بنت‌الهدی صدر، بانویی که در جهان اسلام تأثیرگذار بود
کد خبر: 3915880
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
در برنامه مصیر عنوان شد؛

بنت‌الهدی صدر، بانویی که در جهان اسلام تأثیرگذار بود

زهرا حائری، شاگرد شهیده بنت الهدی صدر گفت: هیچ وقت نمی‌گفتند نماز بخوانید یا روزه بگیرید، بلکه حب دین را در دل‌مان می‌کاشتند و اسلام را به معنای واقعی در رفتار و عمل به ما نشان می‌دادند.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: بیست و پنجمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما با موضوع «زندگی و اندیشه شهیده بنت الهدی صدر» به تهیه‌کنندگی کاوه امیری جاوید، سردبیری هدی محمدی و به میزبانی ندا ملکی یکشنبه شب بر روی آنتن رفت.

مهمانان قسمت بیست و پنجم برنامه، زهرا حائری، شاگرد شهیده بنت الهدی صدر و فریبا انیسی، نویسنده کتابی دختری از تبار هدایت بودند.

حائری از خاطراتی که از کودکی خود از شهیده داشتند نقل کرد که: از ۶ سالگی شاگرد ایشان بوده اند و در مدرسه الزهرا کاظمین درس خوانده‌اند. شهیده ۳ روز اول هفته در مدرسه کاظمین و سه روز هم در مدارس نجف بودند.

انیسی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل سراغ زندگی نامه شهیده بنت الهدی صدر رفته است، پاسخ داد: اولین بار اسم ایشان را در زمان دانش‌آموزی‌ام شنیدم، اما شخصیت ایشان برایم ناشناخته بود. در زمان دانشجویی تصمیم گرفتیم بیشتر راجع به بانوان متفکر تحقیق کنیم. در این مسیر فهمیدیم چند نفر از بانوان حوزه، اطلاعاتی راجع به ایشان داشتند، اما متأسفانه نتوانستیم اطلاعاتی از ایشان کسب کنیم. تا اینکه برنامه‌ای در امور زنان ریاست جمهوری پیش آمد که قرار شد از زنانی که در هر دوره ای شاخص بودند تجلیل شود و کتابی راجع آنها نوشته شود. یکی از این بانوان که در جهان اسلام تأثیر گزار بودند، شهیده بنت الهدی صدر بودند و ما شروع به جمع‌آوری اطلاعات راجع ایشان کردیم.

حائری درمورد تأثیرگزاری این استاد بر روند زندگی‌اش گفت: انسان‌های بزرگ بر روی قلب افراد کار می‌کنند و ایشان هیچ چشم‌داشتی جز انسان‌سازی نداشتند. هروقت در عمق شخصیت ایشان فکر می‌کنم، می‌فهمم ما ایشان را درک نکردیم. تمامی افراد از آبدارچی تا اولیا تا همکاران در نظر ایشان یکسان بود. آن زمان که جلسه اولیا مرسوم نبود، ایشان برگزار می‌کردند و ارتباط موثری با اولیا می‌گرفتند.

انیسی در مورد نوع معرفی شهیده در کتاب، که ایشان را مانند یک الگوی قابل دسترس معرفی کرده است، گفت: الگوی همه مسلمانان حضرت زهرا سلام الله علیها ست و این علویه تلاش کرده بود تا شبیه ایشان باشد. ایشان از ۱۲ سالگی شروع به نوشتن مقاله کردند و برای تحصیل به مدرسه نرفته بودند و توسط برادرانشان آموزش دیدند. ایشان از همان سال ها شروع به نوشتن داستان های قرآن به زبان ساده کردند و در مجله الضواء مقاله می‌نوشتند. ایشان مسائل روزمره زندگی را در قالب داستان می‌نوشتند و ایشان به نوشتن داستان راجع مسائل زنان پرداخت. همچنین جلساتی در خانه خودشان برگزار می‌کردند تا به زنان آموزش بدهند. سپس به تأسیس مدرسه پرداختند و علاوه بر آموزش الفبا، تمام احکام و مسائل زندگی را آموزش می‌دادند.

حائری در پاسخ به این سوال که شهیده چه ویژگی هایی داشتند که باعث شد خداوند ایشان را برای خودش انتخاب کند و او به شهادت برسد، گفت: مهم ترین مسئله حب ایشان به اسلام است. شهیده وقتی از اسلام حرف می‌زدند انگار راجع معشوقه شان حرف می‌زدند. هیچ وقت نمی‌گفتند نماز بخوانید روزه بگیرید، بلکه حب دین را در دل مان می‌کاشتند و معتقد بودند اسلام امانتی در دست ماست. اسلام را به معنای واقعی در رفتار و عمل به ما نشان می‌دادند.

انیسی درباره تبحر شهیده در حوزه ادبیات گفت: ایشان توسط برادران شان آموزش دیدند و اوضاع اقتصادی خانواده خوب نبود و آنها پول جمع می‌کردند تا کتاب بخرند و اول دو برادر می‌خواندند سپس به بنت الهدی می‌دادند و پس از مطالعه کتاب را به کتاب فروشی می‌بردند و می‌فروختند و دوباره یک کتاب دیگر می‌خریدند و مرتب این کار را انجام می‌دادند و مطالعه زیاد کتاب و مجله بر ادبیات ایشان تأثیر گذاشته بود.

حائری در ادامه به این مسئله اشاره کرد که ایشان در بسیاری از موارد حتماً یک بیت شعر به ما می‌گفتند. ایشان راجع به حب حج با ما صحبت می‌کردند و کتابی برای مطالعه به ما دادند. ایشان همچنین خودش را موظف می‌کرد که در کاروان های حج با خانم ها ارتباط بگیرد و مسائل فقهی را به آنها آموزش بدهد.

مجری در ادامه به این نکته اشاره کرد که ائمه علیه السلام نیز همینگونه بودند و بیشتر مسائلی که به آنها پرداختند، مسائل فقهی بود و کمتر راجع اخلاق آنها کتاب وجود دارد، چون مردم رفتار و اخلاق آنها را با چشم می‌دیدند.

حائری همچنین ادامه داد که اهل بیت علیهم السلام دغدغه تربیت انسان را داشتند و تمام تلاش شان را برای این هدف به کار می‌بستند. امیرالمومنین(ع) به مسائل نابی درمورد انسان سازی پرداخته اند که هنوز پس از این همه سال می‌توان به آنها پرداخت.

در بخش‌های دیگر برنامه مصاحبه‌هایی با شاگردان شهیده و کسانی که با ایشان تعامل داشتند، پخش شد.

انتهای پیام
captcha