روانشناسان در چارچوب فرهنگی و مذهبی مشاوره دهند
کد خبر: 3916092
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴

روانشناسان در چارچوب فرهنگی و مذهبی مشاوره دهند

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: روانشناسان باید در چارچوب فرهنگی و مذهبی ما مشاوره دهند و ما باید آموزش دهیم و توانمندسازی خود را در این امر مهم نشان دهیم. بنابراین باید با حوزویان تعامل داشته باشیم تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

روانشناسان در چارچوب فرهنگی و مذهبی مشاوره دهندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حاتمی، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره امروز 21 مردادماه به مناسبت روز کرامت انسانی و حقوق بشر اسلامی در همایش آنلاین «خدمت کریمانه» اظهار کرد: برای انجام خدمت کریمانه و توجه به ارزش‌ها در کرامت انسانی، باید این اقدامات مهم را به صاحبان متخصص سپرد، افرادی که از جنش مردم هستند و این اقدام می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. ارتقا رشته، حفظ و حمایت از حقوق مراجعان از اهداف سازمان روانشناسان و مشاوران کشور است که برای شناخت کرامت و ارزش انسان‌ها، شناخت روان افراد لازم و لازمه توان انسان‌ها سلامت روان است.

وی ادامه داد: سلامت روان مفهوم بسیار پیچیده‌ای را به همراه دارد که شامل ارزش‌ها و مولفه‌های بسیار زیادی است. موردی که کرامت انسان را ارتقا می‌دهد، آرامش درونی و روانی است که اهمیت مشاوره روانشناسی در این خصوص مشخص می‌شود که چقدر باید برای سلامت روان انسان‌ها ارزش قائل شد. در سال 90 دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم و مطالبی را مطرح کردند که عمدتا برای حفظ کرامت انسانی و جایگاه افراد و مراجعان صحبت کردند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: در ابتدا فرمودند کار روانشناسی و مشاوره بسیار خطیر است. مشاوران و روانشناسان باید از ظرفیت خود آگاه باشند، چراکه در مقایسه با مسئله جسم، حساس‌تر است و روانشناسان باید به این موضوع توجه کنند. همچنین توصیه کردند که روانشناسان به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشند و ما از فعالیت‌های روانشناسان و مشاوران استقبال می‌کنیم.

حاتمی به اهمیت و مراجعه مردم به روانشناسان اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مردم باید به این مقوله توجه داشته باشند و به روانشناس، مشاوره و فردی که در حوزه مشاوره فعالیت می‌کند، مراجعه کنند. مراجعه به روانشناس و مشاور را نباید به مواردی دانست که بیماری به وجود آید، بلکه باید پیشگیری کرد و موضوع مهمی است که متاسفانه در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره عنوان کرد: امیدوارم هستم که مردم به روانشناسان و مشاوران در خصوص مسائل مختلف خود مراجعه کنند. این امر به خصوص برای محیط خانواده مهم است. مقام معظم رهبری در این زمینه توصیه بسیار زیادی کردند که باید به متخصص مراجعه کنیم. این امر مهم وظیفه ما را سنگین می‌کند که دیدگاه مقام معظم رهبری را در جهت اینکه مردم به روانشناس و مشاوره مراجعه کنند و چوب خط‌هایی از جمله توجه به مسائل دینی، کرامت انسانی و ارزش‌های آن‌ها را با کمک حوزه، دانشگاه رضوی و ... بومی‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این راستا می‌فرمایند: «چقدر خوب است که همه خانواده‌ها به مشاوران و روانشناسان مومن اعتماد کنند.» از زمانی که کرونا آغاز شد، در فضای مجازی جولانگاهی برای افرادی سودجو شد که اصلا صلاحیت ندارند، در خارج از کشور خود را تحت عنوان مشاوره و روانشناس معرفی و به مردم مشاوره می‌دهند. به دلیل وسعتی که در فضای مجازی وجود دارد، مستاصل شدیم و مدعیان مختلفی در این فضا هستند و این موضوع ضرورت دارد که باید به مشاوران و روانشناسان با صلاحیت و مومن مراجعه کنیم.

حاتمی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بخش صحبت‌های مقام معظم رهبری مربوط به اخلاق حرفه‌ای و قابل اعتماد بودن روانشناسان و مشاوران برای خانواده‌ها است. در واقع نظام روانشناسی می‌خواهد از این کار حفاظت و اخلاق حرفه‌ای را برای مشاوران و روانشناسان تاکید کند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره اضافه کرد: نظام‌نامه سازمان روانشناسان و مشاوره کشور پنج اصل احترام، آزادی و شان انسانی به تکریم شخصیت مراجعان، اصل وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری، اصل ارائه خدمات موثر و اجتناب از آسیب‌رسانی اجتماعی، اصل عدم تبعیض و در نهایت اصل توجه و رفاه دیگران تدوین کرده تا روانشناسان و مشاوران مطابق این اصول خدماتی را ارائه کنند.

وی افزود: ما برای این امر مهم می‌توانیم با دانشگاه علوم اسلامی رضوی تفاهم‌نامه داشته باشیم و با کمک یکدیگر به دغدغه‌های مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: روانشناسان و مشاوران امانت‌داران اسرار مردم هستید و باید این اعتماد را به همگان از جمله مراجعه‌کنندگان خود به وجود آورند.

حاتمی اظهار کرد: روانشناسی یک علم است و مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره کردند و باید این رشته بومی‌سازی شود. روانشناسان باید در چارچوب فرهنگی و مذهبی ما مشاوره دهند و ما باید آموزش دهیم و توانمندسازی خود را در این امر مهم نشان دهیم. بنابراین باید با حوزویان تعامل داشته باشیم تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha