تدوین قوانین سختگیرانه برای تعدد زوجات/ نسبت‌دهنده «فاحشه‌خانه» به قم عذرخواهی کند
کد خبر: 3856483
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
آیت‌الله غرویان خواستار شد:

تدوین قوانین سختگیرانه برای تعدد زوجات/ نسبت‌دهنده «فاحشه‌خانه» به قم عذرخواهی کند

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه باید قانون‌گذاری صحیح و سختگیرانه در مسئله تعدد زوجات انجام شود تا دست سودجویان و هوس‌رانان از این مسئله کوتاه شود،‌ گفت: نسبت «فاحشه‌خانه» به شهر مقدس قم کاملاً ناروا و بیجاست و گوینده این سخنان و تهمت ناروا باید مورد بازخواست قانونی قرار بگیرد و رسماً از مردم و زنان این شهر عذرخواهی کند.

تدوین قوانین سختگیرانه برای تعدد زوجات/ نسبت‌دهنده «فاحشه‌خانه» به قم، عذرخواهی کندآیت‌الله محسن غرویان، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از قم گفت: مسئله تعدد زوجات در فقه اسلام و فرهنگ تشیع مسئله تازه‌ای نیست و از صدر اسلام مطرح بوده و از مسلمات و مسائل بدیهی فقه شیعه است.

وی افزود: این موضوع بعد از انقلاب نیز بارها توسط افراد مختلف مطرح‌شده است، برای مثال مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چندین سال قبل در نماز جمعه این مسئله را مطرح کردند ولی جامعه شرایط پذیرش آن را نداشت بنابراین رها کردند.

وی ادامه داد: اخیراً یک مؤسسه در قم از سوی بعضی از روحانیون تأسیس‌شده است که در زمینه تعدد زوجات کلاس و کارگاه آموزشی برای آقایان و خانم‌ها برگزار کرده، سایت رسمی دارند و تبلیغاتی در سایر شهرها نیز دارند.

غرویان بیان کرد: به نظر بنده بدون فرهنگ‌سازی و تبیین صحیح، طرح این‌گونه مسائل بازتاب خوبی ندارد، چراکه طرح این مسئله باید با ملاحظه همه جوانب باشد، به نحوی که مردم و بانوان جامعه احساس ناامنی، ظلم و توهین نکنند.

فلسفه تعدد زوجات تبیین شود

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی العالمیه افزود: موجی که اخیراً در موضوع چندهمسری پیش‌آمده به خاطر تبلیغات این مؤسسه است و در فضای مجازی عکس‌العمل و واکنش‌هایی به دنبال داشته است، فلسفه تعدد زوجات و تعدد همسر به‌خوبی مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار نگرفته و لازم است که این مسئله توسط علما و کارشناسان دینی و مذهبی برای مردم تبیین شود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه همیشه عده‌ای، قوانین اسلامی و دینی را دور می‌زنند و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند، ابراز کرد: عده‌ای هوس‌بازی‌ و هوسرانی‌های خودشان را با این قوانین و قواعد دینی و مذهبی توجیه می‌کنند؛ اینجاست که نیازمند تبیین فلسفه فقهی و احکام فقهی این مسئله هستیم تا جلوی سوءاستفاده‌ها هم گرفته شود و باید قانون‌گذار راه‌های سوءاستفاده از این قواعد فقهی را ببندد.

غرویان گفت: راهکار پیشنهادی این است که افرادی که به دنبال ازدواج مجدد هستند باید رضایت همسر اول را احراز کنند و محضرها هم می‌توانند این را به‌صورت یک قانون مطرح کرده و ارائه رضایت‌نامه کتبی را از مردان درخواست کنند، البته فکر کنم در قوانین و مقررات تا حدودی این مسئله مطرح‌ شده است.

وی با بیان اینکه برای مثال محضرها کارشناس بفرستند و بررسی شود که وضعیت زندگی این فردی که درخواست ازدواج مجدد دارد از مواردی هست که ضرورت دارد یا خیر، ابراز کرد: در بعضی شرایط اجتماعی مانند جنگ ها در طول تاریخ گاهی تعداد زیادی از مردان جامعه کشته می شدند و تعداد زنان بیشتر از تعداد مردان بود در اینگونه موارد شرع مقدس تجویز کرده یک مرد چند همسر اختیار کند.

غرویان تصریح کرد: اگر این حکم نبود تعداد زنان مجرد و یا مطلقه و یا زنان بی‌همسر در جامعه زیاد می‌شود و خود این مفاسد اجتماعی زیادی به دنبال دارد؛ در این‌گونه موارد است که شارع چندهمسری را به صلاح کل جامعه می‌داند برای اینکه از فساد، فحشا و روابط نامشروع جلوگیری شود.

مسئله چندهمسری نظام‌مند شود

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی العالمیه ضمن اشاره به اینکه موضوع چندهمسری و آثار و پیامدهای آن باید توسط افراد متخصص مانند روانشناس اجتماعی، جامعه‌شناس و کارشناس مذهبی در جلسات مکرر و از زوایای مختلف موردبحث قرار بگیرد، گفت: به نظر می‌رسد وظیفه دولت و حکومت این است که این مسئله چندهمسری را نظام‌مند و منضبط کنند و جلوی سوءاستفاده را بگیرد و فقط در موارد ضروری این مسئله را تجویز کند.

غرویان اضافه کرد: باید زمینه‌های ازدواج آسان برای نسل جوان در جامعه فراهم شود؛ تشریفات زندگی و ازدواج برای جوانان کم شود تا جوانان از ازدواج دائم خوف و هراس نداشته باشند؛ برخی چون امکاناتی ندارند از ازدواج دائم می‌ترسند و به همین دلیل سراغ ازدواج موقت و یا ازدواج سفید می‌روند؛ البته همه چیز را نمی‌توان به گردن حکومت انداخت و خود جوانان و زنان و مردان جامعه نیز باید مراقب سرنوشت و آینده خودشان باشند.

توهین به قم در راستای اهداف دشمنان است

وی با اشاره به توهینی که به شهر مقدس قم و مردم شریف آن شده است، تأکید کرد: این نسبت کاملاً ناروا و بیجاست و گوینده این سخنان و تهمت ناروا نسبت به شهر مقدس قم باید مورد بازخواست قانونی قرار بگیرد و رسماً از مردم و زنان این شهر عذرخواهی کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: طرح این‌گونه بحث‌ها در آستانه انتخابات مجلس باعث بر هم زدن وحدت و انسجام ملی می‌شود و از روی اغراض خطی و سیاسی است و باید با اهانت‌کننده برخورد قانونی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: طرح این مباحث برخلاف منویات مراجع و روحانیت معظم مبنی بر حفظ وحدت و آرامش در جامعه است و همان‌طور که بعضی از مراجع مکرر اشاره فرموده‌اند نباید جریان‌هایی از خارج حوزه در امور حوزه علمیه قم و شهر خون و قیام دخالت کنند و به حاشیه‌سازی بپردازند؛ قطعاً طرح این‌گونه نسبت‌های ناروا در راستای اهداف ضدانقلاب، مطابق میل آمریکا و صهیونیسم جهانی است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان یادآوری کرد: مردم و به‌خصوص جوانان باید هوشیار بوده و مراقب شأن، شخصیت و سرنوشت آینده خودشان باشند و این امواج و مسائل را در فضای مجازی نشر ندهند و جلوی سوءاستفاده برخی افراد سودجو را بگیرند؛ هم‌چنین دولت و حاکمیت امکانات لازم برای شروع زندگی مشترک را با کمترین هزینه برای نسل جوان فراهم کند.

انتهای پیام
captcha