دانش‌آموزان برتر قرآنی مربی کلاس‌های آموزشی می‌شوند
کد خبر: 3831442
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴

دانش‌آموزان برتر قرآنی مربی کلاس‌های آموزشی می‌شوند

گروه شهرستان‌ها ــ مدیر دارالقرآن محتشمی کاشمر از اجرای طرح حفظ جزء ۳۰ برای دانش‌آموزان دبستانی این شهرستان خبرداد و گفت: در این طرح قرآن‌آموزان برتر کلاس‌های آموزشی مربی دیگر قر‌آن‌آموزان کلاس‌های قرآن می‌شوند.

حفظ پایه‌ای و تربیت مدرس از سنین نونهالیمحسن باب‌الحکمی، مدیر دارالقرآن محتشمی کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: برای قرآن‌آموزان جدید ورود به دارالقران طرحی در نظر گرفته شده که ابتدا آموزش حفظ جزء سی را بگذرانند و در ادامه به سایر آموزش‌ها مانند قرائت قرآن و دیگر آموزش‌های قرآنی هدایت شوند در واقع پایه آموزش‌های قرآنی برای نونهالان حفظ قرآن قرار گیرد.

وی با اشاره به اشتیاق ایجاد شده در قرآن‌آموزان برای حفظ قرآن بیان کرد: چارچوب آموزشی که ما برای حفظ قرآن در نظر گرفته‌ایم، یعنی طرح آموزش حفظ جزء ۳۰ چارچوبی است که باعث خستگی و دلزدگی قرآن‌آموزان نونهال و نوجوان از آموزش حفظ قرآن نمی‌شود.

کنار رفتن نیاز به متن‌خوانی در روش شنیداری حفظ

مدیر دارالقرآن محتشمی کاشمر ادامه داد: آموزش حفظ قرآن برای دانش‌آموزان دبستانی با روش سماعی یعنی شنیدن و تکرار کردن انجام می‌شود و بر این اساس نیاز به توانایی روخوانی از متن قرآن در سنین نونهالی احساس نمی‌شود و محدودیت سنی در پایه‌های مختلف دبستان برای شرکت در این کلاس آموزشی را از بین می‌برد.

باب‌الحکمی افزود: روش آموزش شنیدن و تکرار کردن باعث می‌شود تا ما بتوانیم از دانش‌آموزان مستعد همان کلاس آموزشی به عنوان مدرس همین رشته با همین روش استفاده کنیم، با چنین طرحی دانش‌آموزان مستعد آموزش دانش‌آموزان ضعیف‌تر هم‌کلاسی خود را در حوزه حفظ قرآن پیگیری می‌کنند، چنین طرحی رشد کیفیت و همچنین کمیت حافظان قرآن نونهال را درپی دارد و آموزش حفظ به صورت شبکه‌ای و ارتباط مستمر پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح آموزش حفظ قرآن با روش شنیدن و تکرار کردن توسط قرآن‌آموز، بسیار در یادگیری‌ها مؤثر است، اضافه کرد: این روش همراه با بازی و سرگرمی و همچنین تحرک در کلاس جذابیت فراوانی برای قرآن‌آموزان نونهال دارد و از خستگی در کلاس نشستن پیشگیری می‌کند.

امکان آموزش تجوید و صوت و لحن در آموزش سماعی

باب‌الحکمی گفت: با استفاده از این روش حفظ قرآن می‌توان همزمان با شنیدن و تکرار کردن قرآن‌آموز تجوید، صوت و لحن مربوط به ترتیل‌خوانی را نیز بدون تقسیم‌بندی و کلاس‌های مجزا به قرآن‌آموزان آموزش داد، در این طرح آموزش حفظ قرآن نیمی از کلاس آموزش براساس روش شنیدن و تکرار کردن می‌گذرد و نیم دیگری از کلاس ارزیابی قرآن‎آموزان توسط یکدیگر انجام می‎شود به گونه‎ای که هر قرآن‎آموز برای دوست خود محفوظات خود را ارائه می‌دهد و یک خود ارزیابی بدون داشتن اضطراب امتحان صورت می‌گیرد.

مدیر دارالقرآن محتشمی کاشمر افزود: ارزشیابی و درج نمرات هر قرآن‌آموز در این کلاس‌ها براساس همین خود ارزیابی‌ها توسط قرآن‌آموزان انجام می‌شود و نمرات توصیفی با عناوین خوب، خیلی خوب و عالی برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود، دارندگان نمرات توصیفی برتر این اجازه را پیدا می‌کنند که مدرس‌آموزش حفظ سوره‌های جزء ۳۰ در کلاس خود باشند و مربی هدایتگر این آموزش‌ها باشد.

وی با بیان اینکه آموزش‌های حفظ قرآن در طول هفته و در دو روز مجزا پیگیری می‌شود، اظهار کرد: ما قصد داریم تا این طرح در طول سال تحصیلی پیش‌رو نیز ادامه یابد و در طول این یک سال حفظ و تثبیت محفوظات دانش‌آموزان در جزء ۳۰ قرآن‌کریم به طور کامل انجام شود، پس از اتمام آموزش‌ها در جزء ۳۰، حفظ آیات قرآن از جزء ۲۹ پیگیری خواهد شد و آموزش قرآن با طرح از انتها به سمت ابتدای قرآن در حوزه حفظ ادامه خواهد یافت.

حفظ آیات، پیش‌‌زمینه آموزش زبان قرآن

باب‌الحکمی با تشریح دلیل آموزش سماعی حفظ قرآن در سنی نونهالی اظهار کرد: ما وقتی می‌خواهیم زبان قرآن را برای فرزندان خود آموزش دهیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به صورت شنیداری سوره‌هایی از قرآن به محفوظات آنان بیافزایم و این دقیقاً همان روشی است که در آموزش زبان فارسی هم به کارگیری می‌شود و دانش‌آموز قبل از خواندن و نوشتن خواندن و حفظ کردن اشعار و جملات کوتاه و مرسوم را یاد می‌گیرد.

مدیر دارالقرآن محتشمی کاشمر با توجه به اینکه در طول سال تحصیلی است اساتید بیشتری در حوزه حفظ قرآن برخوردار خواهیم بود طرح خود را به صورت گسترده‌تری در بین قرآن‌آموزان پیگیری خواهیم کرد و از این جهت برای پذیرش قرآن‌آموزان در حوزه حفظ قرآن براساس برنامه از انتها به ابتدا محدودیتی نخواهیم داشت و بسته به تبلیغات و بازخورد اولین گام طرح حفظ جزء ۳۰ می‌توانیم آموزش نونهالان تا حدود ۲۰۰ حافظ جزء پایانی قرآن را تا انتهای سال تحصیلی آینده پیش‌بینی کنیم.

انتهای پیام

captcha