کد خبر: 3628017
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

اشاعه فرهنگ نماز در فضای مجازی مستلزم تمرکز در تصمیم‌گیری و جدیت در اجرا است

گروه معارف: سخنگوی اجلاس سراسری نماز گفت: حضور فعال و به هنگام در عرصه تبلیغ و ترویج باورها، توسعه و گسترش فرهنگ دینی و همچنین اشاعه صحیح فرهنگ نورانی نماز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مستلزم تمرکز در تصمیم‌گیری و جدیت و تلاش مجاهدانه در اجرا و هماهنگی میان بخش‌های مختلف به منظور حمایت از فعالان و مؤثران در این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز  کهگیلویه و بویراحمد، مسعود دریس، سخنگوی اجلاس سراسری نماز و مدیر روابط عمومی و امور استان‌های ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: فضای مجازی به‌صورت توامان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که بایستی با استفاده حداکثری، هوشمندانه و عالمانه از فرصت‌های آن با یک برنامه‌ریزی مدون و حضور فعال، بتوانیم مفاهیم و ارزش‌های اسلامی، به‌خصوص فرهنگ نورانی نماز اعم از فلسفه و آثار و برکات، کارکردها، جایگاه و اهمیت و ضرورت این فریضه عظما را در سطح گسترده‌ای تبیین کنیم.
وی در ادامه افزود: حضور فعال و به هنگام در عرصه تبلیغ و ترویج باورها و توسعه و گسترش فرهنگ دینی و همچنین اشاعه صحیح فرهنگ نورانی نماز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مستلزم تمرکز در تصمیم‌گیری و جدیت و تلاش مجاهدانه در اجرا و هماهنگی میان بخش‌های مختلف به منظور حمایت از فعالان و مؤثران در این حوزه است.
وی افزود: گسترش و توسعه فزاینده فضای مجازی باعث ظهور مجموعه گسترده‌ای از مباحث مرتبط با آن شده است که طیف وسیعی از حوزه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم افزاری، با هدف تغییر در سبک زندگی را شامل می‌شود. سبک زندگی انسان غرق در شبکه‌های مجازی با نسل پیش از خود تفاوت‌های اساسی دارد و تامین کنندگان خوراک فکری در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بر آینده ملل و نحل جهان مسلط شوند.
مدیر روابط عمومی و امور استان‌های ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: سال‌هاست که تعابیری مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از واژگان پرکاربرد بوده است که در سال‌های گذشته در قالب شبکه‌های ماهواره‌ای، فیلم‌های هالیوودی و بالیوودی و ....... مصداق پیدا کرده است .
دریس اضافه کرد: حال با ظهور فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بستری فراهم شده است که دشمنان به راحتی هرچه تمام‌تر با اشراف بر این فضا ایدئولوژی و پارادایم فکری و فرهنگی مورد نظر خود را به خورد جوامع هدف می‌دهند. طبق آمارها در حال حاضر حدود 45 میلیون کاربر اینترنت در ایران داریم که از این حیث رتبه سیزدهم در دنیا و بالاتر از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و کره جنوبی قرار داریم .
وی عنوان کرد: بنابراین با توجه به مخاطبین بسیار زیاد فضای مجازی در کشورمان، سالم‌سازی و حفظ امنیت همه جانبه فضای مجازی به‌خصوص در حوزه‌های بینشی و بصیرتی، ترویج هنجارها، ارزش‌ها و نگرش‌ها و ترویج و تبلیغ سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در این فضا و مقابله مؤثر با تهاجم همه جانبه فرهنگی، عنوان بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز با عنوان«نماز و فضای مجازی» در سال‌جاری انتخاب و مقرر شده که بر اساس آن در دو حوزه تولید و نشر محتوای غنی، فاخر و کاربردی و تاثیرگذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدامات شایسته‌ای صورت پذیرد .
سخنگوی اجلاس سراسری نماز خاطرنشان کرد: هدف ما از عنوان‌گذاری اجلاس سراسری امسال، حضور آگاهانه، عالمانه، مسئولانه و هوشمندانه در فضای مجازی و بسترسازی برای استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای سرشار نوجوانان و جوانان غیور، مؤمن و متدین کشور است که سعی می‌شود با سیاست‌گذاری صحیح و اقدامات سنجیده و بدون از دست دادن زمان از حالت انفعال خارج و با حضور فعال و تاثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب در راستای تحقق اهداف عالی ستاد اقامه نماز کشور حرکت کنیم .
دریس مواجه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در سطح ملی و جهانی برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات را از دیگر اهداف ذکر کرد.
وی آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی در جهت بالابردن سواد رسانه‌ای نماز یاوران و دیگر گروه‌های هدف و هوشیارسازی مخاطبان در مورد مخاطرات فضای مجازی و افزایش انگیزه در مردم و بسیج عمومی آنان برای مقابله با مخاطرات آن در زندگی فردی و اجتماعی  را از سایر این اهداف اعلام کرد.
سخنگوی اجلاس سراسری نماز ایجاد گفتمان‌سازی و استفاده حداکثری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به منظور ارتباط و همکاری وسیع و هدفمند با ملت‌ها به خصوص ملل مسلمان در جهت ترویج و تبلیغ نماز را از دیگر اهداف عنوان کرد.
دریس در ادامه یادآور شد: تولید محتوای نمازی برگرفته از آیات و روایات آثار نمایشی( پویانمایی، موشن گرافیك ، رئال، گیف)، طرح‌های گرافیكی( تابلو مقاله، پوستر، اینفوگرافیك)، پادكست‌های صوتی، استیكرهای نمازی، تولید نرم‌افزارهای تلفن همراه و رایانه‌ بازی و سرگرمی، فرهنگی و آموزشی، چند رسانه‌ای، توزیع و نشر محتواهای نمازی و شبكه‌سازی موضوع نماز در شبكه‌های اجتماعی در بین اشخاص حقیقی و حقوقی را از محتواها و موضوعات خواند.
captcha