کردار کریمانه‌ای که میان ژست مسئولیت گم می‌شود
کد خبر: 3949438
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
یادداشت/

کردار کریمانه‌ای که میان ژست مسئولیت گم می‌شود

طی حدوداً دو ماه اخیر، دو خبر از رفتار نامناسب مسئولان با دو سرباز که مشغول انجام وظیفه بودند، موجب ناراحتی و نارضایتی بخشی از جامعه شد و که انحای مختلف نیز این نارضایتی بروز داده شد. + -

خبر و فیلم درگیری یک نماینده مجلس با سرباز پلیس راهور یکی دو روزی است که به سرعت دست به دست می‌چرخد؛ سیلی که نماینده سبزوار (خراسان رضوی) در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت سرباز راهور ناجا زد و سپس ناسازیی که گفته شده میان آنها رد و بدل شده  و بقیه ماجرا... با خود حواشی زیادی به همراه داشته است.

نمی‌توان از این موضوع به سادگی گذشت. حضور در اجتماع آداب خود را دارد و رعایت اخلاق و عدم توهین و هتاکی کردن، حرف اول را در برخوردها و منش‌های اجتماعی می‌زند؛ حال چه رسد به اینکه مسئول باشی و یا در جایگاه نماینده منتخب یک شهر و استان قرار داشته باشی که تأثیر رفتار این افراد در جامعه دو چندان است و به زبان صریح و شفاف باید گفت که «رفتار مسئولان موجب خط‌دهی اخلاق عموم جامعه می‌شود.»

هر فرد در هر جایگاه و مسئولیتی، نسبت به نوع اخلاق خود مسئول است و فکر نکند که می‌تواند هر کاری که خواست انجام دهد بلکه حداقل به حرمت مردم و احترام به مسئولیتی که بر دوشش گذاشته‌ شده، باید اخلاق را رعایت کند. مگر غیر از این است که پیامبر اکرم(ص) به دلیل بهره‌مندی از خوش اخلاقی «خُلقٍ عَظیم» (سوره قلم، آیه ۴) و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» (سوره انبیا، آیه ۱۰۷)، نمونه و الگوی مکارم اخلاقی برای تمام انسان‌ها در تمام دوران‌ها هستند، پس چرا از  ایشان به عنوان کامل‌ترین اسوه بشریت الگوبرداری نمی‌کنیم و به ایشان تمسک نمی‌جوییم و سعی نمی‌کنیم به عنوان مسئول، اندکی از این کردار کریمانه را در خود نهادینه کنیم تا هنگام حضور در جامعه آنها را به کار بندیم.

مگر غیر از این است که گسترده‌ترین ارتباط انسان، تعامل با اعضای جامعه خویش است و فردی که تصدی امور را به دست می‌گیرد و بر مسندی، خواه کرسی نمایندگی مجلس و خواه جایگاه دیگری قرار می‌گیرد، باید بتواند حداقل‌های اخلاق اجتماعی را(که برگرفته از قرآن، سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) است) به کار گیرد، چرا که اگر غیر از رعایت این مؤلفه‌ اخلاق اجتماعی بود، قطعاً بنابر نص صریح قرآن «لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» مردم از اطراف پیامبر اکرم(ص) نیز پراکنده می‌شدند و همین نرم زبانی و خوش اخلاقی ایشان در کنار هزاران مؤلفه‌ اخلاقی که داشتند، موجب شد تا در طول 23 سال نبوت، دل‌های گمراه را به مکتب اسلام شیفته کنند.

هرچند این نخستین‌ بار نیست که خبر اینگونه برخوردها را از مسئولان می‌شنویم؛ کمی به عقب‌تر باز می‌گردم، چندی پیش خبر رفتار نامناسب یکی از مسئولان با سرباز بابلی هنگام انجام وظیفه در فضای مجازی سر و صدا کرد؛ موضوعی که شاید دید بسیاری را نسبت به مسئولانی که اجازه اینگونه برخوردها را می‌دهند، تیره‌تر کرد.

مگر غیر از این است که در دین اسلام و در سیره اهل‌بیت(ع) و معصومین(ع) به صفات اخلاقی مديران اسلامی (که باید خدمتگزاران مردم باشند)، بارها و بارها تأکید شده است؛ صفاتی که در میان‌ آنها حُسن خلق، مدارا، مردم‌گرایی، مردم یاری، تواضع و فروتنی به چشم می‌خورد، چنانکه مولای متقیان حضرت علی(ع) این موضوع را به کارگزاران خود به صورت نامه و خطبه گوشزد کرده‌اند.

معتقدم اگر به راحتی از این موضوعات عبور نمی‌کردیم و خود را ملزم به رعایت این مؤلفه‌ها می‌کردیم و آنها را زیرپا نمی‌گذاشتیم، شاید به فاصله‌ای حدود دو ماه، شاهد تکرار این مدل رفتار نبودیم. این نوع رفتارهای نامناسب باید به صورت اساسی، حل و فصل شود و نه سَرسَری از این موضوع عبور کرد تا افراد دیگری که در مسند و جایگاهی قرار می‌گیرند، به خود اجازه ندهند این رفتار را تکرار کنند.

در پایان باید یادآور شد هرچند نمی‌توان برخورد یک فرد را به کلیت مجلس و تمامی مسئولان حکومتی تسری داد اما امیدواریم با پیگیری دقیق، عادلانه و منصفانه، شاهد بروز اینگونه رفتارهای نامناسب که در جامعه انسانی تأثیرات ناخوبی برجای می‌گذارد، نباشیم.

انتهای پیام
captcha