علت حذف قرآن از نگاره کتاب فارسی اول دبستان
کد خبر: 3921318
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
حسن ملکی در مراسم رونمایی از برنامه درسی بیان کرد:

علت حذف قرآن از نگاره کتاب فارسی اول دبستان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر برنامه درسی، به ارائه توضیحی درباره علت حذف تصویر قرآن از نگاره کتاب فارسی اول دبستان پرداخت.

حسن ملکی

به گزارش ایکنا، آیین رونمایی از تازه‌های نشر برنامه درسی شامل «معارف انقلاب اسلامی» و «راهنمای درسی در وضعیت زرد و قرمز» امروز یکشنبه ۱۶ شهریورماه با حضور حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
‌ملکی در این مراسم اظهار کرد: دیروز تصویری به من نشان دادند که یک منتقد صفحه‌ای از کتاب فارسی اول دبستان سال ۹۸ را درکنار همان صفحه کتاب امسال قرار داده و نقدی نوشته است. در نگاره‌ این صفحه کتاب در سال ۹۸، قرآن بالای یک کمد‌مانندی قرار گرفته که بعدتر اعتراضی از سوی برخی افراد مشاهده شد که می‌گفتند قرآن باید جای برتری باشد. همکاران ما هم به این نتیجه رسیدند که با توجه به اینکه فارسی اول دبستان مملو از لفظ قرآن است، بهتر است این تصویر را برداریم و به جای آن گلدانی در نگاره قرار دادند. در کتاب فارسی اول دبستان، ۵ تصویر از قرآن، و از هر یک از منابع نهج‌البلاغه، مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه، تفسیر نور و ... ۲ تصویر در این کتاب آمده است. همچنین یک درس کامل درباره پیامبر‌(ص)، حضرت امام‌(ره) و شخصیت‌های بزرگ اسلام و خاطرات آن‌ها در کتاب فارسی اول دبستان وجود دارد. حالا منتقدی این دو تصویر قبل و بعد را کنار هم قرار داده و مقایسه کرده بود. آقای منتقد خوش‌انصاف این‌ها را ندیده و انتقاد کرده که ببینید سند ۲۰۳۰ چه کرده که تصویر قرآن را برداشته‌اند! و این موضوع در رسانه‌‌ها انعکاس داشت.‌

‌تجهیز شبکه ملی رشد به محتواهای الکترونیکی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه یکی از کار‌هایی که در حال انجام آن هستیم و باید به‌طور جدی پیگیری شود، استقرار کامل گروه‌های پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و کارگروه‌های درسی است، اظهار کرد: راهنما‌های برنامه درسی در مواجهه با شرایط پیش رو طی چند ماه اخیر از سوی کارشناسان امر تولید و به چاپ کتابی در این‌باره ختم شد. پس از انتشار آن‌ها باید در پی ارزشیابی این تولیدات باشیم و اینکه چه مقدار از نیاز‌ها را توانسته است پاسخگو باشد، این مسئله نیازمند ارزشیابی میدانی است.

ملکی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش استان‌ها و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه با مسائل آموزش و پرورش، ادامه داد: بخشی از صحبت‌های حکیمانه ایشان در این اجلاس مستقیماً به ما مربوط می‌شود و کار تولیدات آموزشی و کارشناسی آن‌ها بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. پیگیر این موضوع هستیم.
‌وی اضافه کرد: امروز شبکه ملی رشد به یاری خدا آبرومند و راست‌قامت بالا آمده است و این قابلیت را دارد که مقدار زیادی از محتوا‌های الکترونیکی و روش‌های تدریس را در خود تحمل کند و مصرف‌کننده‌های این محتوا‌ها با ورود به شبکه ملی رشد می‌توانند استفاده لازم را از محتوا‌ها ببرند. شبکه ملی رشد باید به گونه‌ای باشد که هر آنچه به والدین گفته‌ایم مبنی اینکه اگر کسی به آن مراجعه کند، دست خالی برنمی‌گردد، صحت داشته باشد. امسال و به‌واسطه تولیداتی که داشته‌ایم، تلاش کرده‌ایم به این وعده جامه عمل بپوشانیم و والدین محترم اگر خواستند توسعه سازمان پژوهش را مشاهده کنند، وارد شبکه ملی رشد شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کتاب‌های درسی عمر چند ساله دارند و طرح این موضوع از این جهت است که مبادا حال و هوا‌های تحول‌گرایانه برنامه‌ریزان درسی ما را از مهمترین سند برنامه‌ریزی درسی غافل کند، گفت: اگر با روالی که آغاز کرده‌ایم، پیش برویم، یعنی راهنما‌های برنامه درسی بهمن‌ماه ۹۹ آماده شود، به‌انضمام راهنما‌های درسی برنامه تحولی و لحاظ ۱۱ برنامه تحولی، همزمان با مهرماه ۱۴۰۰ می‌توانیم ۲۰ درصد بسته‌های تربیت و یادگیری را تولید کرده‌ایم و این یعنی ۸۰ درصد محتوا‌های ما هنوز عمر دارند.

‌کتاب‌های درسی هنوز عمر دارد

‌وی با تأکید بر اینکه کتاب درسی نباید مورد غفلت قرار بگیرد و نیاز به مراقبت و صیانت دارد، اما ممکن است به دلیل یک نکته، مطالب کتاب درسی تغییر کند، افزود: کتاب درسی موجودی قدرتمند است و همین موضوع یک‌زمانی باعث شد ارتش دو کشور در مقابل هم صف‌آرایی کنند. کتاب درسی همان است که بعد از آن جنایت‌های فاجعه‌بار تاریخ از سوی آل‌سعود خبیث، وقتی در کتاب درسی یکی دو جمله اعتراض خود را اعلام کردیم، آن‌ها به جمهوری اسلامی معترض شدند. کتاب درسی و برنامه درسی یک پایش زمین و یک پایش در فضا است. جمهوری اسلامی برای اهداف متعالی خود باید از برنامه درسی و کتاب درسی استفاده کند؛ لذا کتاب‌های درسی ما هنوز عمر دارد.‌

‌برای مهدکودک‌ها تولید محتوا نداشته‌ایم

‌رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه برای دوره پیش از دبستان باید چاره‌اندیشی کنیم، گفت: وضع ما در این بخش اصلاً راضی‌کننده نیست. رهبری هم به این موضوع اشاره کردند که مهدکودک‌ها رهاست. عقیده ما نیز همین است. اگر برای این حوزه تولید محتوا نداشته باشیم، محتواسازان بازار که برای فروش محصول کار می‌کنند، به این قضیه ورود می‌کنند و دلشان هم برای کودکان نمی‌سوزد.

به گفته حسن ملکی؛ هفته پژوهش در پیش است، در سازمان پژوهش نیازمند ایده برای برگزاری هفته پژوهش پربار و اثرگذار هستیم.

در این مراسم، همچنین اسدالله مرتضایی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این برنامه با اشاره به تاریخچه تحول فرایند ارزیابی عملکرد در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: امروز این فرایند بخشی اساسی در سازمان‌هاست. در کشور ما در قرن هفتم برای اولین‌بار این موضوع مطرح شد و نهایتاً در سال ۱۳۴۹، برای نخستین‌بار واحدی به نام ارزیابی عملکرد شکل گرفت و سپس با ایجاد سازمان مدیریت و بودجه و در سال ۵۴ با ایجاد سازمان امور استخدامی این وظیفه پیگیری شد و در سال ۱۳۷۹ با ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و استخدامی و طی سال‌های اخیر با جدا شدن دو سازمان به سازمان برنامه و بودجه تغییر یافت.

مرتضایی با بیان اینکه اگر به ارزیابی عملکرد از جنبه منابع توجه کنیم، کارایی را مشاهده خواهیم کرد، گفت: در حوزه سازمانی نیز اثربخشی مطرح است، یعنی میزان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، وقتی کار خوب انجام دادیم، معلوم است کارایی خواهیم داشت و اگر کار خوب را خوب انجام دادیم، اثربخشی را شاهد هستیم. توجه به این موضوع در کشور ما کمتر مشاهده می‌شود.

به گفته وی، در موقعیت سنتی با تکمیل فرم‌های ارزیابی در پی نشان دادن ضعف‌ها بودند، اما در رویکرد نوین، مسئله این است که چگونه فرایند‌ها را تدبیر کنیم که سازمان بتواند در جایگاه‌های مختلف به توسعه دست پیدا کرده و اهداف مورد نظر آن محقق شود.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۱۴:۴۵
10
9
مردم را احمق فرض کرده اند. اگر انتقاد درباره ی جای قرآن وجود داشته، لطفاً آن را پیدا کنید و بیاورید نشان مردم بدهید. سپس اگر آن انتقاد را قبول داشتید، باید قرآن را جای برتری می گذاشتید نه این که حذفش کنید. اگر هم قبول نداشتید، پس چرا تصویر را دستکاری کردید.
مردم احمق که نیستند. در راستای سند 2030 قرآن را حذف کرده اید حالا دلیل و بهانه ی احمقانه می آورید؟ جا دارد نمایندگان مجلس از این بابت از وزیر سوال بپرسند.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۰۷:۳۶
0
5
اگر جای قرآن نامناسب بود چاره آن حذف این کتاب آسمانی نیست می بایست آن را در جای برتر و بالاتری قرار می دادند. و همانطور که بسادگی آن را حذف کردند . بسادگی هم می توانستند در جایگاه برتری به تصویر بکشند. توجیه ارائه شده بسبار ضعیف و غیر عقلانی است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۱۱:۲۵
0
5
قرآن جاش خیلی هم خوب بود هر مسلمانی هم خونه اش به این شکل باشد حتما قرآن را آنجا می گذارد.
captcha