ها با اتومبیل شخصی در بوستان لاله را نمی‌دهد و همین مسئله نیز باعث کاهش بازدیدکنندگان از نمایشگاه خواهد شد. لذا بوستان لاله محل مناسبی برای برپایی نمایشگاه‌ها خاص تخصصی مانند سلامت و ... نیست. جای خالی مجموعه‌های تخصصی حوزه سلامت نیز در نمایشگاه کاملا احساس می‌شود. البته برپایی کنسرت‌های موسیقی در استیج شبانه نمایشگاه باعث جلب مخاطبان می‌شود اما این مخاطبان فقط برای مشاهده کنسرت آمده و از نمایشگاه بازدید نمی‌کنند.  

وی اظهار کرد: مسئولان می‌توانستند برنامه‌های خوبی برای کودکان و سالمندان در نظر بگیرند که البته کارهایی در این زمین انجام شده اما کافی نیست و کودکان و سالمندان چندانی در جریان برپایی و ارائه خدمات نمایشگاه قرار ندارند. به نظر می‌رسد برگزاری این نمایشگاه در بوستان‌هایی مانند گفت‌و‌گو که دارای مجتمع نمایشگاهی ویژه است، بسیار مناسب بود و محدودیت‌های ترافیکی نیز وجود نداشت و مردم به راحتی می‌توانستند از آن بازدید کنند.

گزارش از مجتبی افشار 

انتهای پیام
captcha