مادری که به فرزندش غبطه می‌خورد / آرزوهای «مهلا کتبی» حافظ قرآن 11ساله
کد خبر: 3947038
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

مادری که به فرزندش غبطه می‌خورد / آرزوهای «مهلا کتبی» حافظ قرآن 11ساله

مهلا کتبی، نوجوان ۱۱ ساله حافظ کل قرآن کریم، خداوند را بهترین دوست انسان می‌داند که با داشتن او جایی برای اندوه و ترس نمی‌ماند. مادر او درباره‌اش می‌گوید که به مهلا غبطه می‌خورم.

مهلا کتبی

به گزارش ایکنا، مهلا را روزی دیدم که حافظان قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تجلیل می‌شدند. بیشتر از خودش، خواهر کوچک چهارساله‌اش به چشم می‌آمد که سعی  می‌کرد در همه عکس‌ها همراه مهلا باشد. پدر و مادر جوان او نیز در این مراسم حضور داشتند. حال با هم داستان مهلا را بخوانیم.

مادر مهلا، پیش از ازدواج، پنج جزء قرآن را حفظ کرد، اما پس از پذیرفتن مسئولیت مادری نتوانست حفظ قرآن را ادامه دهد. البته همیشه پیگیر حفظ قرآن دخترش بوده و از خدا می‌خواسته که مهلا، نه تنها حافظ قرآن، بلکه به خدا نزدیک و عاشق او شود.

مهلا از چهارسالگی به مهد کودک رفته اما مادر همیشه به‌دنبال جایی بوده که حفظ قرآن را به دخترش آموزش دهد. هرچه می‌گردد کمتر پیدا می‌کند و اصلاً در محل زندگی آن‌ها (منطقه 15 تهران) جایی برنامه حفظ قرآن مداوم نداشته و فقط چند سوره از جزء 30 را آموزش می‌دادند. تا اینکه وقتی به کلاس اول می‌رود، اتفاقی با استاد حفظ قرآن به نام فرهادی آشنا می‌شود که قبول می‌کند به او به صورت خصوصی آموزش دهد، اما هرگز نمی‌پذیرد که هزینه‌ای بابت زحماتش دریافت کند. یک سال را فقط به این نیت با مهلا کار می‌کند که تعداد فرزندان قرآنی کشورمان بیشتر شوند. مهلا حفظ را به‌ صورت رسمی از هفت‌سالگی آغاز می‌کند تا اینکه استادش بعد از مدتی او را به اساتید مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) معرفی می‌کند.

بهترین دوست انسان، خداوند است / نبود کلاس‌های ‌حفظ قرآن قوی در محلات تهران

در کلاس‌های قرآن آستان با توجه به سن کودکان برای هر ترم از 6 تا 13 صفحه تعیین شده است، اما مهلا در همان ترم اول 25 صفحه حفظ می‌کند و به دلیل حفظ اضافه‌اش نمره بیشتری را کسب می‌کند و همین باعث افزایش علاقه‌اش می‌شود و حتی سریع‌تر از کلاس‌های آستان پیش می‌رود. وقتی امتحان 10 جزء را می‌دهد به کربلا مشرف می‌شود، جایی که با خودش قرار می‌گذارد تا اربعین سال بعد حفظ قرآن را به اتمام برساند. با شیوع کرونا و غیر حضوری شدن مدارس، فرصتی فراهم می‌شود تا بیشتر بتواند به حفظ قرآن بپردازد و 18 جزء را در شش ماه حفظ می‌کند.

روند حفظ مهلا این‌گونه بود که هر روز بعد از نماز صبح دو صفحه از قرآن را حفظ می‌کرد. از ساعت 9 تا ظهر، یک صفحه را می‌خواند و دو جزء را تثبیت می‌کرد و بعدازظهر نیز یک صفحه را حفظ می‌کرد تا اینکه 15 مرداد 99 حافظ کل قرآن شد و در نهایت در امتحان پایانی مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بالاترین نمره حفظ را به دست آورد.

بهترین دوست انسان، خداوند است / نبود کلاس‌های ‌حفظ قرآن قوی در محلات تهران

قرآن‌آموز کوچک قصه ما، تاکنون رتبه‌های مختلفی را در سطح منطقه کسب کرده است، رتبه اول مسابقات حفظ قرآن آموزش و پرورش منطقه 15، رتبه برتر مسابقه مشکاة و رتبه اول مسابقات سپاه پاسداران بخشی از افتخارات او هستند.

وقتی از مریم عادلی، مادر مهلا، درباره کودکی‌‌های مهلا می‌پرسم و اینکه آیا حفظ قرآن مانع شیطنت‌هایش نبوده است؟ می‌گوید: خیر، مهلا از کودکی آرام بود. در نوزادی هر شب روز «بالشتک قرآنی» به خواب می‌رفت. به کلاس‌های مختلف می‌رفت، اما خودش می‌خواست که حفظ قرآن را ادامه دهد.

زارع، الوان‌کاریان و صریحی‌نژاد نیز اساتید دیگری هستند که در کلاس‌های قرآن آستان به او آموزش داده‌اند. از جزء 12 تا حفظ کل زیر نظر استاد الوان‌کاریان بود. مادر نیز پابه‌پایش با او تمرین می‌کرد.

مادر می‌گوید: مهلا در مهمانی‌ها همبازی کودکان نمی‌شد و تا برنامه‌اش را به پایان نمی‌رساند، خیالش راحت نمی‌شد. گوشه‌ دنجی را می‌یافت و به هر نحوی برنامه حفظش را ادامه می‌داد. تمرین حفظ با مهلا به خودم نیز بسیار کمک کرده است. زهرا، فرزند دیگرم، چهارسال دارد و امیدوارم بتوانم همراه با او حافظ شوم. هنوز به خوبی نمی‌تواند صحبت کند، اما به صوت قرآن علاقه بسیاری دارد و سوره حمد، اخلاص و کوثر را حفظ کرده است.

نبود کلاس حفظ قرآن در بسیاری از محلات تهران

به گزارش ایکنا، مادر مهلا، گِله‌‌مند است و اظهار می‌کند: در محله‌ ما مادران بسیاری دوست دارند که فرزندانشان حافظ جزء‌های بیشتری از قرآن باشند و فقط به جزء 30 اکتفا نکنند. آستان حضرت عبدالعظیم(ع) کلاس‌های مختلفی دارد، اما خوب است که در محلات نیز کلاس‌هایی با اساتید شاخص برگزار شوند. با سختی بسیار مهلا را به حرم می‌رساندم، چون فرزند کوچک دیگری دارم. در محله‌مان کلاس‌ موسیقی و خوشنویسی در کوچه‌های فرعی برگزار می‌شود، ولی کلاس قرآن وجود ندارد. شاید خانواده‌ای به حافظ شدن فرزندشان علاقه داشته باشد اما پرداخت هزینه رفت و آمد در توانش نباشد.

عادلی ادامه می‌دهد: هر ترم آموزشی، حدود 70 هزار تومان برای کلاس‌ حفظ قرآن آستان پرداخت می‌کردیم، اما با کارت هدیه‌ای که در پایان ترم به قرآن‌آموزان داده می‌شد، گویی هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌ایم. اساتید حرم نیز بسیار دلسوزانه برای مهلا زحمت کشیدند.

مهلا کتبی

می‌خواهم استاد قرآن شوم

مهلا کتبی نیز درباره روند حفظ قرآنش بیان می‌کند: از ابتدا با صوت استاد منشاوی قرآن را حفظ می‌کردم و بعد با صوت استاد پرهیزکار ادامه دادم و برای تثبیت دوباره با صوت استاد منشاوی کار می‌کنم.

این قرآن‌آموز نوجوان درباره آیه‌ای که بیشتر از همه دوست دارد، می‌گوید: آیه 9 سوره اسراء «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ؛ قطعا اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى‌نمايد» را از ابتدا بسیار دوست داشتم، زیرا بشارت می‌دهد که راه راستی برای همه قرآن است.

مهلا قصد دارد که در آینده قرائت‌ را ادامه دهد و هم‌اکنون قرآن‌آموز کلاس قرائت ترتیل حرم است.

این حافظ قرآن در توصیه‌ای به افرادی که می‌خواهند حافظ قرآن شوند، می‌گوید: حفظ قرآن نه تنها سخت نیست، بلکه شیرینی‌‌های بسیاری دارد و با تلاش و برنامه‌ریزی این مسیر آسان می‌شود. طبق آیه پنج سوره انشراح که خداوند می‌فرماید: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا؛ پس [بدان كه] با دشوارى آسانى است»، خواستن توانستن است و اگر انسان هدفی را انتخاب کند و برای آن هدف، تلاش و پشتکار داشته باشد و از خداوند کمک بخواهد، موفق خواهد شد.

بهترین دوست انسان، خداوند است / نبود کلاس‌های ‌حفظ قرآن قوی در محلات تهران

خداوند بهترین دوست انسان است

وی ادامه می‌دهد: در مدت دوسالی که مشغول حفظ قرآن بودم، قرآن به من کمک کرد که به خداوند نزدیک‌تر شوم و او را بهتر بشناسم. همچنین در درس‌ها و فعالیت‌های دیگرم خیلی به من کمک کرده است و توانسته‌ام حافظه بهتری داشته باشم. هدفم از حفظ قرآن این بود که به خداوند نزدیک‌تر شوم و انسان مفیدی برای جامعه باشم. بهترین دوست انسان‌ها خداوند است و هرکس که خداوند را دوست خود قرار می‌دهد، هیچ غم و اندوه و ترسی ندارد. خداوند در آیه 62 سوره یونس می‌فرماید: «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مى‌شوند.»

مهلا می‌گوید که می‌خواهد استاد قرآن شود و ادامه می‌دهد: قرآن سربلندمان کرده و از وقتی قرآن را حفظ کرده‌ام، به خدا نزدیک‌تر شده‌ام.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ - ۲۲:۵۹
0
0
عالی
captcha