زوجین به فردیت یکدیگر احترام بگذارند
کد خبر: 3820400
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

زوجین به فردیت یکدیگر احترام بگذارند

گروه اجتماعی ــ یک روانشناس با بیان اینکه زوجین باید به فردیت یکدیگر احترام بگذارند، افزود: نوع ارتباط زوجین به‌گونه‌ای نباشد که گویی همچون زنجیری به پای یکدیگر بسته شده‌اند.

خانواده‌ها آموزش‌های توان‌افزا و به‌روز بیاموزند

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، شاپور احمدی، روانشناس و استاد دانشگاه، صبح امروز، ۲۸ خرداد ماه، در هم‌اندیشی سبک زندگی، نقش و کارکرد آن در تحکیم بنیان خانواده که در سالن همایش نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، اظهار کرد: خانواده از دو منظر قابل ارزیابی است و سایر نهادها باید در راستای رفع نیازهای نهاد خانواده تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه خانواده از منظر جامعه‌شناسی و سخت‌افزاری قابل بررسی است، ادامه داد: برخی مشکلات و چالش‌های خانواده ناشی از کارکرد نهادهایی است که در تضعیف نهاد خانواده نقش دارند.

احمدی افزود: خانواده‌هایی که آسیب‌پذیر بوده و جز اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه هستند، بیشتر در معرض خطر بوده و با تعریف بسته‌های حمایتی باید بتوان خانواده‌ها را به‌هم پیوند داد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد خانواده به لحاظ سنتی برعهده مرد خانواده قرار دارد، خاطرنشان کرد: عزت نفس مرد نیز وابسته به درآمد و شغل او بوده و زمانی‌که مرد خانواده با چالش‌های اقتصادی مواجه می‌شود، قطعاً سایر کارکردهای خانواده زمین‌گیر می‌شود.

این روانشناس یادآور شد: در خانواده‌های متوسط نیز نقش اقتصاد خانواده از این حیث بررسی می‌شود که همسران خانواده باید تعریف جدیدی از اقتصاد را در خانواده ارائه دهند و تا زمانی‌که مهارت‌های ارتباطی در خانواده بهینه و سازنده نبوده و مخرب است، در چنین شرایطی خانواده ضرر زیادی خواهد دید.

وی با بیان اینکه خانواده در سطح نرم‌افزاری نیز قابل بررسی است، گفت: در سطح نرم‌افزاری به بعد روانشناختی خانواده می‌پردازیم که چگونه همسران بتوانند خانواده را سرپا نگهدارند و اگر خانواده از جانب نهادهای متعدد مورد آسیب قرار نگیرد، به سطح نرم‌افزاری می‌توان پرداخت.

احمدی با تأکید بر اینکه خانواده راهی جز این ندارد که از طریق اخذ آموزش‌های توان‌افزا و مشاوره خود را به‌روز کرده و با شرایط سازگاری پیدا کند، بیان کرد: متاسفانه نهاد متولی خانواده در جامعه نداریم و اهمیت چندانی به نهاد خانواده داده نمی‌شود که این مورد باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی گفت: سبک زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را دربر می‌گیرد و سبک زندگی سالم با مدنظر قرار دادن ۴ بعد سلامت فردی از دید WHO(سازمان جهانی بهداشت) سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی بررسی می‌شود.

این روانشناس تأکید کرد: زوجین باید به فردیت یکدیگر احترام بگذارند و به‌گونه‌ای نباشد که گویی زوجین همچون زنجیری به پای یکدیگر بسته شده‌اند و زوجینی که بتوانند بین این دو مورد تعادل برقرار کنند، زندگی موفقی خواهند داشت.

وی افزود: در کارکرد تربیتی آیتم‌های کلیدی و مهمی شامل سبک‌های فرزندپروری، تعامل مثبت، اتخاذ رویه تربیت یکسان و الگوی عملی مثبت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

احمدی با تأکید بر اینکه امروزه ما هیچ راهکاری برای خانواده‌ها به جز آموزش نداریم، خاطرنشان کرد: تمامی مسائل خانوادگی باید از کانال آموزش بگذرد و ما تا دانش و مهارت لازم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم موفق عمل کنیم و فردی که مهارت‌های زندگی را نیاموزد، درواقع بی‌سواد محسوب می‌شود.
انتهای پیام

captcha