حادثه بیروت فاجعه انسانی و ملی بزرگی است/ انتقاد از اتهام‌زنی به حزب‌الله
کد خبر: 3915291
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
سیدحسن نصرالله: 

حادثه بیروت فاجعه انسانی و ملی بزرگی است/ انتقاد از اتهام‌زنی به حزب‌الله

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: حادثه انفجار در بیروت فاجعه انسانی و ملی بزرگی است که پیامدهای خطرناک و عواقب اقتصادی و انسانی زیادی دارد و مقابله با این حادثه نیازمند تعامل استثنائی در سطوح روانی، سیاسی و رسانه‌ای است.

حادثه بیروت فاجعه انسانی و ملی بزرگی است/ انتقاد از اتهام‌زنی به حزب‌الله

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «المنار»، سیدحسن نصرالله، عصر امروز، 17 مردادماه، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: قرار بود در سخنرانی روز چهارشنبه در مورد تحولات لبنان از جمله اوضاع اقتصادی، وضعیت مرزها و بحران سوخت در لبنان سخنرانی کنم، اما به دلیل انفجار روز سه‌شنبه در بندر بیروت این سخنرانی لغو شد و سخنرانی امروز مختص حادثه انفجار بندر بیروت است.
 
وی این حادثه را به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و برای مجروحان این حادثه طلب شفای عاجل کرد و ابراز امیدواری کرد که هرچه روزدتر با همکاری همه، بتوان پیامدهای این حادثه را که در تاریخ معاصر لبنان بی‌سابقه بوده، پشت سر گذاشت.

سیدحسن نصرالله با اشاره به این که امروز در مقابل یک فاجعه بزرگ انسانی و ملی در لبنان قرار داریم، گفت: این فاجعه بیش از ۱۵۰ شهید اغلب از لبنانی‌ها و تعداد قابل توجهی از سوری‌ها و برخی ملت‌های دیگر برجای گذاشت.
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما در مقابل حادثه بسیار بزرگی قرار داریم که پیامد های خطرناک و عواقب انسانی و اقتصادی زیادی دارد و در برابر این گونه حوادث استثنائی در تاریخ لبنان نیاز به تعامل استثنائی در سطوح روانی، سیاسی و رسانه‌ای وجود دارد.
 
سیدحسن نصرالله گفت: در مواجهه با وحشت این حادثه صحنه‌های بسیاری رخ داد که از جمله آن ایستادن مردم در کنار دولت بود، زیرا پیامدهای این حادثه فراتر از توانایی‌های دولت است.

وی تصریح کرد: آنچه بعد از این حادثه جلب توجه کرد، همبستگی و همکاری جمعی از فراخوان برای جمع کردن کمک و .. تا پیام‌های همدردی و همبستگی به رغم همه بحران‌های لبنان بود.

آمادگی حزب‌الله برای کمک به دولت

سیدحسن نصرالله اظهار کرد: حزب‌الله از همان لحظه نخست با تمامی نیروها، مؤسسات، کادر و تجهیزات آن در اختیار دولت است تا این بحران را پشت سر بگذارد و این حزب آماده است در قضیه اسکان و پناه دادن به خانواده‌های بی‌پناه و تهیه مسکن جایگزین برای آن‌ها مشارکت و همکاری کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: من تأکید می‌کنم که این حزب در زمینه طرح اسکان آوارگان تجربیات خوبی دارد و هر خانواده‌ای که نیازمند مسکن موقت است، ما می‌توانیم در این طرح مشارکت کنیم.

سیدحسن نصرالله گفت: همچنین، بسیاری از کشورهای خارجی و نیروها و جنبش‌های مقاومت، نخبگان، رسانه‌‌ها و احزاب نیز با ما ابراز همبستگی کردند و آمادگی خود را برای ارائه کمک اعلام کردند. ما همچنین با نگاه مثبت به دیدار رئیس‌جمهور فرانسه از لبنان نگاه می‌کنیم.

انتقاد از تلاش برخی جریان‌ها برای متهم کردن حزب‌الله

وی از تلاش برخی گروه‌ها و جریان‌ها در داخل و خارج لبنان برای تخریب حزب‌الله و متهم کردن این حزب به دست داشتن در این انفجار انتقاد کرد و گفت: از همان ساعات اولیه وقوع انفجار نیروهای سیاسی و رسانه‌ها شروع کردند و گفتند که این انفجار مربوط به انبار موشک‌های حزب‌الله است. اینکه برخی می‌گویند انفجار بیروت ناشی از مخازن و انبارهای موشکی حزب‌الله است، در حق ما بسیار ظلم می‌کنند.
 
وی گفت: برخی رسانه‌ها اخبار دروغ درباره حزب‌الله در رابطه با انفجار بندر بیروت مطرح می‌کنند، اما ما قاطعانه و با جدیت وجود هرگونه موشک یا مواد منفجره متعلق به ما در بندر بیروت چه در گذشته و چه در حال حاضر را تکذیب می‌کنیم.

دبیرکل حزب‌الله همچنین، ادعای برخی رسانه‌ها و جریان‌ها مبنی بر اینکه حزب‌الله بندر بیروت را مدیریت می‌کرد را شدیداً رد کرد و گفت: ما همواره بر این موضع خودمان مبنی بر اینکه در این انفجار دخالتی نداشتیم، تأکید خواهیم کرد.

سیدحسن نصرالله اظهار کرد: موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای شتابزده در مورد این حادثه و فاجعه مبتنی بر انحراف واقعیت‌ها بوده و براساس این قاعده که «دروغ بگو، تا همه باور کنند» است.

تلاش برخی جریان‌ها برای بهره‌برداری سیاسی از انفجار بیروت

وی بیان کرد: برخی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از حادثه انفجار هستند، اما حزب‌الله مصر است که این شرایط و لحظات، زمان مناسبی برای تسویه حساب‌های سیاسی و حزبی نیست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به این که اولویت همدلی و همبستگی است و نه مشاجره سیاسی، گفت: مهم‌ترین نکته مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی است و در این زمینه یک تحقیق صورت خواهد گرفت و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر نیز در مورد یک تحقیق جدی و سرنوشت‌ساز صحبت کردند.

وی در پاسخ به یاوه‌گویی‌های رسانه‌های مخالف و اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله نیز گفت: فعلا وقت تسکین درد  است و ما در آینده پاسخ این‌ها را خواهیم داد و اثبات خواهیم کرد که چه کسی در وهم و خیال زندگی می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه خواستار انجام تحقیقات شفاف در حادثه پیش آمده و محاکمه کسانی شد که در مسئولیت خود کوتاهی کرده است. در حال حاضر یک اجماع عمومی وجود دارد که یک تحقیق شفاف، عادلانه و بی‌طرفانه انجام شود و همه افرادی که در این زمینه مسئولیت داشته‌اند محاکمه شوند و اشد مجازات برای خاطیان در نظر گرفته شود.
 
سیدحسن نصرالله در ادامه با بیان اینکه امکان مشارکت دادن ارتش در انجام تحقیقات وجود دارد، تأکید کرد که ارتش و پارلمان نیز در برابر محاکمه عاملان مسئولیت دارند.

وی گفت: از رحم این تراژدی و مصیبت فرصت‌هایی به وجود می‌آید و تعامل بین‌المللی با این حادثه فرصتی است که لبنانی‌ها باید از آن بهره‌برداری کنند. حادثه انفجار بندر بیروت، فاجعه‌ای نیست که درباره آن دست به سیاسی‌کاری و فرقه‌گرایی زد و اظهارات مبتنی بر وهم و خیال بر زبان آورد. باید حقیقت برملا شود بدون اینکه در این ارتباط از کسی یا گروهی حمایت شود. در غیر این صورت، ما با بحرانی به نام بحران نظام و حتی بحران موجودیتی مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه گفت: من خطاب به همه کسانی که با ما نبرد گشودند می‌گویم که با شروع از این حادثه، نتیجه‌ای نخواهید گرفت و شما نیز ناامید خواهید شد.

سیدحسن نصرالله همچنین، از دولت لبنان به نخست‌وزیری «حسان دیاب» خواست با جدیت تمام و قاطعانه با طبقه سیاسی تعامل کند.
 
وی گفت: مقاومت با اعتبار و اعتمادی که مردم به آن دارند و با نبردها و عملکردی که داشته و همچنین، با توجه به قدرت و موقعیت ملی و منطقه‌ای که دارند، بالاتر و والاتر از آن است که برخی ستمگران دروغگو و فتنه‌انگیز که به دنبال جنگ داخلی هستند، بتوانند به آن آسیب برسانند و آن‌ها همواره شکست خورده و شکست خواهند خورد.

سیدحسن نصرالله در پایان برای شهدای این حادثه رحمت و برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده‌ها و بازماندگان آن‌ها صبر و آرامش مسئلت کرد و گفت: ان شاء الله با همکاری همه نیروها و مردم از این مرحله عبور می‌کنیم و با اراده قوی به ثبات و پیروزی خواهیم رسید.
انتهای پیام
captcha