اشتغال‌زایی ۲۰۰ هزار نفر توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در کشور
کد خبر: 3916093
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱

اشتغال‌زایی ۲۰۰ هزار نفر توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در کشور

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: اشتغالزایی ۲۰۰ هزار نفر در سال جاری توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در کشور اتفاق افتاد که این تعداد ظرفیت خوبی در راستای توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌های زیرپوشش به شمار می‌رود.

اشتغال‌زایی ۲۰۰ هزار نفر توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، امروز 21 مردادماه به مناسبت روز کرامت انسانی و حقوق بشر اسلامی در همایش آنلاین «خدمت کریمانه» اظهار کرد: کمیته امداد یکی از اولین نهادهایی است که بعد از انقلاب اسلامی، امام(ره) تصمیم بر ایجاد کمیته امداد کردند. این مجموعه بیش از ۴۰ سال در راستای محرومیت‌زدایی و کرامت انسانی برای اقشار محروم جامعه گام‌های بلندی برداشته است. هدف از تشکیل کمیته امداد، توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تقویت و رشد ایمانی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات و معیشتی به آن‌ها است و کمیته امداد باید این ماموریت را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه وظایف کمیته امداد بیش از 13 بند است افزود: در ماده 6 وظایف امداد امام بررسی و شناخت انواع محرومیت‌های مادی و معنوی نیازمندان، شناسایی افراد و خانواده‌های لازم الحمایت در شهر، روستا و عشایر که ماموریت بسیار گسترده، سنگین و حساس است. در بندی دیگر وظایف، پیشنهاد خط مشی، سیاست‌های اجرایی و طرح برنامه‌های موثر برای رفع محرومیت‌ها در ابعاد مختلف و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، دینی و قانونی است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در خصوص اقدامات این نهاد خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰۰ هزار خانوار در کشور که با طرح‌‎های اشتغالزایی و توانمندسازی طی دو دهه گذشته خودکفا شده‌اند، از پوشش این نهاد خارج شدند. این تعداد که با طرح‌های اشتغالزایی طی سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۷ توانمند شده‌اند، اگر هنوز زیرپوشش این نهاد بودند باید سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال مستمری به آنها پرداخت می‌شد.

بختیاری بیان کرد: این نهاد رفع مشکل اشتغال خانگی را در برنامه‌های خود قرار داد، به طوری که ۵۵درصد از مددجویان کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و مادران نقش مهمی در اشتغالزایی خانواده‌های خود خواهند داشت. همچنین اشتغالزایی ۲۰۰ هزار نفر در سال جاری توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در کشور اتفاق افتاد که این تعداد ظرفیت خوبی در راستای توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌های زیرپوشش به شمار می‌رود.

وی گفت: ماده ۸۳ برنامه پنج ساله ششم که در آنجا تاکید شده کمیته امداد و سازمان بهزیستی سالانه حدود ۱۰۰ هزار اشتغال باید ایجاد کنند که سهم کمیته امداد از این ۱۰۰ هزار اشتغال حدود ۷۰هزار تولید اشتغال است. کمیته امداد در سال ۹۶ توانست به جای ۷۰ هزار اشتغال حدود ۱۷۰ هزار اشتغال ایجاد کند و در سال ۱۳۹۷ به جای ۷۰ هزار اشتغال توانست ۱۴۸ هزار اشتغال ایجاد کند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: در سال ۹۸ این کمیته توانست حدود ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ اشتغال ایجاد کند و در سال جاری تصمیم داریم با ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای که داریم، حدود ۲۰۰ هزار اشتغال با سرمایه‌ای نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ایجاد کنیم. جهت توانمندسازی افراد سه رکن تعریف کردیم، رکن نخست اینکه چه کسی توانمند است، باید گفت آن فردی که در اشتغال خود به مرحله خودکفایی برسد و درآمد با ثبات برای او ایجاد شده باشد، رکن دوم حل مشکل مسکن این افراد است و رکن آخر بحث مسائل فرهنگی و پیوست فرهنگی آن است.

بختیاری خاطزنشان کرد: وقتی این سه رکن در فردی جمع شود ما آن زمان می‌گوییم این فرد توانمند است، عملکرد کمیته امداد در زمینه خودکفایی افراد به این شرح است که از سال ۷۴ تا پایان سال ۹۷ بیش از ۷۰۰ هزار خانوار از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند تمام این خانوارها جزو محرومان و یتیمانی بودند که خودکفا شده‌ بودند.

وی اظهار کرد: ما باید کاری کنیم تا همان طور که در اهداف این کمیته به آن اشاره شد، افراد یتیم بتوانند از ظرفیت‌ها و استعدادهایی که خداوند به آنها داده است استفاده بهینه کنند و در رابطه با خدمت در جامعه و ایجاد استقلال خود کار کنند که تحقق این مهم مستلزم یک فعالیت گسترده فرهنگی است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: باید به این موضوع اشاره شود که کمیته امداد برای دو قشر سالمندان و افراد دارای بیماری صعب‌العلاج به صورت مستمر و تا آخر عمر خدمات ارائه می‌کند. بنابراین کمیته امداد می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی موجود مشکل اشتغال را حل و اعتقاد راسخ بر ایجاد اشتغال خانگی را افزایش دهد.

انتهای پیام
captcha