دولت به جای دخالت در جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه صرفاً دعوت به مشارکت کند
کد خبر: 3915828
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
مطالبات اقتصادی رهبر انقلاب/ ابراهیم نکو:

دولت به جای دخالت در جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه صرفاً دعوت به مشارکت کند

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در شرایط شیوع کرونا و با توجه به نزدیکی ماه محرم و صفر باید کمک‌های مؤمنانه افزایش یابد. البته لازم است دولت دخالت نکند اما وظیفه اطلاع‌رسانی و تبلیغ را برعهده بگیرد تا این کمک‌ها بیشتر تقویت شود.

ابراهیم نکو

ابراهیم نکو، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره آسیب‌های اقتصادی کرونا و نقش کمک‌های مؤمنانه در کاهش این آسیب‌ها اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری تأثیر‌گذار بوده و همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است و در سطح جهانی توانسته بخش‌هایی را متحول کند. متأسفانه در کشور ما هم شاهد دگرگونی‌های اساسی و آسیب‌های جدی در اقتصاد هستیم. البته باید در نهایت به فکر نوسازی و رویه جدید برای آسیب‌پذیر نبودن در برابر چنین مشکلاتی باشیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.


بیشتر بخوانید:


عدم نظارت مناسب بر بازار در ایام کرونا

وی افزود: متأسفانه در عرصه اقتصادی شاهد تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی، تعدیل نیرو و امثالهم هستیم و بخش‌هایی از اقتصاد آسیب دیده و صادرات و واردات ما دچار مشکلات بسیاری شده است. یقیناً این ویروس کشورها را به تردید واداشته که در واردات و صادرات چگونه عمل کنند و طبیعتاً ایران هم تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

باید مردم را از طریق رسانه‌ها تشویق کرد تا همانند گذشته در جهت کمک به همدیگر و نیازمندانی که می‌شناسند اقدام کنند. نذرهای سلامت یکی از این موارد است

نکو بیان کرد: از سوی دیگر شاهد بیکار شدن جوانان زیادی هستیم که می‌تواند منجر به معضلات بزرگتری شود و تبعات اجتماعی و منفی دیگری را در پی داشته باشد. معیشت مردم به دنبال کمبود عرضه و گرانی کالاها به شدت دچار مشکل شده و متأسفانه حلقه مفقوده‌‌ای که به فراموشی سپرده شده عدم نظارت کافی دولت بر قیمت اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کرونا باعث شده دولت سر کلاف را گم کند و متأسفانه نتواند نظارت‌های معمول و مرسوم خود را انجام دهد و سودجویان در بخش‌های مختلف اقتصادی، اقدام به گران کردن چند باره محصولات کنند. همه این اقدامات منتهی به این شده که خانواده‌ها با چالش‌های بسیاری از جمله در تأمین معیشت مواجه شوند. این وضعیت می‌تواند تبعاتی داشته باشد که نیازمند بررسی در دولت و مجلس و تصویب قوانین لازم است.

ضعف تیم اقتصادی دولت

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: متأسفانه دولت تیم اقتصادی بسیار ضعیفی دارد که اگر حتی 90 درصد این تیم در خانه بمانند و دورکار باشند، به نفع اقتصاد کشور خواهد بود، چراکه هزینه‌های زیادی را روی دست دولت می‌گذارند و صرفه‌جویی می‌‌شود. البته افراد دلسوز هم در دولت هستند اما کلیت تیم اقتصادی آن ضعیف است چراکه حداقل جلوی برخی از اتفاقات همانند گرانی را نگرفته‌اند.

وی تصریح کرد: دولت می‌توانست دست‌کم با برنامه‌ریزی مناسب، جلوی آسیب‌های اقتصادی را بگیرد. اخیراً نیز اعلام کرده که قصد دارد نفت را به مردم بفروشد اما باید به جای این خبرهایی که هیچ ثمری برای آیندگان ندارد و صرفاً برای جبران کسری بودجه است و دولت آینده را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد، به فکر یافتن چاره‌ای دیگر برای رفع مشکلات اقتصادی باشد. پیش‌فروش کردن نفت سال‌های آتی در قالب اوراق به مردم ممکن است خوشایند نباشد. البته جمع‌آوری نقدینگی خوب است اما زمانی که به سمت تأمین مالی تولید یا تقویت بودجه هدایت شود.

دولت تبلیغ کمک‌های مؤمنانه را برعهده گیرد

نکو درباره نقش کمک‌‌های مؤمنانه در کاهش تبعات اقتصادی کرونا افزود: مردم در شرایط سخت این اقدامات را انجام داده‌اند. در زمان جنگ تحمیلی، اوایل انقلاب و موارد متعددی شاهد چنین کمک‌هایی بوده‌ایم اما در این شرایط و با توجه به نزدیکی محرم و صفر باید کاری کنیم که این کمک‌های مؤمنانه افزایش یابد. البته لازم است دولت دخالت نکند و وظیفه اطلاع‌رسانی و تبلیغ را برعهده بگیرد تا این کمک‌ها تقویت شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر دولت بخواهد مراکزی را برای جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه ایجاد کند شاید کار خوبی نباشد، چراکه مردم بیش از آنکه به دولت اعتماد داشته باشند، به خودشان اعتماد دارند. به این علت که دولت نتوانسته مردم را درک و مشکلات آنها را رفع کند و رنج‌های اقتصادی را کاهش دهد؛ مردمی که در مواقع مختلف حاضر بوده‌اند.

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: باید مردم را از طریق رسانه‌ها تشویق کرد تا همانند گذشته در جهت کمک به همدیگر و نیازمندانی که می‌شناسند اقدام کنند. نذرهای سلامت یکی از این موارد است و در این ایام می‌توانند ماسک، دستکش و مایحتاج مردم را با کمک اقوام یا هیئت‌ها توزیع کنند؛ به ویژه کسانی‌که نذوراتی دارند می‌توانند آنها را به صورت استاندارد و هدفمند بسته‌بندی کنند و به دست خانواده‌های نیازمند برسانند.

انتهای پیام
captcha