آمار کرونا در جهان از 20 میلیون نفر گذشت
کد خبر: 3915975
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

آمار کرونا در جهان از 20 میلیون نفر گذشت

رئیس سازمان جهانی بهداشت با اشاره به موارد مثبت کرونا و مرگ و میر در جهان، گفت: پشت این آمار ترسناک درد و رنج زیادی هست، اما شاخه سبز امیدی برای شکستن زنجیره بیماری در کشورها وجود دارد.

آمار کرونا در جهان به 20 میلیون نفر نزدیک می‌شود/ شاخه‌های سبز برای شکستن زنجیره انتقالبه گزارش ایکنا، تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، در نشستی رسانه‌ای، که در محل این سازمان در ژنو برگزار شد، با بیان اینکه در این هفته آمار ابتلا به کرونا به بیست میلیون نفر در جهان رسید، گفت: تعداد مرگ و میر به ۷۵۰ هزار نفر رسیده است و در پشت این آمار درد و رنج زیادی دیده می‌شود، زیرا زندگی افراد بسیاری از دست می‌رود.

وی افزود: می‌دانم بسیاری از شما ناراحت هستید. این لحظه‌ای دشوار برای جهان است، اما شاخه سبز امیدی وجود دارد. کشور، مذهب، شهر و محله اهمیتی ندارد و هرگز برای شکستن زنجیره کووید ۱۹ دیر نیست. دو عنصر اصلی تأثیرگذار بر پاندمی کرونا وجود دارد. رهبران دنیا باید برای اقدامات جدید گام بردارند و شهروندان نیز معیار‌های جدید را بپذیرند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی یادآور شد: برخی کشور‌ها مانند مکونگ، نیوزیلند، رواندا و بسیاری از جزایر در سراسر کارائیب و اقیانوس آرام توانستند ویروس را به سرعت نابود کنند. نیوزیلند به عنوان یک نمونه جهانی مطرح شده و نخست‌وزیر آن، جیسیندا آردن، ۱۰۰ روز بدون شیوع ویروس را جشن گرفت. پیشرفت رواندا نیز به دلیل استفاده از برنامه‌های ترکیبی شامل رهبری قوی، پوشش بهداشت جهانی و پشتیبانی کارکنان سلامت و روابط عمومی روشن بهداشتی است. در رواندا آزمایش و درمان کووید ۱۹ رایگان است. بنابراین هیچ مانع مالی برای آزمایش افراد وجود ندارد. وقتی آزمایش افراد مثبت می‌شود، کارکنان نظام سلامت نیز مبتلایان احتمالی را آزمایش می‌کنند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه به دست آوردن اصول اولیه، تصویر واضحی از مکان ویروس و اقدامات هدفمند لازم برای سرکوب انتقال و نجات جان افراد فراهم می‌کند، گفت: این بدان معنی است که در جا‌هایی که موارد کووید ۱۹ شیوع دارد، دولت‌ها باید بلافاصله اقدامات هدفمند را به اجرا درآورند و بر امور کنترلی و پیشگیرانه متمرکز شوند. در سایر کشور‌ها مانند آلمان، فرانسه، کره، اسپانیا و ایتالیا نیز که این ویروس بسیار شیوع یافته بود، توانستند ویروس را کنترل کنند. ‌‌اکنون بسیاری از کشور‌ها از تمام امکاناتشان برای مقابله با هر نوع جدیدی از این بیماری استفاده می‌کنند. نخست‌وزیر انگلیس طی چند روز گذشته وقتی انواع جدیدی از ویروس شناسایی شد، دوباره در مورد در خانه ماندن هشدار دادند.

آدهانوم افزود: در فرانسه نیز رئیس‌جمهور آن ماسک زدن در فضا‌های باز و شلوغ پاریس را اجباری کرد. البته اقدامات دقیق و استفاده از هر ابزاری برای جلوگیری از تجدید حیات ویروس ضروری است. این اقدامات موجب می‌شود که مردم با خیال راحت به زندگی عادی بازگردند. حتی کشور‌هایی را که شیوع ویروس در آن شدید است، می‌توان با اقدامات همه‌جانبه دولت و مسئولیت اجتماعی کنترل کرد.
 
آدهانوم با بیان اینکه زنجیره‌های انتقال با ترکیبی از شناسایی سریع پرونده، ردیابی جامع تماس‌ها، مراقبت بالینی کافی از بیماران، فاصله‌گذاری فیزیک، پوشیدن ماسک، تمیزکردن منظم دست‌ها و سرفه‌های دور از دیگران شکسته می‌شود، گفت: کشور‌ها و مناطق مختلفی ویروس را از بین برده یا با شکستن زنجیره انتقال، ویروس را در پایین‌ترین سطح نگه‌داشته‌‍‌اند البته در برخی از کشور‌ها نیز هنوز در میان شیوع عمده کووید ۱۹ به سر می‌برند.

وی ادامه داد: اکنون زمان آن است که همه این کار‌ها را انجام دهیم، روی اصول بهداشت عمومی سرمایه‌گذاری کنیم و بتوانیم زندگی و معیشت خود را نجات دهیم. در کشور‌هایی که این کار‌ها را با موفقیت انجام داده‌اند، از رویکرد‌های مبتنی بر ریسک برای بازگشایی بخش‌های جوامع از جمله مدارس استفاده می‌کنند. همانطور که این کار را می‌کنند، آن‌ها باید برای خوشه‌های بالقوه بیماری نیز هوشیار باشند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: همه ما می‌خواهیم مدارس را با خیال راحت بازگشایی کنیم، اما باید اطمینان حاصل کنیم که دانش‌آموزان، کارمندان و دانشکده‌ها ایمن هستند. اساس این کار کنترل کافی بر کووید ۱۹ و انتقال آن در جامعه است.

آدهانوم تأکید کرد: پیام من بسیار روشن است، سرکوب، سرکوب و سرکوب ویروس، اگر کووید ۱۹ را به صورت مؤثر کنترل کنیم می‌توانیم با خیال راحت جوامع را بازگشایی کنیم. در حالیکه کشور‌های مختلف کار خود را در این راستا انجام می‌دهند ما باید شتاب کنیم و کار‌های خود را تسریع بخشیم تا سریع‌تر توسعه پیدا کرده و ابزار‌های لازم مورد نیاز برای متوقف کردن این ویروس را توزیع کنیم. سه ماه قبل شتاب دهنده ACT (دسترسی به ابزار‌های مورد نیاز کووید ۱۹) را به عنوان سریع‌ترین و موثرترین راه برای انجام این کار راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: تنها راه‌حل برای مشکل جهانی این است که تخصص‌های موجود تحقیق و توسعه در بخش دولتی و خصوصی برای تولید و تحویل ابزار‌های مورد نیاز برای بررسی علت پاندمی کووید ۱۹ ترکیب کنیم. در حال حاضر اکوسیستم بهداشت عمومی از پتانسیل‌های منحصر به فرد، بی‌نظیر و قابل اثبات شتاب دهنده ACT بهره می‌برد. این شتاب دهنده تست واکسن‌ها را نیز در کارآزمایی بالینی پشتیبانی می‌کند.

آدهانوم بیان کرد: یک تسهیلات جهانی واکسن ۱۵۰ کشور را پوشش می‌دهد. اولین درمان برای کووید ۱۹ شدید در مقیاس بزرگ دگزامتازون است. ده‌ها روش درمانی دیگر نیز در حال تجزیه و تحلیل هستند. بیش از ۵۰ روش تشخیصی از جمله تست‌های سریع آنتی‌ژن در حال ارزیابی است و برای تهیه یک چهارجوب جامع در تخصیص ابزار‌های کمیاب با بیشترین تأثیر جهانی در حال مشورت هستیم.

وی یادآور شد: ۳ ماه آینده پنجره‌ای با فرصت‌های بی‌نظیری برای تأثیرگذاری شتاب‌دهنده ACT در مقیاسی بزرگ فراهم می‎شود. با این حال برای بهره‌برداری از این شتاب‌دهنده باید در روش‌های تهیه بودجه آن تجدید نظر کرده و استفاده ابزار‌های جدید را در اولویت قرار دهیم. شکاف بزرگی بین آرزو‌های ما برای شتاب‌دهنده و بودجه‌ای که در اختیار داریم وجود دارد. با این حال از کسانی در این کار مشارکت کرده‌اند سپاسگزاریم. اما تنها ۱۰ درصد از بودجه میلیاردی مورد نظر برای تحقق وعده این شتاب‌دهنده محقق شده است. این تنها بخشی از سرمایه‌گذاری جهانی مورد نیاز برای اطمینان از دسترسی همه افراد به ابزار‌های لازم برای این بیماری است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی افزود: به تنهایی برای واکسن‌های مورد نیاز کرونا، ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ به نظر می‌رسد مانند پول زیادی است و هست، اما در مقایسه با ۱۰ هزار میلیارد دلار که قبلاً سرمایه‌گذاری شده است اندک است.
انتهای پیام
captcha