نبود سرانه آموزشی؛ مهمترین مشکل دارالقرآن‌ یاسین چگنی
کد خبر: 3949394
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

نبود سرانه آموزشی؛ مهمترین مشکل دارالقرآن‌ یاسین چگنی

مدیر دارالقرآن یاسین شهرستان چگنی با بیان اینکه سرانه آموزشی دارالقرآن یاسین چگنی صفر است، بر لزوم اختصاص بودجه برای دارالقرآن‌های آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: فضای اکثر دارالقرآن‌های آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌ها نامناسب است.

نبود سرانه آموزشی؛ مهمترین مشکل دارالقرآن‌ یاسین چگنیمنوچهر قاسمی، مدیر دارالقرآن یاسین شهرستان چگنی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در تشریح فعالیت‌های این دارالقرآن، گفت: دارالقرآن یاسین در سال ۹۴ زیر نظر اداره‌کل آموزش و پرورش لرستان فعالیت خود در شهرستان چگنی را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این دارالقرآن در طول سال در قالب سه ‌ترم فعالیت دارد، افزود: ترم پاییز از اول مهر آغاز و تا آخر دی‌ماه ادامه دارد و ترم بهاره نیز از بهمن‌ آغاز و تا آخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و ترم سوم نیز ترم تابستانه است که از اول تیر آغاز و تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

چگنی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی این دارالقرآن در زمینه‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و مفاهیم و در سطوح مختلف است، اضافه کرد: کلاس‌های فوق‌برنامه این دارالقرآن نیز شامل احکام، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه است و مربیان و اساتید کلاس‌های آموزشی نیز از طرف آموزش و پرورش و متناسب با ظرفیت‌های دارالقرآن تأمین می‌شود.

مدیر دارالقرآن یاسین شهرستان چگنی به همکاری سه مربی قرآن با این مرکز اشاره کرد و ادامه داد: مخاطبان و قرآن‌آموزان ما نیز بیشتر دانش‌آموز و در مقاطع تحصیلی ابتدایی تا متوسطه هستند و سالانه ۵۰۰ قرآن‌آموز در کلاس‌های آموزشی دارالقرآن یاسین شرکت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: 


قاسمی با اشاره به مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اکثر دارالقرآن‌های آموزش و پرورش، گفت: فضای آموزشی دارالقرآن‌ها چندان مناسب نیست و دارالقرآن‌ها مجبور هستند برای تشکیل کلاس‌های آموزشی از فضای آموزشی مدارس استفاده کنند. در زمینه برنامه‌های آموزشی نیز ضعف‌هایی داریم که می‌طلبد آموزش و پرورش دارالقرآن‌ها را از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقویت کند.

وی موازی‌کاری را یک مشکل مهم در فعالیت‌های دارالقرآن‌ها دانست و اظهار کرد: دارالقرآن‌های وابسته به آموزش و پرورش در اجرای برخی فعالیت‌های آموزشی با موازی‌کاری نهادهایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی و بسیج مواجه هستند و همین موازی‌کاری‌ها باعث می‌شود فعالیت‌های قرآنی چندان اثربخش نباشد.

قاسمی در بیان راهکارهای مؤثر برای ترویج فرهنگ قرآنی و جذب مخاطب قرآنی، نقش تبلیغ و اطلاع‌رسانی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی کشور، استان و شهرستان و عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس، فعالیت دارالقرآن‌ها نیز در بستر فضای مجازی و در شبکه شاد اجرا می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کلاس‌های مجازی آموزش قرآن دارالقرآن یاسین چگنی در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی دایر است، گرچه کلاس‌های حضوری نسبت به مجازی اثرگذارتر است اما موظف هستیم طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله عمل کنیم.

مدیر دارالقرآن یاسین شهرستان چگنی در پایان با اشاره به صفر بودن سرانه آموزشی دارالقرآن یاسین، خواستار حمایت اداره‌کل آموزش و پرورش استان لرستان از دارالقرآن‌ها از نظر تأمین فضای آموزشی مناسب و اختصاص دادن بودجه لازم به دارالقرآن‌ها شد.

انتهای پیام
captcha