توصیه‌هایی برای نزدیک شدن رأی‌های تلاوت‌های مجلسی به معیار شایستگی
کد خبر: 3944434
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
یادداشت /

توصیه‌هایی برای نزدیک شدن رأی‌های تلاوت‌های مجلسی به معیار شایستگی

طه کبیری، قاری ممتاز کشورمان، برای نزدیک شدن رأی‌ها به شاخص ارزشمندی و شایستگی تلاوت برتر در جشنواره تلاوت‌های مجلسی، پیشنهادهایی را ارائه کرد.

به گزارش ایکنا، طه کبیری، قاری ممتاز کشورمان، طی یادداشتی که آن را در اختیار ایکنا قرار داده است، برای نزدیک شدن رأی‌ها به شاخص ارزشمندی و شایستگی تلاوت برتر در جشنواره تلاوت‌های مجلسی، پیشنهادهایی را ارائه کرد که در ذیل می‌خوانید.

«در حال حاضر، شاهد اتفاقاتی در فضای قرآنی کشور هستیم که شور و حال جدیدی را در عاشقان ساحت مقدس قرآن کریم ایجاد کرده است، خصوصاً در ایام محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی حضوری اکثریت قاطبه جلسات قرآن کریم و بحمدالله این چالش و تهدید به فرصتی برای بهره‌گیری و ورود و استفاده جامعه قرآنی به عرصه‌های جدید و مجازی شده است که می‌توان به محافل آنلاین، لایو‌های تلاوت، کرسی‌های مجازی قرائت و تفسیر قرآن کریم و گفت‌وگو‌های تخصصی در مفاهیم قرآن کریم اشاره کرد. جشنواره فجر تلاوت از اتفاقات خوبی است که بازتاب بین‌المللی داشته و مرتلان و قاریان بسیاری از سراسر دنیا و کشور عزیزمان از آن استقبال کرده‌اند و چندین سال است که عزیزان دلسوز در این حوزه آن را پیگیری می‌‌کنند.
 
این جشنواره تحرکات مؤثری را در خیل عظیم قاریان بازمانده از مسابقات رسمی کشور ایجاد کرده و آنان را به سمت یکی از مهمترین اهداف تلاوت قرآن کریم، دعوت عموم به استماع کلام وحی و تلاوت مردمی، هدایت کرده و بدین ترتیب تقدیر و تشکر از مسئولان و اجراکنندگان ضروری است. البته با مسیر جدیدی مواجه هستیم که به دلیل نوظهور بودن آن، به خصوص در فضای مجازی، نیاز به نقد و تذکر جدی دارد تا با انحراف از معیار اصلی مواجه نشویم. راهیابی عزیزانمان به مرحله نهایی این مسابقات، پدیدآورنده اقداماتی برای دعوت مخاطبان به رأی دادن بوده است که از جمله آنها می‌توان به تشکیل ائتلاف، تبلیغات در سطوح مختلف در فضای حقیقی و مجازی و طرح موضوعات بی‌ربط مانند موقعیت جغرافیایی قاری و مناطق و محله‌ها (برای ترغیب احساسات مخاطبان به منظور اخذ رأی مطلوب) اشاره کرد. بنابر این، تنزل سطح این جشنواره به برخی برنامه‌های نازل، که در آنها عاجزانه از مخاطبان طلب رأی می‌شود، هیچ‌گاه باعث تحقق اهداف این اقدام مبارک نخواهد شد. بدین منظور در ذیل آسیب‌های این اقدام ذکر شده است.

۱- رأی‌گیری فاقد فرمت خاص و چارچوب واحدی از حیث شاخص‌های شایستگی است.
۲- شأن و قداست قرآن کریم از سوی مجاوران و مجالسین و قاریان کلام وحی تبیین می‌‌شود. تنزل دادن سطح جشنواره منتسب به قرآن کریم به برخی نمایش‌های تلویزیونی و التماس متسابقان برای اخذ رأی از مخاطب، درخور شأن و تقدس کلام وحی نیست و  تدوین مقررات جامع و کامل ضروری است.
۳- با سازوکار فعلی انتخاب، مخاطبان و رأی‌دهندگان بیشتر به دنبال تحقق اهداف ناسیونالیستی خود هستند تا انتخاب قاری شایسته؛ کمااینکه بسیاری از رأی‌دهندگان حتی به تلاوت قاری دوست، همشهری و همکلاسی‌شان گوش نمی‌دهند، چه رسد به استماع تلاوت تمامی افراد حاضر در برنامه.
۴- ایجاد سرخوردگی در قاریان شایسته‌ای که به سبب پروپاگاندا و فضای تبلیغاتی رقیبان از رأی واقعی بی‌نصیب خواهند شد.

پیشنهادها:

۱- برای رأی‌گیری باید شاخص را به مخاطب معرفی کرد. به طور مثال رأی مخاطبی که به مؤلفه‌های فنی تلاوت بیگانه است و از استماع قرآن کریم صرفاً لذت می‌برد با رأی مخاطب متخصص این حوزه نباید فاصله فاحشی داشته باشد. این امر با استفاده از  روشهای روانشناختی و طرح سؤالاتی که مخاطب را به استماع تلاوت متسابق تشویق می‌کند، امکان‌پذیر است.

۲- یکی دیگر از روش‌های نزدیک شدن رأی‌ها به شاخص ارزشمندی و شایستگی تلاوت برتر، تعریف کلی و ایجاد چارچوب برای مخاطب است. بدین منظور باید قبل از آغاز رأی‌گیری، ویژگی‌های تلاوت برتر و شایسته در قالب بند‌های توضیحی به مخاطب معرفی شود و طرح گزینه‌هایی کمک می‌کند، مانند تلاوت قاری مورد نظر شما چقدر به تلاوت اسطوره‌های این هنر نزدیک بود و تلاوت آن اساتید را برای شما تداعی کرد؟ (بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم) البته هر گزینه نمره خاصی خواهد داشت و نهایتاً قاری برتر با تجمیع نمره همه رأی‌دهندگان انتخاب می‌‌شود نه صرفاً رأی یک فرد خاص.
 
بدین ترتیب اولاً همه مخاطبان و رأی‌دهندگان الزاماً باید تمام تلاوت‌های موجود را استماع کنند. ثانیاً به فهرست سؤالات برگه رأی در قالب شاخص‌های طرح‌شده پاسخ دهند و نهایتاً تجمیع نمرات همه شاخص‌ها، مشخص‌کننده قاری برتر خواهد بود.
 
با امید به اینکه همه توفیق تلمذ در محضر قرآن کریم را آن‌طور که شایسته است داشته باشیم و خداوند متعال آن را از همگی ما به بهترین وجه بپذیرد. ان‌شاالله.»
 
برای آشنایی بیشتر با این قاری قرآن به صفحه طه کبیری در اینستاگرام tahakabiri65 مراجعه کنید.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha