انسان منتظر ظهور، جهانی می‌اندیشد
کد خبر: 3854891
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
استاد حوزه و دانشگاه:

انسان منتظر ظهور، جهانی می‌اندیشد

گروه معارف – مدرس دانشگاه فرهنگیان کاشان گفت: نمی‌شود انسانی منتظر عادل جهانی باشد، اما منطقه‌ای فکر کند؛ در نتیجه یکی از وظایف منتظران این است که جهانی فکر کنند.

انسان منتظر ظهور جهانی می‌اندیشدسید رضا واجدی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص تفسیر آیه 5 سوره قصص که می‌فرماید:« وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»، اظهار کرد: قرآن، وعده پیروزی نهایی حق بر باطل را اعلام کرده است و در چند آیه متفاوت، حکم رانی«مستضعفین» و «صالحین» را بیان می‌فرماید.

وی بیان کرد: خداوند در جایی دیگر نیز، عاقبت را برای متقین دانسته و از اینکه برای اهل باطل، عاقبتی نیست، ما را مطلع می‌سازد. همچنین در آیات دیگری می‌فرماید: « من قوم مشرک و کافر را هدایت نمی‌کنم». پس به این نتیجه می‌رسیم که تکوینا راه موفقیت بر مستکبرین بسته شده است.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیت الله مطهری (ره) بیان می‌کند که انسان سه مرحله دارد؛ جهل و نادانی که از آن به کودکی تعبیر کرده و مرحله خشم و شهوت، که به جوانی تعبیر نموده و در نهایت مرحله پختگی. وی معتقد است که نظام هستی نیز چون انسان دارای چنین مراحلی است. جهل که از آن به جهالت نخستین یاد می‌کند و بر این باور است که جامعه از این مرحله گذر کرده؛ مرحله بعدی خشم و شهوت یا همان جنگ و خونریزی است که دنیا از این قسمت هم فراتر رفته و در مرحله سوم به عنوان مرحله پختگی نیز، اکنون نظام هستی رو به این دوران پیش می‌رود.

مستکبرین ظلم را کتمان می‌کنند

این معلم قرآن افزود: از نظر قرآن جامعه رو به بهبود حرکت می‌کند و جوامع دوران ما نسبت به قوم هود و صالح حق پذیرتر شده است. حالا این سوال پیش می‌‌آید که اگر مردم حق پذیرتر شده‌اند، پس چرا در مقابل ظلم قیام نمی‌کنند؟ مسئله این است که مستکبرین، همیشه ظلم را کتمان می‌کنند و به همین سبب حق در پرده مانده است. مثلا تبلیغات را به جایی می‌رسانند که کسی که موافق محرومین است، تروریست به شمار می‌رود.

وی گفت: بنابراین اگر مردم واقعا چهره ظلم را ببینند، حتما قیام می‌کنند. چنانچه فضای تبلیغاتی، اکنون این راه را هموار می‌کند و ما دیگر نگران وجود ماهواره‌ها نیستیم و بر این باوریم که همین ماهواره‌ها به افشای حقایق می‌پردازند.

انسان منتظر ظهور جهانی می‌اندیشد

واجدی، تقویت نظام اسلامی که به مبارزه با استکبار پرداخته است را اصلی‌ترین مولفه‌ای دانست که سبب نزدیکی ما به ظهور حضرت مهدی(عج) می‌شود و بیان کرد: آیت‌الله جوادی آملی معتقد است که «تا در دنیا مشرک هست باید فریاد برائت باشد»؛ پس نمی‌شود که انسانی منتظر عادل جهانی باشد، اما منطقه‌ای فکر کند. در نتیجه یکی از وظایف منتظران این است که جهانی فکر کنند و در این صورت است که مسئله یمن و فلسطین هم برای تک تک مردم اهمیت پیدا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر منتظر امام عادلی هستیم که ظهور کند و ریشه ظلم را بر کَنَد پس ما هم باید با این ظلم مبارزه کنیم. در واقع وظیفه ما این است که هم به دشمن و هم به مظلومین نگاه جهانی کنیم. یعنی باید طوری باشد که دشمن از منتظرین امام زمان (عج) هم بترسد. چنانکه آیت الله جوادی آملی هم اظهار می‌دارند: «بعضی به انتظار امام غائب نشسته‌اند و بعضی به انتظار امام قائم ایستاده‌اند». حالا هم ما باید مقدمه ظهور را با ایستادگی در مقابل ظلم فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha