کتاب 250 درصد گران شده اما میزان بن ثابت مانده است
کد خبر: 3949041
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
ناشر کتابستان در گفت‌وگو با ایکنا:

کتاب 250 درصد گران شده اما میزان بن ثابت مانده است

مدیر انتشارات کتابستان گفت: پس از برگزاری آخرین نمایشگاه کتاب تهران، قیمت کتاب دو و نیم برابر شده است، از این رو میزان بن کتاب و یارانه نیز متناسب با آن افزایش می‌یافت؛ که متأسفانه توجهی به آن نشده است.

برگزاری نمایشگاه مجازی رفع تکلیف نباشد/ بن کتاب با گرانی متناسب نیستمحمد حقی مدیر انتشارات کتابستان در گفت‌وگو با ایکنا درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: روابط انسانی در نمایشگاه کتاب تهران جزء بخش‌های مهم آن بود که نمی‌دانم در فضای فعلی نمایشگاه مجازی برای آن ساز و کاری وجود ندارد مثل توافق نویسنده‌ها با ناشران، ارتباط پدیدآورندگان با مخاطبان، ناشران و نظایر آن.

وی با بیان اینکه ناشران امیدوارند که اتفاقات خوبی در این نمایشگاه بیفتد، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد از اعتبار بودجه‌ای که در اختیار دارد، با اهداف مشخصی در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هزینه کند. این طور نباشد که این اعتبار به عنوان جایگزین نمایشگاه کتاب هزینه شود، در پایان هم وزارت ارشاد بگوید من وظیفه‌ام را انجام دادم، ناشر هم از نتیجه کار راضی نشده و کامش شیرین نشود. در واقع این نمایشگاه باید به عنوان یک فعالیت جانبی در دوران کرونا تلقی شود.

یارانه کتاب انگیزه‌بخش نیست

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تخفیف ۲۰ درصد با وجود گرانی فزاینده کتاب برای مخاطب انگیزه‌بخش است و از طرفی هم این میزان تخفیف و بیشتر هم در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد، گفت: درست است که چنین تخفیفی در فروشگاه‌های کتاب وجود دارد و گاهی تا ۳۰ درصد هم دیده می‌شود، اما هر فروشگاه کتابی، امکان این میزان عرضه کتاب را ندارد. یعنی سایت‌های بسیار فعال فروش کتاب، دارای حدود ۲۰ هزار عنوان کتاب هستند که با چند صد هزار عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بسیار متفاوت است.

این ناشر ادامه داد: مسئله مهم در رابطه با یارانه‌ای که به دانشجویان و طلاب و ... اختصاص یافته، این است که حدود یک سال و نیم گذشته پس از برگزاری آخرین نمایشگاه کتاب تهران، قیمت کتاب دو و نیم برابر شده است، از این رو میزان بن کتاب و یارانه نیز متناسب با آن افزایش می‌یافت؛ که متأسفانه توجهی به آن نشده است.

عادت کتابخوانی تغییر می‌کند؟

وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل جدی این است که جامعه کتابخوان که عمده گردش مالی نمایشگاه را تأمین می‌کرد، در گذشته می‌توانست با همان یارانه حدود ۱۵ – ۲۰ عنوان کتاب خریداری کند، اما اکنون قدرت خرید با این میزان یارانه بسیار کاهش یافته است. در واقع بن کتاب به معنای افزایش قدرت خرید است، در حالی که این بن‌ها در نمایشگاه چنین نقشی را ایفا نمی‌کنند.

حقی در پاسخ به اینکه آیا این نمایشگاه می‌تواند عادت کتابخوانی جامعه را تغییر دهد، گفت: اگر قرار بود این اتفاق بیفتد در دوران کرونا فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین که افزایش یافتند، می‌افتاد. در حالی که این میزان فروش قابل مقایسه با فروش حضوری کتاب نیست. درست است که برخی عنوان می‌کنند فروش آنلاینشان ۵ برابر شده است، اما این ۵ برابری در مقایسه با سال‌های قبل بوده، نه در مقایسه با فروش حضوری.

وی در پایان گفت: در مورد جامعه ایرانی معتقدم، اعتماد به خرید حضوری محصول بیشتر از فضای آنلاین است. با وجود اینکه در فضای حضوری هم ریسک خرید وجود دارد و ممکن است مخاطب با وجود تورق کتاب، کسب اطلاعاتی از کتابفروش و ... در خرید خود اشتباه کند، اما ریسک خرید در فضای آنلاین بیش از این است.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha