فاز دوم واکسن ایران و کوبا رو به اتمام است / محرومیت 50 درصد جمعیت جهان از واکسن
کد خبر: 3949459
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
علیرضا بیگلری:

فاز دوم واکسن ایران و کوبا رو به اتمام است / محرومیت 50 درصد جمعیت جهان از واکسن

رئیس انستیتو پاستور با اشاره به واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: مرحله دوم فاز دوم واکسن مشترک ایران و کوبا در حال اتمام بوده و به زودی فاز سوم آن در این کشورها آغاز می‌شود.

فاز دوم واکسن مشترک ایران و کوبا رو به اتمام است/50 درصد جمعیت جهان از واکسن محروم می‌مانندبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور، امروز پنجم دی‌ماه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، با بیان اینکه در حال حاضر با پیچیده‌‎ترین معضل بهداشتی جهان روبه‌رو هستیم و یکی از موارد نگران‌کننده آن نیز حجم واکسنی است که برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: اگر هشت میلیارد نفر جمعیت در جهان داشته باشیم و برای هر یک از آن‌ها دو دوز واکسن در نظر بگیریم، ۱۶ میلیارد دوز واکسن برای این جمعیت نیاز داریم، این در حالیست که بهترین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در این سال میلادی ۴ تا ۷ میلیارد دوز واکسن امکان تولید دارد، لذا در این حالت حداقل ۵۰ درصد جمعیت جهان امکان دستیابی به واکسن نداشته و از آن محروم هستند.

بیگلری ادامه داد: بر همین اساس کمبود جهانی در مورد واکسن وجود دارد و همه کشور‌ها باید اولویت‌هایی را برای خود در نظر گرفته و برنامه‌ریزی برای جمعیت خود داشته باشند. تعداد واکسن‌هایی که به ایران می‌رسد نیز نامحدود نیست و با بیشترین تلاش هم فقط می‌توانیم تعداد معدودی واکسن تهیه کنیم، به همین دلیل همت خوبی در کشور صورت گرفت تا شرکت‌های مختلف بتوانند برای تولید واکسن برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ایران برای تولید واکسن، تولید مشترک همراه با انتقال دانش فنی است لذا با توجه به سابقه دیرینه همکاری ایران با کوبا در تولید مشترک واکسن هپاتیت B، با این کشور برای تولید واکسن مشترک وارد همکاری شدیم.

رئیس انستیتو پاستور بیان کرد: در حال حاضر تمامی مراحل فاز نخست این واکسن به اتمام رسیده و مرحله دوم فاز دوم نیز در حال اتمام است و به محض اینکه نتایج دیده شود، وارد فاز سوم می‌شویم که این فاز به طور مشترک در ایران و کوبا انجام می‌شود. موفقیت یک واکسن در این است که بتواند با موفقیت تمامی فاز‌ها و مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذارد.

وی در مورد تأمین واکسن خارجی نیز گفت: با شرکت‌های مختلفی مذاکره انجام شده است؛ لذا تا اواخر بهمن‌ماه قادر خواهیم بود که مقداری واکسن را برای گروه‌هایی که در اولویت نخست قرار دارند تأمین کنیم.

بیگلری یادآور شد: همه کشور‌ها به دلیل تعداد زیاد متقضایان و کمبود جهانی برای واکسن اولویت‌بندی کرده‌اند؛ در کشور ما نیز چنین اولویت‌بندی‌هایی انجام شده است. در اولویت نخست افراد پرخطر و کادر‌های درمانی هستند که به صورت مستقیم با بیماران کرونایی ارتباط دارند.
انتهای پیام
captcha