تودیع رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان/ «بابا رضا» بدرود + عکس
کد خبر: 3943986
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸

تودیع رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان/ «بابا رضا» بدرود + عکس

آیین تودیع رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور پر شور طبقات مختلف اجتماعی این کشور در عشق‌آباد برگزار شد.

به گزارش ایکنا از ترکمنستان؛ دی ماه سال 97 بود که رضا خانیان به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان معارفه شد. «افتتاح اتاق ایران‌شناسی»، «برپایی نمایشگاه قزل امام(ع)» و همچنین «برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران» با حضور کاروان 42 نفره هنرمندان این کشور همسایه از جمله اقداماتی بود که در این مدت اخبارشان از سوی رایزنی بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

برگزاری برنامه‌ای موسوم به «هزاره ابوسعید ابوالخیر» هم از جمله برنامه‌هایی بود که خانیان در این اواخر آن را پیگیری می‌کرد تا در 20 کیلومتری مرز ایران در جوار مزار عارف نامدار ایرانی‌تبار در شهرستانی با نام قهقهه برنامه‌ای فرهنگی را مدیریت کند.

این تعامل حسنه رایزن فرهنگی کشورمان با جوانان، وزارت فرهنگ و طبقات علمی ـ فرهنگی ترکمنستان در آخرین روز حضور در قالب آیین تکریم او نمود بیشتری داشت.

در پایان مأموریت رایزن فرهنگی ایران در عشق‌آباد جمعی از هنرمندان، فارسی‌آموزان و مقامات فرهنگی ترکمن با حضور در محل رایزنی فرهنگی ضمن ابراز احساسات فراوان، به نمایش فیلمی با محوریت اقدمات ماندگار رضا خانیان در روزهای حضورش در ترکمنستان پرداختند.

در این مراسم که با قرائت شعر و بیان خاطره همراه بود رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تقدیر از عواطف حاضران، جوانان ترکمن را گنج‌هایی از ادب و متانت توصیف کرد و گفت: در طول حضور خود در ترکمنستان و در ایفای تعهدات کاری که همواره با هدف ارتقای سطح روابط فرهنگی و تعمیق تعاملات دو ملت انجام شد، مقامات دولت ترکمنستان و مردم نجیب ترکمن بویژه جوانان این کشور بزرگترین حامی و همراه من بودند.

وی با اشاره به این که در سال‌های حضورم در عشق‌آباد به راستی جز عشق مردمان این دیار چیزی ندیدم، افزود: به رئیس‌جمهور آقای بردی محمد اف به دلیل اتخاذ برنامه‌هایی در راستای توسعه اجتماعی و رشد سطح آموزشی این کشور که حاصل آن برخورداری ترکمنستان از چنین نیروهای انسانی دانش‌دوست شده است، تبریک و خداقوت می‌گویم.

وی با بیان این که بهترین خاطره‌اش از ترکمنستان، به لبخند مهربان مردمانی مربوط می‌شود که سلام گرم یک ایرانی را با مهر و مسرت پاسخ می‌دادند، گفت: ایران و ترکمنستان با مشترکات فرهنگی، زبانی و تاریخ هر دو میراث‌دار یک فرهنگ و یک تمدن هستند که بر حسب همین سابقه برنامه‌های متعددی چون «بزرگداشت مختومقلی فراغی» در گرگان، برپایی «نمایشگاه اسناد و نسخ خطی دوره سلجوقیان» در کتابخانه ملی ایران و «میزگرد جاده ابریشم» در خانه هنرمندان برگزار شد.

خانیان اظهار کرد: یکی دیگر از پرشورترین برنامه‌های فرهنگی به برپایی آیین‌هایی در تکریم مقام امام رضا (ع) در مشهد و به دنبال آن ادای احترام ترکمن‌ها به بقایای خانه امام هشتم در مرو باز می‌گردد که این عرض ارادت و وجه مشترک عاطفی سوای احترام و اعتقادی است که مردم ترکنمستان به بارگاه منسوب به دو تن از برادران حضرت رضا (ع) در خاک این کشور دارند.

رایزن فرهنگی ایران افزود: درک متقابل مردم کشورهای ایران و ترکمنستان از یکدیگر و احساس دوستی و نزدیکی به خاطر میراث مشترک فرهنگی دیرینه شان را باید بزرگترین سرمایه برای همزیستی برادرانه دانست و این مهم را زیرساختی برای ساخت آینده آباد دو کشور برشمرد.

نوید رسولی سرپرست جدید رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان نیز در آیین معارفه خود طی سخنانی با تقدیر از خدمات ماندگار رضا خانیان در طول مدت تصدی این نمایندگی گفت: اتمسفری که در این مراسم حاکم است، از موفقیت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تحقق برنامه‌های فرهنگی حکایت دارد، اظهار کلماتی لبریز از علاقه آن هم از جانب جوانان ترکمن بیانگر روابط دوستانه و خارج از تکلف دو کشور است. ابراز علاقه به فعالان فرهنگی ایران نشان می‌دهد مودت مردم ایران و ترکمنستان تا چه حدّ ریشه در تاریخ دوانده است.

وی ابراز امیدواری کرد با اتکا به عملکرد رایزنی فرهنگی در طی این مدت بتواند ادامه دهنده این راه بوده و در مسیر توسعه روابط فرهنگی دو کشور همسایه از هیچ تلاشی دریغ نداشته باشد.

در پایان مراسم معارفه رایزن جدید، به پاس فعالیت‌های رضا خانیان در خاک ترکمنستان، هدایایی به رسم یادبود به وی اهدا و از دغدغه‌های قلبی این رایزن فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

در ترکمنستان نام هر پیر و صاحبدلی از باب احترام و علاقه با پسوند «بابا» یاد می‌شود. از دیرباز تا به امروز ترکمن‌ها به سبب تجرب و تعهد، هرگاه بخواهند کسی را مخاطب خود قرار دهند کلمه «بابا» را به نام او الصاق می‌کنند؛ آخوند بابا، بابا سودائي و مهنه‌بابا که در قبال شاعر و عارف قرن چهارم و پنجم استفاده شده از جمله این عناوین است. جالب است ترکمن‌‌ها در مراسم تودیع رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از  او با عنوان «بابا رضا» یاد کردند.

انتهای پیام
captcha