توافق ننگ و تداوم تراژدی جنایت، تخریب و گرسنگی در غزه
کد خبر: 3948411
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

توافق ننگ و تداوم تراژدی جنایت، تخریب و گرسنگی در غزه

وضیعت ناگوار و تداوم تراژدی جنایت، تخریب و گرسنگی در غزه، به نوعی نشان از عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات بین‌المللی خود حتی با وجود توافق ننگین و سازش برخی کشورهای عربی با اسرائیل است.

به گزارش ایکنا، امروز 29 دی‌ ماه، در ایران روز غزه نام گرفته است. علت نامگذاری این روز ابراز همدردی با مردم غزه است که زیر فشارهای ناجوانمردانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی قرار دارند.

رژیم صهیونیستی در هفتم دی‌ 1387 هجری شمسی، در حمله‌ای گسترده، منطقه نوار غزه را هدف حملات جنگنده‌های خود قرار دارد كه این حمله 22 روز به طول انجامید و در نتیجه آن بسیاری از منازل مسكونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و درمانگاه‌ها، زیرساخت‌ها و تأسیسات نوار غزه تخریب شدند. علاوه بر خسارت‌های مادی گسترده تعداد زیادی از غیرنظامیان که کودکان هم در بین آنها بودند، کشته و زخمی شدند. جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت از مردم این منطقه، در نخستین سالروز جنگ 22 روزه، روز 29 دی‌ماه را روز ملی غزه نام‌گذاری كرد.

اما موضوعی که باعث شده روز غزه امسال متفاوت از سال‌های گذشته شود، اقدام چند کشور عربی و اسلامی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. این اقدامات که مورد انتقاد گسترده کشورهای اسلامی قرار گرفت با بهانه احقاق حقوق فلسطینیان، روابط کامل سیاسی با رژیم صهیونیستی را در پی گرفت که نتیجه آن تأثیری در وضعیت فلسطینیان و ساکنان نوار غزه نگذاشت. به عبارت ساده‌تر وضیعت ناگوار غزه، به نوعی نشان از عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات بین‌المللی خود حتی با وجود عادی‌شدن روابط با کشورهای عربی است.

وضعیت ناگوار غزه، نماد بی‌تاثیر بودن عادی‌سازی بر مردم فلسطین

علاوه بر حملات کوچک و بزرگ رژیم صهیونیستی به غزه، این منطقه همچنان از تبعات محاصره این منطقه که از ۵ نوامبر ۲۰۰۸ و با بستن گذرگاه‌های باریکه غزه باعث قطع ارتباط 1.5 میلیون فلسطینی با جهان خارج شد، رنج می‌برد. این محاصره در پی پیروزی حماس در انتخابات سراسری سال 2007، شکست جنبش فتح در این انتخابات و توافق امنیتی مصر و رژیم صهیونیستی اعمال شد که تا امروز نیز ادامه داشته است.

وضعیت غزه پیش از این هم چندان خوب نبوده و به مانند بخش باختری سرزمین‌های اشغالی این منطقه با مشکلاتی مانند نبود زیرساخت‌های لازم برای تأمین نیازهای اولیه ساکنان خود رنج می‌برد. علاوه بر محاصره تقریباً کامل از سوی مصر و رژیم صهیونیستی، تراکم بالای جمعیت، دسترسی محدود به مناطق به دلیل نبود زیرساخت‌های حمل و نقلی، کنترل‌های امنیتی شدید داخلی و خارجی، اثرات عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی و محدودیت‌های کار و تجارت از طریق مرز دیگر مسائلی هستند که باعث شده نوار غزه و ساکنان آن در وضعیت دشواری به سر ببرند. مردم غزه تقریباً آب آشامیدنی سالم ندارند، از قطع مداوم برق رنج می‌برند و امکان مسافرت به خارج از غزه، برای ساکنان آن وجود ندارد.

ارقام منتشر شده از سوی اداره مرکزی آمار فلسطین(PCBS)  نشان داده که در سال 2019، نرخ بیکاری در نوار غزه به طور متوسط ​​45.1 درصد در مقایسه با 43.1 درصد در 2018 بود. آماری که با شیوع کرونا بیشتر شده و نشان‌دهنده جمعیت بالایی است که زیر خط فقر زندگی می‌کنند.  در نوامبر 2020، سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی باعث زیان ۱۶.۷ میلیارد دلاری به اقتصاد این منطقه و افزایش سرسام‌آور فقر و بیکاری شده است.

وضعیت ناگوار غزه، نماد بی‌تاثیر بودن عادی‌سازی بر مردم فلسطین

اما این وضعیت با وجود شیوع کرونا برای ساکنان غزه وخیم‌تر شده است. علاوه بر رشد بیکاری به دلیل مسائل اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، دسترسی ساکنان این منطقه به لوازم بهداشتی و امکانات پزشکی که پیش‌تر هم با مشکل رو‌به‌رو بود، کاهش پیدا کرد. عدم وجود امکانات کافی پزشکی در کنار تراکم بالای جمعیت در غزه باعث شد که آمار مبتلایان در این منطقه تاکنون به 152 هزار نفر و آمار فوت‌شدگان به رقم 1718 نفر برسد. اما رژیم صهیونیستی که از طریق آلمان به واکسن کرونا دست پیدا کرده و کار واکسیناسیون شهروندان خود را شروع کرده است، از انجام واکسیناسیون برای فلسطینیان خودداری می‌کند. این در حالی است که بر اساس کنوانسیون ژنو، این رژیم  ملزم است که برای بیش از 4.5 میلیون فلسطینی در کرانه باختری و غزه که تحت اشغال قرار گرفته‌اند، نیز واکسن تأمین کند.

این شرایط نشان می‌دهد که برخلاف گمانه‌زنی‌هایی که در مورد عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی و تغییر در وضعیت فلسطینیان شده بود، در عمل چیزی که شاهد هستیم نابودی تدریجی بخش بزرگی از جمعیت فلسطین از طریق محاصره اقتصادی و سیاسی است.

وضعیت کنونی غزه را می‌توان به نوعی نتیجه سیاسی عادی‌سازی روابط چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی دانست. همراهی مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی شمال آفریقا با رژیم صهیونیستی در محاصره نوار غزه باعث شده که فلسطینیان به این نتیجه برسند که عادی‌سازی روابط سایر کشورها با این رژیم تنها به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی این کشورها است. هرچند برخی از دولت‌های عربی و اسلامی برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را منوط به احقاق حقوق فلسطینیان کرده‌اند اما اقدامات این رژیم بعد از عادی‌سازی روابط، در عمل نشان داده که حقوق فلسطینیان آخرین چیزی بوده که برای طرفین عادی‌سازی مهم است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha