تشکیل شورای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه تهران
کد خبر: 3830518
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
سرسنگی خبر داد:

تشکیل شورای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه تهران

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از تشکیل شورای فعالیت‌های قرآنی در این دانشگاه خبر داد و گفت:‌ با تشکیل این شورا قصد داریم که فعالیت‌های دینی و‌ قرآنی هماهنگ‌تر و توسعه‌یافته‌تر در سطح دانشگاه دنبال شود؛‌ متأسفانه مفاهیم قرآنی به صورت هماهنگ و به زبان روز در اختیار جامعه دانشجویی و دانشگاهی قرار نگرفته است.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، امروز یکشنبه، ششم مردادماه، به منظور تشریح برنامه‌های این معاونت به مناسبت «روزی با دانشگاه تهران» برگزار شد.

سرسنگی در آغاز این نشست خبری با بیان اینکه سومین دوره روزی با دانشگاه تهران فردا، هفتم مردادماه، برگزار می‌شود، اظهار کرد: دلیل اصلی برگزاری این رویداد این بوده است که بسیاری از انتخاب‌های دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه تحت تأثیر فشارهای خانواده و سایر عوامل بوده که موجب می‌شد انتخاب‌های درستی نداشته باشند. مشاهده دپارتمان‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف دانشگاهی از سوی دانش‌آموزان باعث‌ می‌شود تا آنان انتخاب‌های بهتری کنند.

وی ادامه داد: امسال سومین دوره برگزاری این برنامه برگزار می‌شود و هر سال استقبال بیشتر شده است. ابزارهای تبلیغاتی ما در این زمینه نیز محدود است. با این حال، استقبال همه‌ ساله خوب بوده است و در مجموع هشت هزار و ۹۴۱ نفر برای بازدید از فضاهای دانشگاه تهران ثبت‌نام کردند که البته ممکن است برخی هم ثبت‌نام نکرده باشند اما حضوری در این مراسم شرکت می‌کنند.

سرسنگی افزود: تمام‌ واحدهایی که دانشجو در رشته‌های کارشناسی جذب می‌کنند، میزبان این برنامه و دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها هستند. در این برنامه کارشناسان، اساتید و دانشجویان سال‌های بالاتر، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را همراهی می‌کنند.

وی گفت: بیشترین ثبت‌نام برای بازدید از پردیس دانشکده‌های فنی است. پس از آن پردیس علوم و هنرهای زیبا بیشترین متقاضی را داشته‌ است. جلساتی هم در این روز برگزار می‌شود و اساتید و کارشناسان با خانواده‌ها و دانش‌آموزان صحبت خواهند کرد. این برنامه با شعار دانشگاه تهران، دانشگاه نخبگان فردا، هفتم مردادماه، از ساعت ۹ تا ۱۶ برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه قرار است باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران به زودی تأسیس شود، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات ما ارتباط کم با قشر دانش‌آموز است. لذا احساس کردیم برنامه‌ای با عنوان روزی با دانشگاه کافی و‌ جوابگوی برقراری این ارتباط نیست. ترویج علم و فرهنگ‌سازی در حوزه علم مدنظر بود. به همین منظور تأسیس باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران در دستور کار قرار گرفت و به تصویب هیئت رئیسه دانشگاه نیز رسید.

تأسیس باشگاه دانش‌آموزی

وی با اشاره به اهداف تشکیل این باشگاه گفت: آموزش مهارت‌های نرم و سنجش استعدادهای دانش‌آموزان در راستای دستیابی به قرار گرفتن در مسیر اصلی، شناسایی و جذب دانش‌آموزان مستعد و ورود مستعدان به دانشگاه تهران، هدایت و مشاوره دانش‌آموزان، آشنایی با رشته‌ها و پردیس‌ها، معرفی ظرفیت‌های دانشگاه، توان‌افزایی دانش‌آموزان مستعد، برقراری ارتباط با وزارت آموزش و پرورش به منظور افزایش سطح توانمندی دانش‌آموزان، حمایت از دانش‌آموزان خلاق و نیز عضویت در باشگاه دانش‌آموزی به سه شکل عادی (امتیاز تا نمره ۹۰)، ویژه (امتیاز بیش از ۹۰) و افتخاری (رتبه‌های اول تا سوم مسابقات دانش‌آموزی) از جمله اهداف تأسیس باشگاه دانش‌آموزی است. در این راستا دوره‌هایی برای اعضای این باشگاه از مهر تا خرداد و نیز دوره‌های تابستانی بعد از پایان سال تحصیلی برگزار می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند در‌ هر کدام از دوره‌هایی که می‌خواهند و یا هر دو دوره شرکت کنند.

سرسنگی با اشاره به خدمات باشگاه دانش‌آموزی نیز گفت: سنجش ویژگی‌های شخصیتی، فردی و رفتاری دانش‌آموزان، ارائه مشاوره‌های شغلی، توانمندی اعضا با برگزاری دوره‌های توانمندسازی در سه بخش خودسازی، آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش مهارت‌های کسب و‌ کار، برگزاری همایش‌های مختلف، برگزاری تورهای علمی - فرهنگی، برگزاری تورهای بازدید از مراکز و سازمان‌ها و نیز حمایت از استارت‌آپ‌‌های دانش‌آموزی از جمله خدمات این باشگاه است. امکان شرکت در مراسم‌ معرفی نخبگان دانشگاه و بهره‌مندی از خدمات بیمه در طول عضویت نیز از دیگر خدمات باشگاه محسوب می‌شود. در این باشگاه برخی از خدمات نیز برای اعضای آن رایگان است.

وی گفت: جمعیت مخاطب این باشگاه دانش‌آموزان متوسطه دوم هستند و سهمیه ویژه‌ای برای مناطق محروم و خانواده‌های مستضعف در نظر گرفته شده است. این دسته از دانش‌آموزان می‌توانند رایگان وارد باشگاه شوند و از شهریورماه فراخوان عضویت در باشگاه اعلام می‌شود. دوره‌های برگزاری در خارج از ساعات فعالیت مدارس است. این اتفاق می‌تواند جریانی در بین دانش‌آموزان ایجاد کند. همچنین پیش‌بینی کرده‌ایم از خدمات بنیاد حامیان دانشگاه و امکانات خاص دانشگاه استفاده کنیم تا این دانش‌آموزان در مدت عضویت در باشگاه استعدادهای خود را شکوفا کنند.

به گفته معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در سال تحصیلی گذشته فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشگاه گسترده‌تر و با کیفیت بهتر برگزار و علی‌رغم مشکلات مالی، بالغ بر ۶۰۰ برنامه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سطح دانشگاه اجرا شده است.

جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های سال تحصیلی جدید، افزود: برگزاری دومین دوره جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران از جمله برنامه‌های معاون است. این جشنواره هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. این جشنواره آبان‌ماه امسال و با لحاظ بخش‌ انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی، نشریات دانشجویی و با مشارکت دانشگاهیان برتر در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، مدیران و کارشناسان فرهنگی برتر دانشگاه برگزار می‌شود. همچنین، فرصت ارسال مستندات به دبیرخانه این جشنواره تا پایان مهرماه است.

وی افزود: فعالیت دانشگاه در حوزه اخلاق حرفه‌ای، دیگر برنامه ما خواهد بود. یکی از محورهای سه‌گانه برنامه سوم توسعه دانشگاه این موضوع است که برای ترویج اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه دبیرخانه‌ای با همین عنوان با حضور برجسته‌ترین استادان دانشگاهی تشکیل شده است. یکی از فعالیت‌های آن انجام پژوهش‌های علمی در حوزه اخلاق حرفه‌ای است. تدوین نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه، دیگر فعالیت این دبیرخانه است. از رابطه دانشجویان، اساتید، کارمندان با یکدیگر تا حقی که دانشجویان بر دانشگاه دارند و تکلیفی که در قبال دانشگاه دارند، کدهای رفتاری و گفتاری در دانشگاه و هر آنچه اخلاق دانشگاهی نام دارد ذیل این نظام‌نامه جای می‌گیرد.

وی گفت: فعالیت دیگر دبیرخانه اخلاق حرفه‌ای، تولید ادبیات در حوزه اخلاق حرفه‌ای با رویکرد تولید کتاب، مقاله و مصاحبه با اساتید دانشگاهی است. همچنین این دبیرخانه وظیفه دارد همایش‌ها و برنامه‌های کارگاهی را در سطح مدیران و اعضای هیئت علمی و دانشجویان برگزار و نیز برای برپایی همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار اقدام کند. این همایش ملی ۲۶ آذرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه دیگر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران فعالیت در زمینه کار و کارآفرینی است. این موضوع که دغدغه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، در دستور کار معاونت فرهنگی قرار گرفته و از منظر فرهنگی و توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی و ایجاد زمینه کار و کارآفرینی، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا خواهیم کرد. از این پس دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانند از دوره‌های سازمان فنی و‌ حرفه‌ای استفاده کنند. غیر از حق ثبت‌نام، هزینه دوره‌ها برای دانشجویان این دانشگاه رایگان خواهد بود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: توسعه همکاری با پارک علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و ایجاد شعبه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پارک علم و فناوری دیگر برنامه ما خواهد بود. حتی دانشجویانی که فعالیت قرآنی دارند می‌توانند به این شعبه مراجعه کنند و فعالیت‌های خود را با بهره‌گیری از صنایع فرهنگی توسعه دهند.

وی با اشاره به اینکه طی اردیبهشت‌ماه سال آینده، نخستین جشنواره کار را برگزار و در این جشنواره دانشجویان را به خلاقیت‌های شغلی و کارآفرینی تشویق خواهیم کرد، گفت: محور دیگر فعالیت‌های معاونت افزایش سخنرانی شخصیت‌ها در سطح دانشگاه است. بنا داریم از مهرماه امسال، حداقل به صورت ماهانه یک سخنرانی ویژه داشته باشیم. موضوعات آن هم فرهنگی، علمی، اخلاقی، سیاسی و هر موضوعی است که بتواند جریان جدیدی را از سوی دانشگاهیان در سطح جامعه ایجاد کند.

گسترش فعالیت‌های اجتماعی و‌ خیریه دانشجویی

وی گسترش فعالیت‌های اجتماعی و‌ خیریه دانشجویی را از دیگر برنامه‌های دانشگاه تهران خواند و گفت: برگزاری اردوی جهادی بسیج هر ساله برگزار می‌شود و امسال خراسان شمالی مقصد این گروه خواهد بود. فعالیت‌های آموزشی، عمرانی، پزشکی، فرهنگی و هنری از جمله اقدامات در این اردوهاست. تلاش ما این است که سازوکاری برای خدمت بهتر به این مناطق تعبیه کنیم، از جمله این موارد، تولید مواد آموزشی برای مناطق محروم است.

وی افزود: به منظور توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه تهران، اقدام به تشکیل شورای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه کرده‌ایم. مدرسه قرآن و عترت، نهاد رهبری دانشگاه و تشکل‌ها فعالیت‌های خاص خود را دارند، با تشکیل این شورا قصد داریم فعالیت‌های دینی و‌ قرآنی هماهنگ‌تر و توسعه یافته‌تر در سطح دانشگاه دنبال شود. معتقدیم اگر فعالیت‌های قرآنی را در دانشگاه ترویج دهیم بسیاری از ناهنجاری‌های سطح دانشگاه رفع می‌شود. متأسفانه مفاهیم قرآنی به صورت هماهنگ و به زبان روز در اختیار جامعه دانشجویی و دانشگاهی قرار نگرفته است. همچنین به طور جدی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اساتید و دانشجویان و تریبون‌های آزاد دانشجویی را خواهیم داشت. امیدواریم بتوانیم از طریق کرسی‌های آزاداندیشی شرایط تضارب آرا در فضای دانشگاه را فراهم کنیم.

وی تصویب آیین‌نامه استاد مشاور فرهنگی را از دیگر اقدامات در دستور کار معاونت فرهنگی در سال جاری خواند و گفت: این اقدام به این منظور است که انجمن‌ها و تشکل‌ها بتوانند برای پیاده‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های خود از اساتید مشاور بهره‌مند شوند. هیئت علمی فقط وظیفه آموزش و پژوهش ندارد. آیین‌نامه ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای اساتید در همین راستا در حال اجرا شدن است، یعنی اساتید برای تدریس در کلاس درس باید آموزش ببینند و معلمی کردن و روش تدریس داشته باشند. دانشگاه تهران با این اقدام، به دنبال نشان دادن جامعیت دانشگاه است. اولین دوره ارتقای شایستگی‌های حر‌فه‌ای اساتید نیز به زودی برگزار می‌شود.

تصویب آیین‌نامه استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر

وی ادامه داد:‌ تصویب آیین‌نامه استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر دیگر اقدام معاونت فرهنگی دانشگاه تهران است. در این طرح اساتید حداقل پنج و حداکثر ۲۰ دانشجوی شاهد و ایثارگر را تحت پوشش خواهند داشت و مشکلات و مسائل این دانشجویان را مورد بررسی و مشاوره قرار می‌دهند. همچنین اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه تهران را در سال تحصیلی جدید برگزار خواهیم کرد. بنا داریم برگزیدگان این مسابقات را به مسابقات مناظره جهانی بفرستیم تا در فضای بین‌المللی به رقابت بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات جدی در دانشگاه تهران عدم تغییر فضای فرهنگی ــ ورزشی و سرانه فرهنگی دانشگاهیان با وجود گسترده‌تر شدن جامعه دانشگاهی است، تصریح کرد: بزرگترین مجتمع فرهنگی ــ ورزشی تهران در دانشگاه تهران تأسیس خواهد شد. دارا بودن سالن‌های کنفرانس ورزشی و ... از جمله امکانات این مجتمع خواهد بود. با احداث این مجتمع مشکل کمبود فضای دانشگاهیان تهران برای سال‌های متمادی حل می‌شود.

انتهای پیام

captcha