واکنش وزیر آموزش و پرورش به حادثه آتش‌سوزی کانکس معلمان
کد خبر: 3949548
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
در حاشیه جلسه با رئیس بنیاد شهید؛

واکنش وزیر آموزش و پرورش به حادثه آتش‌سوزی کانکس معلمان

وزیر آموزش و پرورش درباره حادثه آتش سوزی کانکس معلمان سردشتی با بیان اینکه این موضوع یک حادثه بود، گفت: اولویت اول این است که تمام دانش‌آموزان از امکان آموزش برخوردار باشند. در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم. متناسب با افزایش اعتبارات تلاش می‌کنیم فضا‌های آموزشی را بهبود بخشیم، تا کنون تمام مدارس خشت و گلی جمع‌آوری شدند، اما همچنان ۲۲ درصد فضا‌های آموزشی نیازمند توجه ویژه برای بازسازی و مقاوم‌سازی است.

گفتگوی هفته

به گزارش خبرنگار ایکنا، هفدهمین جلسه گفت‌وگوی هفته آموزش و پرورش امروز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در محل وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار شد. پس از این جلسه، این دو مسئول در جمع خبرنگاران به برخی پرسش‌ها پاسخ دادند.

وزیر آموزش و پرورش آموزش و پرورش در سخنانی با بیان اینکه آموزش و پرورش نهاد بزرگی است که برنامه‌های مشترک زیادی با تمام نهاد‌ها دارد، اظهار کرد: بنیاد شهید نیز یکی از مجموعه‌هایی است که با آموزش و پرورش فصل مشترک دارد. از یک سو جامعه فرهنگی و ایثارگری از پایه‌های اساسی فرهنگ در کشور است و در سوی دیگر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مورد تأکید هر دو نهاد است. وجود بیش از ۴۰ هزار شهید فرهنگی نشانه این است که این نهاد به این فرهنگ تعلق دارد.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه حوزه تربیت ایثارگران و مدارس شاهد موضوع مشترک با بنیاد شهید است، ادامه داد: در جلسه امروز در این باره گفت‌وگو و بر بهبود و تقویت کیفی مدارس تأکیداتی شد. درباره موضوعات املاک نیز توافقات خوبی شد که اجرای آن از سوی کارگروهی انجام می‌شود.

وی همچنین درباره بازگشایی مدارس و حضور اختیاری دانش‌آموزان گفت: قضاوت هنوز زود است، در پایان این هفته گزارشی از مجموعه استان‌ها دریافت خواهیم کرد که چه تعداد دانش‌آموز در مدارس حضور پیدا کردند. تمایل اکثر خانواده‌ها بر آموزش حضوری است و تاکنون موردی به ما گزارش نشده که دانش‌آموزی در این چند روز به کرونا مبتلا شده باشد.
حاجی میرزایی
حاجی‌میرزایی گفت: وزارت بهداشت دستورالعملی را ابلاغ کرده و ما متعهد به اجرای آن هستیم. به مدیران نیز تأکید کردیم مراقبت‌های لازم را در مدارس انجام دهند. از خانواده‌ها نیز درخواست کرده‌ایم که به مدارس سر بزنند تا مطمئن شوند برنامه مراقبت‌ها چگونه است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره موضوع استخدام معلمان نیز اظهار کرد: حکم قانون این است افرادی که مشمول قانون هستند و مشخص هم شده‌اند، همه ساله تا پایان برنامه ششم، به میزان ردیف و بودجه‌ای که اختصاص پیدا می‌کند جذب شوند که امسال این تعداد ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر است اما از سازمان امور استخدامی درخواست ردیف بیشتر کرده‌ایم. طبق قانون این‌ افراد باید تا پایان سال آینده به استخدام آموزش و پرورش دربیایند.

حاجی‌میرزایی همچنین درباره حادثه آتش‌سوزی کانکس کلاس درس در منطقه سردشت نیز گفت: این موضوع یک حادثه بود اما اولویت اول این است که تمام دانش‌آموزان از امکان آموزش برخوردار باشند، حتی اگر در چادر و کانکس باشد. در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم. متناسب با اعتبارات که امسال چهار برابر شده، تلاش می‌کنیم فضا‌های آموزشی را بهبود بخشیم. سال گذشته و امسال تمام مدارس خشت و گلی جمع‌آوری شدند. تعداد مدارس سنگی نیز کاهش پیدا کرد اما همچنان ۲۲ درصد فضا‌های آموزشی نیازمند توجه ویژه است که باید مقاوم‌سازی یا بازسازی شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنانی با بیان اینکه فصل مشترک جدی بین دو دستگاه بنیاد شهید و آموزش و پرورش وجود دارد که فصل مشترک تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت و بنیاد شهید متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر بخواهیم به آن اقتدار معنوی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند دست یابیم باید با بهره‌گیری از این دو بال یعنی جهت دادن به تعلیم و تربیت در بستر فرهنگ ایثار و شهادت به این هدف والا دست پیدا کنیم.

سعید اوحدی
 
اوحدی با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برکات زیادی را به همراه دارد، ادامه داد: در بیانیه گام دوم برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی با سه کلیدواژه خودسازی، جامعه‌پردازی و دست یافتن به تمدن اسلامی راهبرد‌هایی تبیین شده است که در فصل اول آن توسعه علم و پژوهش مورد تأکید مقام معظم رهبری است. از طرف دیگر، امروز مکتب سلیمانی را به عنوان عصاره تمام فضائل ارزشی، اخلاقی و شخصیت‌پردازی شخصیت تراز انقلاب اسلامی داریم که یک سند زنده و تأثیرگذار در این جریان است.

وی افزود: امروز مسئولیت تدوین سند ملی ایثار و شهادت از جانب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده بنیاد شهید گذاشته شده است که در مجموع طبق این سند و دو سند فوق، جمع‌بندی و برایند خوبی از جلسه امروز حاصل شد. امیدوار هستیم بتوانیم در نیل به آن اهداف در بستر تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم و با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به آن اقتدار معنوی برسیم که رمز عبور از هر بحرانی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین درباره پیشنهادی مبنی بر اینکه مدارس شاهد به مدارس غیردولتی تبدیل شوند، گفت: این فقط یک پیشنهاد بود. در حال حاضر  هزار و 350 مدرسه شاهد در سراسر کشور داریم که استقبال خوبی از سمت خانواده‌های شهدا به آن می‌شود. وزیر آموزش و پرورش تأکید داشتند که مدارس شاهد الگو باشند. امروز بسیاری از خانواده‌هایی که دغدغه تربیت فرزندانشان را دارند، علاقه‌مند هستند فرزندان خود را در مدارس شاهد ثبت‌نام کنند، چراکه تصور می‌کنند در این مدارس به شکلی تعمیم و تضمین فضائل اخلاقی امکان‌پذیرتر خواهد بود. آموزش و پرورش با بیش از ۴۰ هزار شهیدی که تقدیم انقلاب کرده، گنجینه گران‌بهایی در اختیار دارد که امید است در راستای تقویت مدارس شاهد و الگو شدن این مدارس چه در حوزه علمی و اخلاقی حرکت کنیم.
 
اوحدی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چالش‌های پیرامون ساختمان‌های متعلق به بنیاد شهید که در اختیار آموزش و پرورش است، گفت: اگر نگاهمان نسبت به تعلیم و تربیت کلان باشد، اهداف آموزش و پرورش و بنیاد شهید یکی است و حتماً این مسائل کوچک قابل رفع خواهد بود. کارگروه مشترکی ۱۳۰ مورد اختلافی که در برخی از مدارس و اسناد ملکی آن‌ها وجود دارد را بررسی کرده و با رویکردی که امروز در پیش گرفتیم امیدواریم نتیجه مثبتی حاصل شود. رویکرد ما این است که اجازه قلع و قمع را در حوزه تعلیم و تربیت به خود ندهیم. قانون محدودیت‌هایی را برای هر دو مجموعه ایجاد کرده و ضوابطی را مشخص کرده است، اما رویکرد ما حل مشکلات براساس قانون است.
انتهای پیام
captcha